Læsetid: 10 min.

Gå tilbage, men aldrig til en fuser

Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
31. december 2009

Det årti, som vi nu siger farvel til, og over hvis danske litteratur, der her skal forsøges en kortfattet status, var dårlig nok indledt, før vi begyndte at plastre det til med smarte etiketter. Jeg erindrer således, hvordan jeg kort efter 2000 sammen med en kritikerkollega holdt foredrag for dansklærere om den nyeste digtning, i Århus, hvor kollegaen (navnet er Lars Bukdahl) med autoritativ begejstrethed, næsten som om han følte sig hjemme, fastslog, at dette nye årti inden for dansk lyrik ville blive befolket af »spirallerende« og lystigt »flanerende« humoristisk lyssindede lette og livsglade poeter.

Dette muntre generationssignalement havde på det tidspunkt faktisk en del for sig, i hvert fald hvis man tænkte på unge digterskikkelser som Rasmus Nikolajsen, Anders Søgaard, Morten Klintø. Men det blev, deres fortræffeligheder til trods, ikke dem, der kom til at bære hele årtiet, og bagefter har jeg spekuleret over, om ikke Bukdahls bud på en frisk etiket blot var en frejdig projektion af hans eget håb om at fortsætte den spøjse tradition tilbage fra den lyse Jens August Schade, med Viggo Madsen som mellemstation.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Stefan Kjerkegaard

Hvad med det irriterende ord: Globalisering? Udmøntet som spændingen mellem fiktion og ikke-fiktion, erindringslitteratur (påvirket af de nye medier), lokal vs glokal (stedsfornemmelse, verden er blevet mindre, men detaljen desto mere interessant).

Men ellers en sober og kvalificeret karakteristik, synes jeg.

Bedste hilsener