Danskerne springer ud som forfattere

Mens de konventionelle forlag lider under krisen, er markedet for selvudgivelser i hastig vækst. Almindelige danskere får i stigende grad udgivet deres egne bøger på små print on demand-forlag, der med digital teknologi tilpasser oplagene efter behov. Forfatterne er dig og mig, og bøgerne handler om alt lige fra spånkurvens historie til personlige gudsoplevelser. Det er et demokratisk projekt, lyder det fra flere forlæggere
Forfatter. Den 35-årige folkeskolelærer Michael Kamp er en af de forfattere, der har valgt selv at udgive sine bøger. Han mener, at mange af de bøger, der udkommer på de små print om demand-forlag, fortjener at udkomme, fordi de er gode og også har et publikum. Han siger dog: 'Selv kunne jeg aldrig finde på at købe en selvudgivet bog, hvis ikke jeg først havde læst en god anmeldelse af den,' siger han.

Forfatter. Den 35-årige folkeskolelærer Michael Kamp er en af de forfattere, der har valgt selv at udgive sine bøger. Han mener, at mange af de bøger, der udkommer på de små print om demand-forlag, fortjener at udkomme, fordi de er gode og også har et publikum. Han siger dog: 'Selv kunne jeg aldrig finde på at købe en selvudgivet bog, hvis ikke jeg først havde læst en god anmeldelse af den,' siger han.

10. december 2009

I januar 2006 fik Sigrid Fuglø stillet diagnosen Alzheimers. For datteren Amy Fuglø var der ingen tvivl om, hvad dét betød. Skulle hendes mors 90 år gamle erindringer bevares for eftertiden, måtte de skrives ned. Med det samme.

Bevæbnet med en computer gik hun straks i gang med at interviewe sin mor om barndommen i en lille bygd på en lille ø i Atlanterhavets brænding i begyndelsen af det 20. århundrede.

»Mor er den sidste af syv søskende, der er vokset op på Færøerne, og havde jeg ikke skrevet hendes historie, ville den for altid være tabt for eftertiden,« siger Amy Fuglø.

Oprindeligt var det slet ikke meningen, at manuskriptet skulle udkomme.

»Jeg skrev udelukkende for at glæde min mor, og for at få nogle tanker på plads hos mig selv. Men efterhånden som flere og flere blev interesserede i at læse det, syntes jeg lige så godt, jeg også kunne få det udgivet i bogform.«

Amy Fuglø sendte dog aldrig bogen ind til et almindeligt forlag. I stedet gjorde hun noget, som stadig flere danskere gør. Hun besluttede sig for selv at udgive bogen via et såkaldt print on demand-forlag, der benytter sig af digital teknologi til at udgive bøger i beskedne oplag til rimelige priser.

Siden print on demand blev introduceret for godt ti år siden, har konceptet vundet større og større indpas på bogmarkedet. I 2008 overhalede antallet af print on demand-titler for første gang antallet af konventionelt trykte bøger på det amerikanske marked. Og i Danmark har den førende leverandør af digital bogproduktion Books on Demand (BoD) tredoblet antallet af danske titler siden 2006. Ideen er, at bøgerne uploades i digital form og herefter udelukkende trykkes på forfatterens foranledning og efter behov. Til forskel fra almindelige forlag, der jævnligt afviser indsendte manuskripter, er der ingen redaktionelle gatekeepers på print on demand-forlagene, og ingen manuskripter bliver afvist. Forlagene blander sig slet ikke i indholdet, men koncentrerer sig udelukkende om at facilitere bøgernes tilblivelse. Alle, der ønsker at udgive en bog, kan altså gøre det. Som forfatter betaler man alene for trykkeomkostningerne, der typisk ligger i omegnen af 25 kroner pr. bog.

For Amy Fuglø og mange andre har teknikken betydet en enestående mulighed for at få udgivet bøger, som ellers aldrig ville have set dagens lys.

»De etablerede forlag får jo så mange forespørgsler, at de er ved at drukne i dem. Min bog kan ikke konkurrere med alle de kendte mennesker, som udgiver deres egne biografier, for der er jo ingen, som kender min mor. Men i mine øjne er hendes liv ikke mindre interessant. Og jeg kender flere, som har fået noget ud af at læse bogen,« >siger Amy Fuglø.

Min færøske barndom, som bogen hedder, har foreløbig solgt i godt 250 eksemplarer. Ikke noget imponerende tal, men for Amy Fuglø er salgstallene heller ikke afgørende. Det vigtigste er, at bogen findes og den beskedne ambition deler hun med langt de fleste af dem, som vælger at udgive deres egne bøger.

»80 procent af alle vores titler er skrevet af mennesker, der kun laver en enkelt bog i hele deres liv, og de færreste har ambitioner om at forfølge en karriere som fuldtidsforfatter,« siger Tom Ahlberg, der er stifter og ejer af print on demand-forlaget Underskoven, som har udgivet Amy Fugløs bog.

»Vores kunder er typisk ældre mennesker, der har tid til at skrive, og som har fået samlet noget stof sammen gennem mange år. Vi har også yngre skønlitterære debutanter, men det er ikke dem, der fylder. Slægtsbøgerne og de personlige biografier udgør over halvdelen af udgivelserne,« siger Tom Ahlberg.

Også han har tydeligt mærket danskernes stigende interesse for litterære selvudgivelser. Mens den øvrige forlagsverden kæmper for at holde skindet på næsen, har 2009 således været det bedste år i Forlaget Underskovens historie. Forlaget, der har været på markedet siden 1998 og udgiver i omegnen af 300 bøger årligt, har oplevet en stigning i omsætningen på hele 50 procent i forhold til sidste år. Fremgangen skyldes ikke mindst, at de store forlag er blevet mindre risikovillige og er begyndt at takke nej til gode projekter, mener han.

»Mange af de forfattere, vi har udgivet i år, ville normalt være udkommet på større forlag, men i år har de enten fået afslag, eller også har de selv vurderet, at de ville kunne tjene bedre ved at udkomme hos os,« siger Tom Ahlberg.

Samme melding lyder fra konkurrenten BoD:

»Mange af dem, der kommer til os, er folk, som har forsøgt at få udgivet deres bog på et klassisk forlag og fået afslag. Men i stedet for at give op, tager de sagen i egen hånd. Det ligger nok også lidt i tidsånden, at man gerne selv vil have styringen på sine projekter,« siger forlagsredaktør Lisbeth Jensen, der ser de mange print on demand-udgivelser i forlængelse af et stigende behov for at ytre sig i det offentlige rum.

»Jeg tror altid, der har været en stor interesse for at formidle og fortælle. Men med fremkomsten af internetkulturen og de nye sociale medier er der samtidig kommet en tendens til, at folk gerne vil have deres meninger og budskaber ud til en lidt større kreds. Muligheden for at få udgivet en bog er blot en af de måder, man kan gøre det på og der er rigtig mange, der benytter sig af den,« siger Lisbeth Jensen.

Demokratisk projekt

Mens de store danske forlag hvert år afviser hundredvis af manuskripter, er der ingen, som bliver sorteret fra på print on demand-forlagene. Her kan alle, der har noget på hjerte, få udgivet deres bøger, og det er i sig selv en vigtig kulturpolitisk pointe, mener Tom Ahlberg. Fra 1986-1994 besad han posten som Skole- og kulturborgmester i Københavns Kommune, og det kulturpolitiske engagement har han taget med sig over i forlagsbranchen.

»Jeg kan godt forstå, hvis nogen kan finde på at grine over nogle af de bøger, vi udgiver. Det gør jeg også selv nogle gange. Men det handler grundlæggende om at udvide folks muligheder for at ytre sig. Som gammel kulturpolitiker ved jeg, hvor vigtigt det er, at man ikke blot taler om ytringsfrihed, men også sørger for reelle ytringsmuligheder. Det er det, vi er sat i verden for. For mig er print on demand først og fremmest et demokratisk projekt,« siger han.

Også Lisbeth Jensen fra BoD mener, at print on demand-forlagene bidrager til en større kulturel mangfoldighed, som er demokratisk i sin grundform.

»For det betyder, at der bliver givet stemme til folk, vi ellers aldrig ville have hørt fra,« siger Lisbeth Jensen.

»Tag nu bare sådan en hylde som den her,« siger Tom Ahlberg og bevæger sig over mod en tilfældig hylde på sit kontor på Strøget i København:

»Her er både en digtsamling, en salmebog, en doktorafhandling om fjernsyn, en roman, en bog om jødiske vittigheder, en skakbog, endnu en roman, men nu på arabisk, en præsts erindringer, en bog om Cuba og her er en af mine personlige favoritter,« siger han og fisker en billedbog om kirkemalerier i Toreby på Lolland ud af reolen.

»Det er en præst, der har boet i sognet i 30 år, og som har gået og tænkt over, hvordan kirkemalerierne skal forstås. Det siger sig selv, at det ikke er nogen bestseller. Men jeg synes, det er vidunderligt, at sådan en bog eksisterer, for det vidner om den helt enorme frodighed, der er i udgivelserne.«

For Tom Ahlberg er det overhovedet ikke afgørende, hvor stort et oplag, bøgerne udkommer i. Det afgørende er, om de bliver læst.

»For mig er en bog, der rammer 10 mennesker lige så værdig som en bog, der rammer 1.000. Hvis modtageren er klar til bogen, er den lige så vigtig som kommunikationsmiddel. På samme måde som Information er lige så vigtig som Ekstra Bladet,« siger han.

Nej fra forlaget

Den 35-årige folkeskolelærer Michael Kamp er endnu en af de forfattere, der har valgt at udgive sine egne bøger. Siden 2006 er det blevet til i alt fem bøger, herunder tre fantasybøger, en gysersatire, en almindelig gyser og en fagbog om moderne asetro. Også han fik nej fra de konventionelle forlag.

»Den første bog, jeg selv udgav, var bind et i fantasy-serien Bobs saga, som jeg forgæves havde forsøgt at få antaget hos et af de store forlag. Men selv om alle syntes den var god, blev den afvist med den begrundelse, at fantasymarkedet i Danmark var overmættet, og at de ikke regnede med, at en debutant ville kunne tjene sig selv hjem,« siger Michael Kamp.

Indtil videre har bogen da også kun solgt i 200 eksemplarer. Anderledes forholder det sig med gyseren Hvor de gamle visner, der er en samfundskritisk skildring af forholdene på et hjem for demensramte ældre. Bogen, som udkom på BoD i 2008, har foreløbig solgt i 600 eksemplarer og genereret et 16.000 kroner stort overskud på Michael Kamps personlige bankkonto. Salget skyldes ikke mindst, at bogen til stor overraskelse for forfatteren blev positivt anmeldt i Politiken, der beskrev den som »et ædende ondt opgør mod behandlingen af ældre med demens«.

»Politiken plejer ikke at anmelde selvudgivelser af den her slags, så jeg synes, jeg kan mærke, at jeg lige så stille kravler op ad karrierestigen. Næste gang, jeg sender en bog på gaden, kan jeg henvise til Politikens anmeldelse, og så åbner der sig forhåbentligt nogle nye døre,« siger Michael Kamp, der mener, print on demand har givet ham en chance, han ikke ville have haft for blot 15 år siden.

»Hvis du ser på markedet for selvudgivelser udkommer der i dag masser af bøger, som aldrig ville udkomme på et stort forlag, fordi bøgerne ikke kan tjene sig selv hjem. Men mange af bøgerne er faktisk ganske gode og har også et publikum. Så de fortjener at udkomme,« siger Michael Kamp, der dog medgiver, at det som almindelig læser ofte kan være svært at vurdere selvudgivelsernes litterære kvaliteter og skelne skidt fra kanel.

»Almindelige forlag kan også sende dårlige bøger på gaden, men der er trods alt nogle stopklodser undervejs, der vurderer manuskriptet. Det er der ikke ved selvudgivelser, og derfor er man meget afhængig af anmeldelser. Selv kunne jeg for eksempel aldrig finde på at købe en selvudgivet bog, hvis ikke jeg først havde læst en god anmeldelse af den.«

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Fakta

80 procent af alle danskere skriver – og ikke kun som hobby. Ud af dem, som skriver, kan hver fjerde forestille sig at udgive en bog en dag.

31 procent af dem, som skriver og gerne vil udgive en bog, kunne forestille sig at skrive om deres egne interesser, for eksempel i form af kogebøger, fotobøger eller feriebøger.

Næsten hver femte (18 pct.) af dem, som skriver og gerne vil udgive en bog, kunne forestille sig at skrive en biografi eller en børnebog.

Den største andel af potentielle børnebogsforfattere finder man blandt de 30-39 årige

Det er langtfra kun kommercielle udgivelser, der tegner print on demand-forlagenes profil. På Forlaget Underskoven er det blot hver tredje bog, som gøres tilgængelig for en bredere offentlighed. Resten trykkes kun i få eksemplarer, som uddeles til venner og familie.

Blandt de større danske print on demand-forlag finder man blandt andre Skriveforlaget, Forlaget Underskoven, Forlag1 og BoD. Ud over at trykke bøgerne sørger forlagene også for at skaffe ISBN-numre og sende pligteksemplarer afsted til Det Kongelige Bibliotek og Biblioteksstyrelsen. Enkelte forlag tilbyder også hjælp til skriveprocessen samt assistance med pr og salg.

Kilde: Analyseinstituttet Zapera for forlaget Books on Demand (BoD) samt Forlaget Underskoven

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Per-Olof Johanssson

1) Prisen:"Som forfatter betaler man alene for trykkeomkostningerne, der typisk ligger i omegnen af 25 kroner pr. bog." - Tja hvad er typisk? En bog på 40 sider udgivet i 100 ex. vil hos Underskoven koste omkring 60 kroner med omslag og moms.
2) "Spånkurvens historie" må jo være min bog "En tid med spånkurve" http://per-olof.dk/spaanbog.htm. Hvad enten det er nu er med rette eller urette at den anbringes blandt ekstremerne, så er jeg i hvert fald glad for dette vink til Informations læsere om, at den eksisterer! :-)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Amy Fuglø

Tak til Information for omtalen af min bog: ”Min Færøske Barndom”.
Tak til Underskoven som gjorde det muligt for mig at udgive bogen. Tak for godt samarbejde.
Tak til alle som har tilkendegivet at de med interesse har læst bogen, som de beskriver som ”fængslende”.
Skriveprocessen har været en stor oplevelse hvilket jeg håber bogen udstråler.
Jeg forstår ikke hvor Information har det fra, at man kan printe en bog for 25kr.
Se Underskoven.dk priser. 25 eksemplarer á 100 sider koster 5131.kr + fragt. = 205kr. Ikke 25kr som står i artiklen.
Underskoven kan finde korrekturlæser. Prisen for denne lægges til dine udgifter.
Min Færøske Barndom er på 294 sider og udgivet i et oplag på 500, det bliver betydelig mere end 25kr. pr. stk.
Min yngste søn står for omslagets grafik. Og min ældste søn har læst korrektur.
Hvis man selv sælger sine bøger er fortjenesten størst. Jeg har valgt at lade Underskoven stå for salg og distribution.
Her kan du på nettet finde bogen
”Min Færøske Barndom”:
» 978-87-92259-5-54
Amy Fuglø

PS. Jeg kan varmt anbefale andre at skrive deres egen bog.

anbefalede denne kommentar