Nyhed
Læsetid: 4 min.

Pixeline giver Gyldendal en lussing

Et fejlslået eventyr med pc-spil har kostet Gyldendal 85 millioner kr. og sendt forlaget ud af 2009 med et dundrende underskud. Alligevel vil Gyldendal ikke opgive området: ’Det er en del af vores publicistiske fremtid’, lyder forklaringen
Kultur
28. januar 2010
Et fejlslået eventyr med pc-spil har kostet Gyldendal 85 millioner kr. og sendt forlaget ud af 2009 med et dundrende underskud. Alligevel vil Gyldendal ikke opgive området: ’Det er en del af vores publicistiske fremtid’, lyder forklaringen

Gyldendal-direktør Stig Andersen havde set frem til at krybe ud af kriseåret 2009 med et hæderligt overskud på 50 millioner kr. Men trods et stærkt bogsalg i årets tre sidste måneder må landets største forlagsvirksomhed nu alligevel tage til takke med en bundlinje på minus 35 millioner.

Et mislykket eventyr i den virtuelle verden har nemlig betydet, at Gyldendal har set sig nødsaget til at nedskrive værdien af sine pædagogiske pc-spil til børn og unge med hele 85 millioner kroner.

»Det er en ærgerlig lussing, men vores læringsspil har undergået et platformskifte fra pc'er til andre spilkonsoller, så de rettigheder, vi troede, vi skulle tjene penge på, er blevet mindre værd,« forklarer Stig Andersen.

Ny legeplads

De pædagogiske pc-spil så ellers ud til at have en lovende fremtid for sig, da Gyldendal i 2007 købte aktiemajoriteten i Krea Medie A/S, der blandt andet står bag Pixeline-spillet.

Men markedet har siden undergået »en markant og accelereret udvikling fra pc-platform til mobile spilkonsoller, hvilket har reduceret værdien af eksisterende pc-spil og medført stigende udviklings- og produktionsomkostninger,« forklarer Gyldendal i en fondsbørsmeddelse, der også henleder opmærksomheden på stigende vanskeligheder ved at introducere erhvervede og nyudviklede spilfigurer.

Problemet for Gyldendal er altså ikke, at børnene har mistet lysten til at lege med Pixeline. Problemet er snarere, at legepladsen har forflyttet sig, så indlæringsspillene nu ikke længere fortrinsvis spilles på pc'er, men på mobiltelefoner og spilkonsoller som Nintendo DS og Xbox.

»Da vi købte Krea Medie for bare tre år siden, kunne vi selv udvikle og trykke spillene for næsten ingen penge. Men med platformsskiftet skal vi nu til at levere en ny type spil, som vi for det første ikke selv kan producer,e og som for det andet har en helt andet koststruktur,« siger Stig Andersen, der fortæller, at man sådan set havde forudset, at udviklingen ville gå i den retning.

»Men vi havde ikke ventet, at det ville gå så stærkt,« siger han.

- Har I som forlagsvirksomhed været gearet til at bide skeer med en helt ny branche?

»Det kan jeg godt forstå, du spørger om. Men svaret er, at det er vi nødt til at blive, for det er en del af vores publicistiske fremtid. Flere og flere af vores produktområder flytter over på digitale platforme, og så bliver vi jo nødt til at flytte med. Så kan du spørge: Har vi lært det? Nej, det har vi ikke, men vi er i gang med at lære det - på den hårde måde.«

- Når nu kerneforretningen giver overskud, må det være så meget desto mere ærgerligt, at I taber penge på et perifert forretningsområde?

»Jo, men så perifert er det jo heller ikke. Vi har jo ikke købt en gokartbane i Holbæk. Læringsspillene ligger tæt op ad et af vores kerneområder, som er undervisning, læring og leg. Så selv om vi gerne ville have været den her oplevelse foruden, får det os ikke til at opgive området.«

Bliv ved din læst

- Der findes ellers et udtryk, der hedder 'skomager bliv ved din læst'. Måske I som forlag skulle holde jer til bøgerne?

»Hvad er Gyldendals læst? Er det kun at sælge bøger - eller er det at sælge indhold? Over scenen på Det Kongelige Teater står der: 'At gavne og fornøje, hav stedse det for øje', og hvis man hæver sig højt nok op i helikopteren, så mener jeg også, det er Gyldendals opgave. Vi er sat i verden for at gavne og fornøje, og lægger man den formålsbeskrivelse til grund, passer Pixeline-spillene faktisk fortrinligt ind. Børnene synes, spillene er sjove, og de opdager slet ikke, at de er midt i en læringsproces.«

- Men jeres kernekompetence er vel trods alt at udgive bøger, og det kunne også tyde på, at det er det, I er bedst til?

»Jo, men kernekompetencen er som sagt under udvikling. Hvis du tager leksikonudgivelserne, så har de også flyttet sig fra papir til online, og den udvikling bliver vi nødt til at være en del af - også på undervisningsområdet.«

- Går man ind på Pixelines hjemmeside, præsenterer hun sig selv med ordene: 'Jeg er en glad optimist og bliver næsten aldrig vred eller skuffet, når tingene ikke lykkes i første omgang' ...

»Det kan jeg kun være enig i, jeg er stadig en glad optimist, men jeg indrømmer, at vi har fået en lussing,« siger Stig Andersen, der oplyser, at bestyrelsen i Gyldendal A/S trods det markante underskud fastholder et udbytte på 20 kr. pr. aktie.

Desuden har man netop opjusteret forventningerne for det kommende år. Det er den forbedrede indtjening på koncernens traditionelle forlagsaktiviteter, der har fået selskabet til at spå en resultatfremgang til 65 millioner kr. i 2010.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her