Læsetid 3 min.

Motiver fra stranden

P.S. Krøyer, der døde for 100 år siden, er fyrtårnet i dansk kunst og verdensberømt for sine malerier af Skagen. Information tog til toppen af Danmark for at mindes en legende sammen med nutidens kunstnere og folk med særlig forstand på Krøyer
21. november 2009

Hans død var på forsiden af Mexico Citys dagblad. Hans maleri prydede forsiden af bogen European Impressionism. Hans værker blev solgt over det meste af verden. I dag er det 100 år siden, at skagensmaleren P.S. Krøyer lagde penslen på hylden og sov ind. Men han er stadig malernes mester, og derfor mindes han i disse dage i Skagen.

Der hersker ingen tvivl om, at den tidligere direktør har ret. P.S. Krøyer blev i går mindet på Sønderstrand i Skagen, hvor han malede billeder, som er beundret og analyseret langt ud over Danmarks grænser.

To kunstnere trodsede den skarpe lugt af fisk, den nådesløse vestenvind og den tiltagende regn for at hylde den verdensberømte maler. På den dunkle, men ganske smukke strand foran vippefyret i Skagen malede 'den vestsjællandske skagensmaler', Niels Poplens, og 'den blå maler' fra Læsø, Flemming Larsen, deres egne skagensmalerier: Et portræt af P.S. Krøyer og hans kone Marie samt 200 små malerier af stranden, der konstant forandrede sig. Fra at være badet i sollys til lys, der blot kunne anes i horisonten, og til en mørk strand med bidende bølger.

»Krøyer er den største maler, Danmark har haft. Han turde gå mod strømmen, og det gjorde ham banebrydende,« siger Niels Poplens, mens han kort holder en pause fra sine malerier og henviser til, at størstedelen af malerne dengang malede motiver fra Guldalderen - men ikke P.S. Krøyer, der malede motiver fra stranden.

Flemming Larsen er enig:

»Krøyer fik kolonien af kunstnere til at blomstre i Skagen, og derfor skal han hyldes.«

Selvportræt i Firenze

Peder Severin Krøyer blev født den 23. juli 1851 i Norge og døde 21. november 1909 i Skagen. Han voksede op i København og boede flere år i udlandet. Som en af få danske kunstnere fik han sit selvportræt optaget på det berømte Uffizi-museum i Firenze. I 1882 tog han på det, der blev den afgørende rejse til Skagen, og blev midtpunktet blandt de klassiske Skagensmalere. Den dag i dag har stadig ingen danske kunstnere overgået ham, mener den tidligere museumsdirektør Klaus Olsen, der også mødte op på den vindblæste strand for at hylde Krøyer.

»Han er fyrtårnet i dansk kunst. Han var en gudbenådet tegner, og hans malerier var fantastiske,« siger Klaus Olsen, der også har forsket i Krøyers værker og person.

Ud over Skagensmalerierne fremhæver han Krøyers portrætter af bl.a. Georg Brandes og Herman Bang samt kompositionen i malerierne som noget af det, der gjorde og gør P.S. Krøyer til »Danmarks mest betydningsfulde kunstner«.

Den berømte kunstner blev desuden kaldt »Hurtigmaler Krøyer«, fordi han i den grad malede hurtigere end andre kunstnere. Han havde altid gang i to store malerier samtidig - det ene udendørs, det andet indendørs, fortæller Klaus Olsen:

»På den måde kunne han arbejde døgnet rundt.«

I hvert fald i de perioder, hvor han var manisk - P.S. Krøyer var nemlig maniodepressiv, og det tog efter alt at dømme livet af ham til sidst.

Kommerciel udnyttelse

Ifølge nuværende direktør på Skagens Museum, Lisette Vind Ebbesen, havde hans kæmpe håndværksmæssige talent og fantastiske billeder enorm betydning for Skagens kunstnerkolonier, der toppede i 1880'erne og 90'erne:

»Han havde kæmpe betydning for det sociale liv, festerne og sammenholdet, og han satte niveauet meget, meget højt. Da han døde, døde festen, nerven og gnisten,« forklarer hun.

Leder af lokalarkivet i Skagen, Hans Nielsen, er enig i, at Krøyer spillede en afgørende rolle for skabelsen af kolonierne i Danmarks top. Selv om han ikke var indfødt skagbo, betragter folk ham i dag som 'Skagens mand'.

»Hans gigantiske produktion er et topografisk dokument - et portræt af byen, der er med til at forankre ham i folks bevidsthed og med til at lokke turister til byen i dag,« påpeger Hans Nielsen, men understreger, at der også er et minus ved berømmelsen:

»Krøyers kunst er misbrugt på leder og kanter. Den kommercielle udnyttelse af hans motivverden har slidt på ham. Hans kunst gentages så mange steder, at den hænger mange langt ud af halsen,« siger Hans Nielsen.

Kommerciel udnyttelse eller smuk hyldest. De to kunstnere forsøger i dag at sælge deres værker på Skagens kunstmesse. Samtidig er der åbent i Krøyers hus i Skagen, hvor direktøren for Skagens Museum netop fortæller om P.S. Krøyer for at mindes en kunstner, der aldrig rigtig dør.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Gert Frisch

»Han havde kæmpe betydning for det sociale liv, festerne og sammenholdet, og han satte niveauet meget, meget højt. Da han døde, døde festen, nerven og gnisten,«

Hvis man ikke respekterer gennemsigtigheden i et så lille land sem danmark, hvor nervetrådende samles i ultrafine sarte miljøer, men lader en central agenda styre land og rige, så trampes alt liv ihjel.

Brugerbillede for Gert Frisch

»Han havde kæmpe betydning for det sociale liv, festerne og sammenholdet, og han satte niveauet meget, meget højt. Da han døde, døde festen, nerven og gnisten,«

Hvis man ikke respekterer gennemsigtigheden i et så lille land som danmark, hvor nervetrådende samles i ultrafine sarte miljøer, men lader en central agenda styre land og rige, så trampes alt liv ihjel.