Læsetid: 3 min.

International uenighed om at udstille billeder af Muhammed

På Metropolitan Museum of Art i New York ønsker man af sikkerhedsgrunde ikke at udstille billeder af profeten Muhammed. På de islamiske samlinger i Berlin og København deler man ikke den holdning og nægter at censurere sig selv
På Davids Samling i København kalder man samlingen det, den er, nemlig islamisk kunst. Og det vil man blive ved med, for det generer ikke nogen, siger museets direktør, Kjeld von Folsach. På Metropolitan Museum of Art i New York er holdningen en helt anden.

På Davids Samling i København kalder man samlingen det, den er, nemlig islamisk kunst. Og det vil man blive ved med, for det generer ikke nogen, siger museets direktør, Kjeld von Folsach. På Metropolitan Museum of Art i New York er holdningen en helt anden.

Pernille Klemp

23. januar 2010

BERLIN - Metropolitan Museum of Art i New York har ifølge avisen New York Post af 'sikkerhedsgrunde' besluttet at undlade at udstille billeder af profeten Muhammed, når museet efter en mangeårig renovering åbner en ny udstilling i 2011. Museet, der blev grundlagt i 1870, har i alt over tre millioner kunstværker og er med sine 130.000 udstillingskvadratmeter blandt verdens største.

Avisen New York Times fortæller, at newyorkerne strømmede til Metropolitans islamiske samling i tiden efter terrorangrebet den 11. september 2001 i et forsøg på at forstå en kultur, der pludselig havde fået en central plads i deres liv. Kort derefter lukkede samlingen på grund af den allerede planlagte renovering. Det betyder, at man i øjeblikket kun kan opleve godt 60 af de i alt 60.000 islamiske kunstværker, som museet ejer. Desuden har museet besluttet at omdøbe afdelingen for 'islamisk kunst' til 'arabiske lande, Tyrkiet, Iran og Centralasien'.

Kishwar Rizvi, der er ekspert i islamisk kunst ved Yale University, kalder i New York Post navneændringen for en »skandale«. Han mener, det er uhåndterligt og problematisk at basere den islamiske kunst på de nationalistiske landegrænser.

I Berlin er man ikke så bange af sig som i New York. Selv om en arabisk indskrift i det berømte Aleppo-værelse på Museet for Islamisk Kunst i Berlin lyder »Menneskets frelse består i, om det kan vogte sin tunge«, har man her hverken tænkt sig at holde mund eller pille billeder af væggene.

Stefan Weber, der har været direktør for Museet for Islamisk Kunst i godt et år, siger til avisen Die Welt om det amerikanske museums beslutning om ikke at udstille afbildninger af Muhammed:

»Det er ærgerligt, for så vidt de billeder virkelig er lavet af muslimer. I de forgangne århundreder blev Muhammed ofte fremstillet af muslimske malere på miniaturemalerier - hvor hans ansigt altid var tilsløret. Også vores hus besidder sådanne miniaturer. Vi vil ikke begynde at censurere historien.«

Til gengæld har Weber forståelse for New York-museets planer om at omdøbe den islamiske afdeling.

»Begrebet 'islamisk kunst' er virkelig svært for et museum, fordi det vildleder. Objekterne repræsenterer kulturhistorie og ikke primært religionshistorie. Faktisk ville en betegnelse som 'Museum for muslimske folks kulturelle arv' eller 'Nærøstens kunst og arkæologi i den muslimske tid' være mere passende. Vi glemmer igen og igen, at det Nære Østens kulturer var multireligiøse og etnisk prægede og først og fremmest meget forskellige,« siger direktøren.

Som 'The Met' skal også Pergamon Museet, hvor Museet for Islamisk Kunst befinder sig, nu renoveres, og når udstillingsarealet for islamisk kunst åbner i 2019, bliver det med over dobbelt så meget plads som hidtil, nemlig 2.800 kvadratmeter fordelt over tre etager. Museet bliver dermed et af de største af sin art i den vestlige verden.

Historisk korrekt

På Davids Samling i København udgør den islamiske samling den største del. Museet genåbnede sidste år efter en større renovering. Museets direktør Kjeld von Folsach siger i telefonen til Information, at han har en vis forståelse for omdøbningen af samlingen i New York.

»Begrebet 'islamisk kunst' er besværligt. Man taler jo for eksempel ikke om museet for 'kristen kunst', men alt andet lige er det det begreb, der bruges verden over. Men for eksempel har vores kataloger da også ofte navne som 'Kunst fra den islamiske verden' eller lignende. Så Metropolitans valg er fornuftigt nok, selv om vi på Davids Samling kalder det islamisk kunst og bliver ved med det. Hvilket i øvrigt heller ikke generer nogen overhovedet,« siger Kjeld von Folsach.

Hvad Metropolitans angst for at vise historiske Muhammed-afbildninger angår, er Folsach ikke helt så forstående.

»Vi har tre malerier, der viser profeten Muhammed - to hvor han bærer slør og et, hvor han ikke gør, og vi viser dem alle tre,« siger Folsach.

Billederne er malet i 14- og 1500-tallet, og Folsach siger, at selv om nogle muslimer muligvis kan blive stødte over, at de udstilles, så rører det ikke ved det historiske faktum, at sådanne billeder er blevet malet og eksisterer. Og at de er blevet til på opdrag af muslimer, der ofte var højtstående personer som sultaner og kaliffer.

Davids Samling var lukket på grund af renovering, da karikaturstriden rasede for alvor. Overvejede man, om man skulle sætte afbildningerne på lager, da man genåbnede sidste forår?

»Vi overvejede det, men nej,« siger Kjeld von Folsach.

»Sågar i det første rum, der handler om Muhammed, ser man en miniature, og vi har ham også på vores hjemmeside. Så nej, jeg kan ikke forstå Metropolitans beslutning. Jeg kan ikke se, at der er nogen grund til ikke at vise den historiske virkelighed korrekt.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu