Baggrund
Læsetid: 3 min.

DR vil uddanne danskerne

DR 2 lancerer i næste uge et storstilet folkeoplysningsprojekt. Sammen med universiteter og forskningsinstitutioner vil kanalen præsentere den nyeste forskning i 'Danskernes Akademi', der kort og godt skal gøre danskerne klogere
DR har en lang tradition med at sende undervisnings-tv, men projektet 'Danskernes Akademi' er alligevel nyskabende, mener DR2's kanalchef Arne Notkin. 'Vi har ikke tidligere haft en projekt med denne størrelse og bredde. Vi har haft mindre samarbejder med universiteterne, men nu bliver det massivt, og for første gang er universiteterne med som co-producenter.'

DR har en lang tradition med at sende undervisnings-tv, men projektet 'Danskernes Akademi' er alligevel nyskabende, mener DR2's kanalchef Arne Notkin. 'Vi har ikke tidligere haft en projekt med denne størrelse og bredde. Vi har haft mindre samarbejder med universiteterne, men nu bliver det massivt, og for første gang er universiteterne med som co-producenter.'

Jeanne Kornum

Kultur
5. januar 2010

Alt fra Grundtvig, globaliseringens mekanismer og russisk historie er på programmet, når DR2 fra mandag i næste uge bliver omdrejningspunkt for Danmarks største folkeuniversitet. I samarbejde med universiteterne og andre forskningsinstitutioner vil kanalen formidle viden og forskning Danskernes Akademi. Programmet kommer til at erstatte pauseskærmen om eftermiddagen fire dage ugentligt og samtidig vil være at finde i en udvidet udgave på nettet.

»Vi har en public service forpligtelse til at oplyse og formidle, mens universitetsloven forpligter universiteterne til at formidle viden til offentligheden. Vi vil nu mødes om de forpligtelser i et projekt, der forhåbentlig med tiden udvikler sig til Danmarks største folkeoplysningsprojekt,« fortæller DR2's kanalchef Arne Notkin. Programmet skal blandt andet bestå af forelæsninger, interviews og den nyeste forskning fra universiteterne direkte til borgerne, og også fra universiteters side er man begejstret for det nye samarbejde.

»Det er vigtigt, at universiteterne ikke lever i en osteklokke isoleret fra det øvrige samfund. Danmarks økonomiske, kulturelle og sociale udvikling er betinget af ny viden, og vi håber, at den nu kommer ud til en bred kreds, så vi kan få en ekstra dialog,« forklarer Jørgen Staunstrup, der er prorektor ved IT-Universitetet i København.

IT-Universitetets bidrag til 'Danskernes Akademi' er i første omgang forelæsninger, demonstrationer af forskningsresultater og interviews, der er specielt produceret til DR. Med tiden håber Jørgen Staunstrup, at optagelserne vil få et mere spontant præg, så seerne også kan få indblik i for eksempel eksperimenter og diskussionerne mellem fagfolk.

Skærpet profil

Idéen til Danskernes Akademi er Arne Notkins. Som så mange andre får han jævnligt mails med underholdende videoklips fra YouTube vedhæftet.

»I starten var det altid et klip med nogen, der faldt og slog sig,« fortæller han og fortsætter:

»Så faldt jeg over nogle links fra forelæsninger. Her var det fantastiske formidlere, der fortalte om for eksempel matematik på en helt ny måde, så man blev fuldstændigt grebet af emner, man aldrig før har beskæftiget sig med.«

Nu er konceptet overført til danske forhold, og ifølge Arne Notkin markerer projektet samtidig, at DR2 vil gøre profilen på kanalens undervisnings-tv mere skarp.

»Der har været en tendens til at kamuflere undervisningsstof som underholdning. Det er godt, fordi det lokker folk indenfor, og det vil vi fortsat gøre. Men nu vi vil også gøre det klassiske moderne i 'Danskernes akademi', for at ramme en anden målgruppe.«

For fremtiden satser DR altså på mere rendyrkede koncepter. I den ene ende af skalaen skal fakta gøres endnu mere underholdende og fascinerende, mens simple udsendelser med »talende hoveder« skal styrkes i den anden ende.

»Det er alt det midt imellem, der falder ud,« understreger han.

Samarbejde

Selv om DR har en lang tradition med at sende undervisnings-tv, mener Arne Notkin, at projektet er nyskabende.

»Vi har ikke tidligere haft en projekt med denne størrelse og bredde. Vi har haft mindre samarbejder med universiteterne, men nu bliver det massivt, og for første gang er universiteterne med som co-producenter.«

Det er nemlig universiteterne selv, der står for produktionen af programmerne. Selv om det umiddelbart ligner en god forretning for DR, mener Arne Notkin, at samarbejdet i lige så høj grad kommer universiteterne til gavn.

»Vi leverer til gengæld verdens bedste udstillingsvindue. Universiteterne fungerer i offentlighedens tjeneste og har en forpligtelse til at dele den viden, de genererer. Det kan de gøre ved at udsende pressemeddelelser eller lave magasiner, men de kan også samarbejde med os og nå ud i langt større skala,« siger han.

Desuden leverer DR blandt andet medietræning af forskerne og står for at købe supplerende udsendelser. Jørgen Staunstrup mener også, at der er en stor gevinst at hente for universiteterne ved samarbejdet.

»For det første har vi rettighederne til at lægge optagelserne på vores egen hjemmeside, og vi vil formentlig også bruge det til rekruttering af nye studerende. Vi håber, at det er god reklame for universitetet, men det primære formål er selvfølgelig at sprede viden.«

På mandag klokken 14 klipper videnskabsminister Helge Sander båndet over ved åbningen af Danmarks Akademi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lennart Kampmann

hip hip hurrahhh.

Jeg skal nok følge med....

Det er glædeligt at DR satser på oplysning.

Med venlig hilsen
Lennart

Dorte Sørensen

Glæder mig til at se udsendelserne selv om det nok mest bliver senere på nette, da det er i den tid hvor der ofte sendes fra Folketingets debatter. Tidligere var der nogle lignende udsendelser i radioen, de blev desværre sparet væk af en eller anden grund.