Læsetid: 3 min.

'Hornsleth bruger jo pikken som hold kæft-bolche'

Offentlig voldtægt eller skulderklap? Kunstneren Kristian Hornsleth har skabt debat med sit bud på et vredt læserbrev: En pornografisk collage med Politikens journalist Camilla Stockmann i centrum
11. december 2009

For godt tre måneder siden afslørede kulturjournalist Camilla Stockmann det danske kunstfirma The Ivy's mange løgne. Firmaets påståede venskaber til verdenskendte kunstnere og samarbejde med anerkendte gallerier var det pure opspind. I artiklen, der røg på forsiden af Politiken, optræder blandt andet den danske kunster Kristian Hornslet, der netop samarbejdede med firmaet.

Dengang havde Kristian Hornslet ingen kommentarer til artiklen, men nu giver han svar på tiltale på sin egen facon: Med fotomanipulation har han plantet Camilla Stockmanns hoved på en pornomodels krop, der med blottet køn slænger sig blandt tre erigerede pikke. Billedet blev bragt i Politiken i tirsdags.

Selv forklarer kunstneren, at fotomanipulationen er en kritik af, at Camilla Stockmann ikke tager ansvar for og stilling til det, hun skriver om.

»Det her er det modsatte af Prada-Politiken, alt det lækre og rigtige. Det her er det urigtige, det forkerte og det svinske. Det skal minde hende om, at kulturen ikke kan undvære de ting,« sagde Hornsleth til Politiken tidligere på ugen.

Ifølge avisen ser Camilla Stockmann i stedet kritikken som »tak for sidst«, da hun ikke forstår argumenterne i Hornsleths anklage:

»Det er en belejlig skinforklaring. Jeg er ikke kritiker, jeg er kulturreporter, jeg afdækker kulturlivet, nøjagtig ligesom en politisk journalist afdækker dansk politik, og det ved han godt«.

Gennem de seneste dage har adskillige medier valgt at bringe billedet, hvilket får kulturjournalist på Weekendavisen Leonora Christina Skov til at efterlyse en debat om, hvorvidt Hornsleths svar overhovedet er en kvalificeret kritik. Selv finder hun collagen dybt krænkende.

»Hornsleths billede er en offentlig voldtægt. Billedet viser afmagt fra en mand, der ikke ved, hvordan man kommunikerer mennesker imellem. Hornsleth bruger pikken som hold-kæft-bolsje i en yderst primitiv kommunikationsform, og billedet kvalificerer sig slet ikke som kunst,« siger hun til Information og kalder det illoyalt, at Politiken i første omgang har valgt at bringe billedet.

Den holdning deler man ikke på andre avisredaktioner: B.T.'s nyhedschef, Simon Andersen, ville ikke tøve med at bringe billedet, hvis har var i Politikens sted.

Mens Leonora Christina Skov kalder billedet »krænkende«, mener han, at det er »fantastisk«.

»Jeg er naturligvis med på, at billedet er provokerende og ulækkert, men hvis jeg var Camilla Stockmann, ville jeg være dybt beæret. Billedet er en hyldest til hendes journalistiske evner i at udfordre folk som Hornsleth og deres kunstneriske hysteri.«

Den danske performancekunstner og provokatør Uwe Max Jensen, der selv blev landskendt, da han tissede i en vandskulptur på kunstmuseet AROS, opfatter også collagen som en hyldest til Camilla Stockmann frem for en offentlig ydmygelse.

»Det her er et fremragende værk, der minder mig om Andy Warhol og hans billeder af Marilyn Monroe. Han ophæver hende som vor tids store ikon, der er seksuelt tiltrækkende og som alle mandlige journalister gerne vil i lag med. The Ivy er anstødet, men hun er først og fremmest udvalgt, fordi hun er lækker,« forklarer han.

Satire eller voldtægt

For Uwe Max Jensen er Hornsleths billede så overdrevent, at det ikke er krænkende. I stedet kalder han det »satire«. Han mener, at Hornslet svarer med et billede, fordi det er hans udgangspunkt som kunstner. Når han ikke vil udtale sig i Camilla Stockmanns første artikel, er det, fordi han ikke ønsker at svare på kulturjournalistikkens præmisser.

»Kald det bare plat, men det er hans måde at respondere på. Det er jo hele pointen med kunst - at man ikke behøver at argumentere,« siger Uwe Max Jensen og fortsætter:

»Kunst kan sagtens provokere ved at være plat, og det er faktisk svært at være plat på en måde, hvor det bliver subtilt«.

Leonora Christina Skov er langt fra enig. Hun synes ikke, at det er en kvalificeret eller begavet måde, at give mening til kende på.

»Dybest set er det bare et meta-billede på, at Hornsleth føler sig taget i røven af Camilla Stockmann og hendes virkelig stærke artikel,« understreger hun.

Selv har Camilla Stockmann også svært ved at se morskaben i billedmanipulationen:

»Hvis det her en joke, så er det en meget speciel form for humor, og jeg ville være nødt til at være inde i hovedet på Hornsleth for at se det lårklaskende morsomme i motivet.«

I en tidligere version af denne artikel viste vi den omtalte collage. Dagbladet Information betragter collagen som chikane, og det var derfor en fejl at bringe collagen. Derfor er den nu fjernet.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Gider i ikke være så søde at fjerne det svineri af et billede fra jeres kultur afdeling. Nu har det hængt til udhæng i meget lang tid. Der kunne smutte nogen forbi der ikke burde, aldersmæssigt.

På forhånd tak.