Læsetid: 4 min.

Brian Mikkelsen forbød musicals på Det Kgl. Teater

Det Kgl. Teater må ikke konkurrere med landets musicalscener. 'Finito, færdig, slut!' Sådan sagde den tidligere kulturminister, efter statsstøtten til nationalscenen blev sat op. Siden blev ministeren udskiftet, og nu sætter Det Kgl. Teater 'My Fair Lady' på plakaten
1. februar 2010

Tidligere kulturminister Brian Mikkelsen var klar i mælet. Sidst i 2004 satte han punktum for en diskussion med Det Kongelige Teaters daværende chef Michael Christiansen, der havde ytret ønske om at sætte klassiske musicals på programmet.

»Der er prioriteret meget generøst, så vi virkelig tilgodeser Det Kgl. Teater med hensyn til bevillinger. Det indrømmer jeg gerne. Derfor må Det Kgl. Teater heller ikke lave musicals, som nogle af de andre teatre lever af. Finito, færdig, slut! Den diskussion er forbi, uanset hvad Michael Christiansen siger,« sagde ministeren til Weekendavisen den 3. december 2004. Brian Mikkelsen omtalte altså forbuddet imod musicals på Det Kongelige Teater som en konsekvens af den statsstøtte, der voksede med omkring 100 millioner kr. op til operaudvidelsen, og hans bekymring gik specifikt på konkurrencesituationen i forhold til landets musicalscener, der ikke modtager statsstøtte af lignende dimensioner.

Men ministeren blev udskiftet med en ny minister, og den gamle aftale mellem Det Kongelige Teater og Folketingets partier blev udskiftet med en ny aftale.

Og så måtte Det Kongelige Teater pludselig godt spille klassiske musicals - hvilket betyder, at nationalscenen blandt andet sætter My Fair Lady på programmet i april.

Ingen store musicals

I fireårsaftalen for perioden 2004-2007 mellem Det Kongelige Teater og alle Folketingets partier på nær Dansk Folkeparti blev der indført en såkaldt repertoirebegrænsning.

I aftalen fremgår det, at Det Kongelige Teater skal opføre et bestemt antal ballet- og operaforestillinger om året i det nye operahus. Huset kan dog også danne ramme om »et bredere originalproduceret musikdramatisk repertoire«, men der skal vel at mærke være tale om »originalt producerede forestillinger«.

Teksten blev af alle involverede parter forstået sådan, at Det Kongelige Teater i det hele taget ikke må spille musikdramatik, altså blandt andet musicals, hvis forestillingerne ikke er originalt producerede, selvom teksten specifikt går på repertoiret i Operaen. Musikdramatik nævnes nemlig ingen andre steder i aftalen.

Spørgsmålet er imidlertid, hvad »originalt producerede forestillinger« dækker over. Ifølge daværende teaterchef Michael Christiansen var pointen, at Det Kongelige Teater ikke måtte lave deciderede kopimusicals, men at nyopsætninger af klassiske musicals var at regne for »originalt producerede forestillinger«.

Men sådan så Brian Mikkelsen ikke på sagen.

»Det Kongelige Teater skal ikke lave store musicals som for eksempel Les Misérables. De skal kun opføre nyskrevne musikdramatiske forestillinger. Det skal ikke opfattes på den måde, at de kan lave de traditionelle musicals,« præciserede ministeren via en talsmand til Jyllands-Posten den 23. september 2004, altså et par måneder før han endegyldigt satte Michael Christiansen på plads.

Udenom Folketinget

Da fireårsaftalen dækkende perioden 2003-2007 skulle udskiftes med en ny aftale for årene 2008-2011, skete der imidlertid noget. Linjerne om begrænsningen i det musikdramatiske repertoire blev ganske enkelt udeladt i den nye aftale, som blev udformet af Kulturministeriet. Og det skete vel at mærke uden diskussion i Folketingets Kulturudvalg.

Information har talt med flere af udvalgets medlemmer, og de oplyser enstemmigt, at udvalget ikke blev gjort opmærksom på ændringen.

»Jeg må indrømme, at jeg slet ikke lagde mærke til det. Jeg fokuserede på alt muligt andet,« som SF's kulturordfører Pernille Frahm siger.

Men ifølge Brian Mikkelsens afløser, Carina Christensen, betyder ændringen nu alligevel ikke så meget. Hun forklarer til Information, at »Det Kongelige Teater har tilkendegivet over for Kulturministeriet, at de har tænkt sig at følge den linje, som lå i den gamle aftale.«

Til gengæld kunne det se ud til, at Carina Christensens fortolkning af, hvad formuleringen »originalt producerede forestillinger« er for noget, minder om Michael Christiansens og afviger afgørende fra Brian Mikkelsens - selvom Brian Mikkelsen vel at mærke var ansvarlig for selv samme formulering.

»Det, aftalen indebærer, er, at forestillingerne skal være originalt producerede nyiscenesættelser og have deres eget kunstneriske udtryk, og ikke være færdigkøbte koncepter fra udlandet,« siger ministeren, der kalder My Fair Lady »en original produktion, hvor der er tale om en fuldstændig ny iscenesættelse.«

Sådan læser den nuværende chef for Det Kongelige Teater, Erik Jakobsen, også aftalen.

»Vi må ikke købe en musicalproduktion i London og sætte den op på Det Kongelige Teater. Og det gør vi heller ikke. Når vi laver en musical, sætter vi den op fra bunden. My Fair Lady er for eksempel produceret af skuespilchef Emmet Feigenberg og operachef Kasper Holten. Så vi sætter altså vores bedste kræfter ind på at lave den forestilling på vores egen måde,« siger han.

De bedste kræfter

Ifølge Erik Jacobsen er der da heller ikke noget nyt i, at nationalscenen gør sådan. Han nævner operetten Den glade enke, opsat af Det Kongelige Teater i 2008, som et andet eksempel på en musikdramatisk forestilling, der blev iscenesat på en helt ny måde af Det Kongelige Teater.

»Det er en måde at komme nye publikumsgrupper i møde. Det er der mange, der siger, vi skal blive dygtigere til, og det forsøger vi så, samtidig med, at vi sætter smalle operaer op og for eksempel lader Jens Albinus opføre Primo Levi for hundrede mennesker i Skuespilhuset,« siger Erik Jacobsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra tidligere kultur- og nuværende justitsminister Brian Mikkelsen. Justitsministeriet oplyser, at han af princip ikke udtaler sig om sager, der ikke længere ligger inden for hans ressortområde.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu