Læsetid: 5 min.

Alt er kastet op i luften, og ingen ved rigtigt, hvor det lander

2009 har budt på masser af god ny fiktion i USA, men alligevel er mange branchefolk rædselsslagne for fremtiden. De ser katastrofe og undergang forude, mens andre ser nye muligheder for de mindre forlag og for e-bøger
2009 har budt på masser af god ny fiktion i USA, men alligevel er mange branchefolk rædselsslagne for fremtiden. De ser katastrofe og undergang forude, mens andre ser nye muligheder for de mindre forlag og for e-bøger
12. november 2009

NEW YORK – Der kom gode romaner på gaden i USA i 2009. Rigtig gode romaner, hvis man spørger David Ulin, litteraturredaktør ved Los Angeles Times. Men for ham handler årets vigtigste trend ikke om værkerne – den handler om branchen selv: »Jeg ved ikke, om jeg vil bruge ordet terror, men der er en frygt for, hvad fremtiden bringer især for print. Derfor ser vi, at selv de største konglomerater, som forlaget Random House, bliver bange og begynder at konsolidere og fyre folk.«

Endnu er det for tidligt at sige noget om konsekvenserne i forhold til, hvilke bøger der kommer på markedet, siger Ulin: »Men vi kan se, at forfatternes forskud bliver mindre. De store forlag ser ud til at flygte ind i en blockbuster-mentalitet, som for mig at se er en helt forkert strategi. Men det åbner for de mindre, uafhængige forlæggere, som bedre kan konkurrere nu i forhold til en stor midtergruppe af fiktionsforfattere.«

Også for Laura Miller, litteraturskribent ved Salon.com, er de enorme branche-omvæltninger sæsonens helt store tema.

»I aftes var jeg sammen med en gruppe venner, som alle arbejder i medie- og forlagsbranchen, og der er virkelig panik at spore. Alle taler om det. For bøger tog det lidt læn­gere end for magasiner og aviser, men nu kan krisen virkelig mærkes alle steder. For fem år siden var der mindst ti aviser, som havde særlige bogsektioner, nu er der kun New York Times tilbage.«

Forandringerne kom ikke med finanskrisen, er Ulin og Miller enige om. De har været undervejs længe, men krisen forstørrede den. Og ud over de mindre forlag, så giver det også muligheder for nye rådgivere, fortæller Miller.

»Der er en apokalyptisk stemning, vil jeg sige, og så er der disse gurutyper, for eksempel Richard Nash og Jane Friedman (rnash.com og janefriedman.com), som rejser rundt og taler. Jeg ved ikke, hvor meget man skal lytte. Ingen ved det, men mange lytter og kaster sig over Facebook og Twitter og alt muligt andet, uden rigtigt at vide, hvad de skal bruge det til. Alle haster efter det nyeste nye, fordi det gamle ser ud som om, det er ved at falde fuldstændigt fra hinanden,« siger hun og tilføjer:

»Nogle tror, at branchen aldrig kommer sig igen, at romanen bliver en obskur genre på linje med lyrik. Men omvendt har det jo været sagt i årevis – og det gælder i hvert fald ikke for en bog som Twilight – det er måske ikke en ret god roman, men det er dog en roman.«

Der er stadig forfattere, som sælger rigtig godt, understreger Laura Miller, »men der bliver fyret til højre og venstre, bogsalget har været fladt længe, og vi har fået en mere balkaniseret kultur med utallige nicher. Der er så 10-20 titler, som sælger i tonsvis, men de fleste andre sælger måske 5.000 eksemplarer, og det er ikke ret godt i USA. Tidligere kunne man sælge mindst 10-15.000 eksemplarer af en roman.«

Elektroniske bøger

En af de store bekymringer i USA er elektroniske bøger. Amazons Kindle er blandt de e-bøger, som er begyndt at dukke op i fly, lufthavne og venteværelser i USA. Men hverken Miller eller Ulin er begejstrede for modellen.

Miller mener, at Amazon sælger bøgerne for billigt, mens Ulin klager over, at Amazon forsøger at skaffe sig et monopol ved at lade Kindle-readeren være ikke blot en reader, men også en portal til Amazons egen forretning.

»Hvis forbrugeren i forvejen har vænnet sig til, at en bog koster 10 dollar hos en af de store kæder, så regner de med, at den er endnu billigere i elektronisk form,« siger Miller, men påpeger, at de nye elektroniske bøger også giver nye muligheder for nicheforfattere og for bøger, der ellers var udsolgt fra forlaget.

»Jeg læste om en forfatter, der skriver billige kioskbaskere. Han sælger sine gamle titler direkte til Kindle-brugerne. På den måde behøver han ikke et forlag og kan tjene mindst det dobbelte på hver bog. Han får højst en dollar fra forlaget, men kan tjene 2-3 dollar pr. eksemplar hos Amazon. Der er klart nye muligheder, som ikke er udforsket grundigt endnu.«

Også for David Ulin er selve e-bogs-markedet et spændende nyt perspektiv.

