Læsetid: 5 min.

I pigernes drømmerum

Fantasysagaen ’Twilight’ trækker unge piger i biografen verden over. Twilight er blevet kritiseret for at være nypuritansk og fremstille forældede kønsroller, men eksperter er ikke så nervøse. Filmene giver unge piger et rum at drømme i midt i en kompliceret hverdag
Fantasysagaen ’Twilight’ trækker unge piger i biografen verden over. Twilight er blevet kritiseret for at være nypuritansk og fremstille forældede kønsroller, men eksperter er ikke så nervøse. Filmene giver unge piger et rum at drømme i midt i en kompliceret hverdag
20. november 2009

I dag slipper biograferne endnu engang vampyrerne løs mod unge piger, der elsker film, fantasy og ikke mindst romantik i bedste, klassiske stil. Filmen New Moon, den anden film i Twilight-sagaen, har verdenspremiere i morgen. Den første film Twilight solgte intet mindre end 370 millioner billetter på verdensplan og slog Harry Potter.

»Jeg glæder mig så meget til at skulle se New Moon. Det har jeg gjort, siden jeg så den første film, Twilight,« siger Caroline Wiidau, der går i 8. på Aakjærskolen i Skive.

Og det er ikke til at tage fejl af, hvad der trækker ved vampyrromancen:

»Alle piger drømmer bare om at få en kæreste som Edward. Han tænker altid på, hvordan Bella har det. Og så er han gudesmuk. Han er den, som man drømmer om, men som man ikke kan få. Jeg tror i hvert fald ikke, der findes nogen som ham,« fortæller Caroline Wiidau.

Twilight bevæger sig som Harry Potter i et fantastisk univers. Filmen følger teenagepigen, Bella Swan, som er flyttet fra Arizona til det mørke og regnfulde Washington, hvor hun skal bo sammen med sin far. Hun starter i en ny skole, og har hidtil set sig selv som en outsider. Men hun bliver pludseligt skolens populære pige blandt drengene – dog med undtagelse af en dreng, den mystiske Edward Cullen. Men en dag redder han hendes liv ved at stoppe en bil med de bare hænder. Edward er vampyr og dødeligt forelsket i Bella. Dette udvikler sig til et stormfuldt kærlighedsforhold, hvor kærligheden er urokkelig, men også livsfarlig.

Madonna eller girlpower

Netop detaljen med kærligheden som dødelig gør, at Bella og Edward bliver et særdeles tilbageholdende teenagekærestepar. I Twilight-universet er sex tabu, og i den første film i serien kæmper parret en modig kamp mod drifterne. Filmen er derfor blevet kaldt nypuritansk og et eksempel på amerikansk seksualmoral.

»Det er en meget dydig seksualitet, der bliver vist i Twilight, der ligesom alle andre vampyrhistorier handler om undertrykt begær og længsler. For Edward penetrerer kun Bella med sine øjne. Men til gengæld ser han også på hende hele tiden. Kritikken fra amerikanske feminister går da også på, at den genbruger en traditionel fantasi om, at kvinden hengiver sig til en stærk mand. I dette tilfælde kommer Bella i bogstaveligste forstand under Edwards vinge, da han jo kan flyve,« siger Anita Frank Goth, redaktør for Forum for køn og kultur, KVINFO’s webmagasin.

»Samtidig er Bella en meget passiv kvinde. Hun tror ikke på, at hun er smuk og god nok til Edward. Hun ejer ikke meget spunky girlpower,« forklarer Anita Frank Goth.

Det piger vil have

Filmens meget afholdende linje er af mange blevet hæftet op på forfatteren bag serien Stephenie Meyers religiøse overbevisning som mormon. Så selv om filmen og bøgerne forekommer bagstræberisk kan historien et eller andet, som piger elsker.

