Læsetid: 4 min.

Er Skive landets største udendørs kunstmuseum?

I Skive har klatrende aber, fisk af skeer og rindende vandskulpturer erobret byens rum og rundkørsler. Målet med de mange skulpturer er både at sætte Limfjordsbyen på landkortet og understrege over for dens indbyggere, at kunst er for alle - og at den endda kan være gratis
Træer i glas, granit og rustne rør tager imod de besøgende på biblioteket i Skive. Her er kunsten rykket ud i gadebilledet for at møde folk, hvor de alligevel færdes i deres dagligdag.

Træer i glas, granit og rustne rør tager imod de besøgende på biblioteket i Skive. Her er kunsten rykket ud i gadebilledet for at møde folk, hvor de alligevel færdes i deres dagligdag.

Kristine Kiilerich

11. december 2009

Skibonitterne vågnede op til noget af en overraskelse en juni morgen i 2006. I ly af nattens mørke havde monumentale skulpturer i jern, granit og beton indtaget byens 11 rundkørsler.

Siden er manøvren blevet gentaget adskillige gange: 57 udendørs kunstværker dukkede fra den ene dag til den anden op overalt i byens rum. Langs fjorden skuer bronzestatuer ud over vandet, og senest blev en klimaskulptur afsløret samme dag på alle kommunens 18 folkeskoler.

»Vi vil jo gerne kunne kalde os selv for Danmarks største udendørs kunstmuseum,« fortæller Per Jeppesen. Han er byrådsmedlem for Socialdemokraterne, tidligere borgmester og manden, der gik i gang med at flytte kunsten ud, hvor folk allerede færdes i deres dagligdag.

»Jeg er jo ikke selv én af dem, der er god til at gå på museum. Efter to minutter er jeg færdig, og jeg kan ikke tolke alt muligt ud af et billede. Sådan tror jeg, mange har det. Derfor er det vigtigt at få defineret kunst som noget, der er for alle, ved at gøre det mere tilgængeligt,« tilføjer han.

Derfor foreslog han at sætte kunst op i rundkørslerne, og siden har resten af byrådet, det lokale erhvervsliv og egnens mange kunstnere taget ideen til sig. Så mens kulturminister Carina Christensen først i sidste uge meldte ud, at hvis ikke borgeren vil komme til kulturen, så må kulturen komme til borgeren, kan man i dag ikke undgå at støde ind i en skulptur i Skive.

Overraskelse

»Den er ualmindelig flot,« udbryder Søren Nielsen begejstret og nikker hen mod skulpturen Fisken, der skyder lodret op gennem fliserne på en lille plads mellem byens nybyggede rådhus og bibliotek. Han har en stak bøger under armen, som skal afleveres på biblioteket, og er stoppet op for at betragte skulpturen, der er lavet af 500 skeer, der med deres skinnende overflader danner fiskens skæl, mens deres skafter udgør gællerne.

»Man bliver jo glad og overrasket af at møde sådan et kunstværk her midt i byen. Her er kunsten for alle, mens det ikke altid er lige nemt at gå på kunstmuseet,« tilføjer han.

Ifølge Poul E. Nielsen, der er én af kunstnerne bag byudsmykningen, har formålet med at flytte kunsten ud i gadebilledet i høj grad også været at gøre folk, der normalt holder sig på afstand af kunsten, opmærksom på dens kvaliteter.

»På den her måde kan vi få smuglet lidt kunst ind ad bagdøren til den tredjedel af befolkningen, der aldrig går på kunstmuseer. Et sted skal man jo starte,« forklarer han.

Hans bidrag til byudsmykningen springer rundt for enden af byens gågade. I rustent jern har han udformet en abeflok, der hænger og dingler i søjler, kravler hen ad jorden og spejder efter de forbipasserende.

»Det er jo ikke hverdagskost at slippe en flok aber løs i en vestjysk by. Jeg håber, at folk undrer sig og måske tænker, at det lige så godt kunne være dem selv, der sad her som en abe. Vi har jo godt af at blive flyttet, og det er det, kunsten kan.«

Kunst koster vel

Det første, der møder bilister på vej ind til Skive, er den over seks meter høje skulptur Solen. Dens bladguldsbelagte kuppel lyser op i rundkørslen og markerer overgangen fra landevej til by.

Selv om billeder af Solen i dag pryder alt fra byens turistcenters hjemmeside til væggen over Per Jeppesens sofa, fik projektet i starten en lidt mere lunken modtagelse.

»Min svigerfar har altid sagt, at jeg tabte borgmesterposten på de rundkørsler,« fortæller Per Jeppesen.

»Hvad skal det nytte?,« var byens reaktion, og rundkørslerne blev kun en realitet på betingelse af, at det lokale erhvervsliv sponsorerede de godt 4,5 millioner kroner, som selve skulpturerne kostede.

Siden har egnens virksomheder spillet en stor rolle. De søsatte projektet Branding-Skive-egnen, der fik Per Jeppesen som konsulent efter hans valgnederlag, og her kom initiativet og en stor del af pengene til byudsmykningen og Sallingpigerne langs fjorden fra.

Ude i byen er netop også økonomien en faktor, der stadig ligger de fleste på sinde.

»Det er da mange penge at bruge på den slags,« mener Camilla Brøndum. Hun går aldrig selv på museum, og er heller ikke synderligt begejstret for rundkørslerne, som hun kalder alt fra »rærlige« til »nogenlunde pæne«.

»Men egentlig er det en ret fin detalje, at skulpturerne i rundkørslerne er modsætninger til hinanden. Det ligner i hvert fald, at de er skåret ud af hinanden, og så har man da i hvert fald sparet nogle penge, hvis intet er gået til spilde,« tilføjer hun alligevel.

Balancegang

På Skive Kunstmuseum har formidlingsinspektør Mette Dyrberg umiddelbart ikke noget imod, at kunsten bevæger sig ud i byen. Selv har museet tidligere vist digital installationskunst på facaden. Dog understreger hun, at det er et spørgsmål om balancegang:

»Jo flere mennesker, der opdager, hvor spændende kunst er, desto bedre. Men det er ikke ensbetydende med, at der skal være kunst alle steder. Bliver byrummet overstrøet med kunst, kan man ikke se skoven for bare træer. Hellere én enkelt rigtig god skulptur end mange, som ikke fungerer.«

Også kunstneren Poul E. Nielsen mener, at det ikke kan være et mål i sig selv at gøre byen til Danmarks største udendørs kunstmuseum.

»Man skal passe på, at det ikke bare bliver udsmykning for udsmykningens skyld. Desuden kan oplevelsen af kunsten i byen heller ikke erstatte den oplevelse, man får på museerne,« tilføjer han.

Ifølge Per Jeppesen har de traditionelle museer selvfølgelig fortsat deres berettigelse. Han erkender også, at formuleringen om at gøre Skive til Danmarks største udendørs kunstmuseum til dels handler om at markedsføre byen. Men alligevel er han overbevist om, at det kun er kommet byens indbyggere til gavn, at kunsten er blevet sluppet løs i gaderne:

»Uanset hvor flotte udstillingerne er, er det langtfra alle, der kommer ind på museet. Men nu oplever alle kunst i byen - og det er endda gratis.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

peter fonnesbech

God i ide med kunsten ud i byrummet.
Næsten skrid er vel at få alle overflødige reklamer helt ud , så byrummet er fri for kommercielt forførelse.