»Jeg håber ikke, at det lykkes Amazon at sætte sig på det, for det ville skade den litterære kultur og frie udveksling af information. Jeg vil hellere se en anden spiller udvikle en reader, der giver mulighed for konkurrence, så man kan købe bøger mange forskellige steder fra,« siger han.
Miller hørte forleden, at der nu findes flere bog-applikationer end spille-applikationer til iPhone.

»Jeg læser ikke selv hele bøger på min iPhone endnu, men jeg tror, det kommer. Og tænk på mulighederne, når man også kan søge i bogen og meget mere.«

Frygt og apokalyptisk stemning til trods, så er David Ulin optimist – alt i alt.

»Vi er på vej ind i en onlinekultur, som rejser mange spørgsmål: Hvad betyder e-bøgerne? Vil de unge læsere stadig foretrække print, online eller en ny elektronisk platform? Intet af det er negativt, men vi lever i en tid, hvor alt er kastet op i luften, og ingen ved rigtigt, hvor det lander.«

Selv aner han ikke, hvor vi ender om 20 år, »men jeg tror, der vil være bøger mange år frem. Landskabet ændrer sig bare, så der bliver flere leveringsmetoder, og vi kommer til at se mange, spændende eksperimenter.

»Der er helt bestemt risici. Hvad sker der for eksempel med ekspertise og autoritet? Det er to ord, som ofte tolkes negativt, men som er meget vigtige for skrivekunsten og for hele ideen om en litterær kultur og samtale. Hvad sker der med forholdet mellem forfatter og læser? Jeg har ikke svarene, men jeg tror på, at vi er en kreativ race. Jeg tror, at historier og fortællinger er et næsten biologisk eller evolutionært imperativ i forhold til, hvordan vi forstår os selv og vores plads på planeten. De impulser løber ingen steder – det er den måde, vi interagerer med dem på, der vil forandre sig.«

lwi@information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

»Jeg håber ikke, at det lykkes Amazon at sætte sig på det, for det ville skade den litterære kultur og frie udveksling af information. Jeg vil hellere se en anden spiller udvikle en reader, der giver mulighed for konkurrence, så man kan købe bøger mange forskellige steder fra,«

Jeg er enig. Jeg køber mange bøger via Amazon, og var da også på nippet til at købe Amazons Kindle, da den blev introduceret på markedet uden for USA for en måned siden.

Men jeg ser en fare for monopolisering, når Kindlen kun kan bruges i det lukkede Amazon-univers, dvs anvendelig til kun een bog-leverandør.

Vil afvente en universel e-reader og håbe der snart vil komme en sådan på markedet, for den elektroniske reader's anvendelsesmuligheder til bøger, tidsskrifter og aviser er helt oplagt.

Når der er flere bog-apps til iphone end spil-apps, skyldes det netop at hver bog udgør sin egen applikation, fordi der netop ikke findes generelle bog-apps til iPhone der kan bruges til noget. I hvert fald ikke i den kvalitet som enhver MS eller Symbian mobil-telefon kan hente gratis ned.

Minimum for en ebook-reader, er at man feks. kan understrege tekst og lægge lidt noter ind. At man kan gemme det hele på sin PC bagefter.

Ingen iPhone apps har den mulighed. Heller ikke Bookshelf, som jeg i øvrigt var beta-tester på.

Alle MS eller Symbian baserede smartphones og det er 90% af markedet har rådighed over enten MS Reader eller Mobipocket, som har det hele.

Krigen på e-book markedet for tiden handler også mere om at få monopol på læser-hardwaren, og få forlagene til at udgive bøger til dem. Der er et forholdsvist kort tids-vindue til det inden generelle tablet PCere kommer frem.

Endnu mere minimum for en e-bog er, at man kan skal kunne låne af og til hinanden; sælge og købe antikvarisk, helt som med almindelige bøger.
Disse egenskaber ved den fysiske bog er uundværlige, og bør gøres obligatoriske. (i det mindste for at nogen e-bog kan få indirekte eller direkte offentlig støtte.)

En e-bog er i princippet altid frisk og kan således ikke sælges antikvarisk (men nok udlånes). Man kan heller ikke have e-bogen med æselører, rødvinspletter og sand fra turen til Grækenland stående i bog-reolen. Og den kan ikke pakkes ind og gives som julegave.

Af samme årsag vil e-bøger kun snuppe et begrænset marked, først og fremmest ny-udgivelser og fagbøger, og først når prisen på en e-bog er langt lavere. E-bøger kommer først når en tablet PC der kan vise en A-4 side, kan ses alle steder i det offentlige rum, en status som iPhone er ved at have i dag. Sandsynligvis først når Apple ruller deres tablet (iBook ?) ud i 2010 eller 2011.

Sidste gang den fysiske bog blev erklæret død, var i 2001, hvor PDAer - som det siden viste sig alene blev brugt til GPS i bilen - var lidt udbredt.