»Jeg tror, Twilight-universet er interessant for de unge piger, fordi det giver dem en løsning på, hvordan de skal navigere i det vanskelige felt, de står i. Et felt, hvor de både skal være et eftertragtet objekt, men ikke luder, og hvor de også skal være populære. Det kræver en enorm styrke. Der bliver Edward løsningen. Sammen med de andre i vampyrgruppen symboliserer han gymnasiearistokratiet, kliken, som alle vil være venner med, og er man som kvinde sammen med en som Edward, er man reddet,« siger Anita Frank Goth.

På spørgsmålet om, hvorvidt Twilight er et tegn på, at piger generelt orienterer sig mod mere traditionelle kønsroller, er Anita Frank Goth tilbageholdende.

»Det er ikke entydigt. Mange af de her piger ser jo også mange andre former for seksualitet og kønsroller. De piger, der ser Twilight, drømmer sig ind i en fiktion for nogle timer, men i hverdagen er de aktive piger, som ville betakke sig for at have en kæreste som Edward på fuld tid.«

Flemming Kaspersen, redaktør for Det Danske Filminstituts afdeling for børn og unge, trækker filmens nyromantik og fantasyelement frem som en af grundene til dens store gennemslagskraft.

»Første gang jeg så Twilight, slog det mig, at en ungdomsfilm turde være så stormfuld romantisk. Den er næsten Borte med blæsten-romantisk, og det har været årsagen til dens succes. Publikum vil for tiden gerne give sig hen til den slags film.«

Stor vampyrkærlighed

Twilight udmærker sig til at være fantasy ved brugen af vampyrmyten, men i modsætning til mange andre vampyrfilm foregår meget af filmen i et realistisk univers og uden kaskader af blod.

»Det specielle ved Twilight er, at den bruger vampyrtemaet på næsten litterær vis. Vampyren er en mere romantisk figur end en actionfigur, og den seksualitet, man ofte ser i vampyrfilm, er tonet ned her,« siger Flemming Kaspersen.

Han synes dog, det er en overdrivelse at kalde filmen for nypuritansk.

»Bare fordi den ikke har eksplicitte sexscener, synes jeg ikke, man kan kalde den puritansk. Man skal ikke være nogen stor freudianer for at kunne se, hvor meget sex og begær, der er i denne film,« siger Flemming Kaspersen.

Rikke Schubart er lektor ved Institut for Litteratur, Kultur og Medier på Syddansk Universitet. Hun ser især den klassiske fortælling om den store kærlighed som vampyrgenrens myte bygger på, som det, der tiltrækker publikum.

»Det vampyrfortællinger kan, er netop at vise, at den store kærlighed – kærligheden ud over dødens grænser – rent faktisk findes,« siger Rikke Schubart og uddyber styrkerne ved Twilight.

»Egentlig ser jeg også Twilight som en del af den nostalgibølge, en reaktion på, at vores samfund er blevet så komplekst. Der er ingen tvivl om, at størstedelen, der ser denne film og læser bøgerne, ikke kommer fra traditionelle kernefamilier. Men måske drømmer pigerne sig tilbage til en samfundsform, der var lidt mere enkel. Filmen tager fat i den borgerlige præmis, at man skal finde sin udkårne. Udfordringen er så, at den udkårne er en vampyr. Det er det, der bryder ordnen, så kærligheden er det store spørgsmål. I Sex and the City eller filmen The Break-up, hvor verden er så fuld af valgmuligheder, er spørgsmålet i stedet, om man elsker nogen i det hele taget,« siger Rikke Schubart. Hun ser ikke det konservative i Twilights univers som et problem.

»Det er ikke et problem, at forfatteren bag historien er mormon, og derfor har nogle dagsordner. Jeg synes egentlig, det er meget interessant, at få hendes bud på en kærlighedshistorie. Forestillingen om den eneste ene lever fortsat,« siger Rikke Schubart.

»Twilight er derfor et bud på, hvad mange drømmer om, og det er netop ikke realistisk som i andre serier, hvor det handler om det moderne singleunivers. Den slags film deler unge deres følelser med, men Twilight kan de dele deres drømme med.«

mds@information.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu