Læsetid: 2 min.

Hvad har vi tilfælles?

Hvorfor opfattes nogle ansigter som smukkere end andre? Fordi øjet har nemmere ved at scanne dem, hævder en forsker
Skuespillerne Brad Pitt and Angelina Jolie bliver ofte refereret til som verdens smukkeste par. Hvad er det, der gør, at netop de to falder i så manges smag?

Skuespillerne Brad Pitt and Angelina Jolie bliver ofte refereret til som verdens smukkeste par. Hvad er det, der gør, at netop de to falder i så manges smag?

Gabriel Bouys

2. januar 2010

De egyptiske pyramider, Parthenon i Athen, Mona Lisas ansigt og George Clooneys hoved har alle én ting tilfælles. Deres tiltrækningskraft siges at være baseret på det såkaldt »gyldne snit«, der påstås at være den mest æstetisk behagelige form for det menneskelige øje.

Det gyldne snit, der også kendes som guddommelige proportioner, er et rektangel, der er omkring halvanden gang længere end sin bredde. Disse proportioner finder man i kunst, arkitektur og naturen, såvel vertikalt som horisontalt. Den modernistiske arkitekt Le Corbusier brugte det gyldne snit til at give alt fra dørhåndtag til skyskrabere harmoniske proportioner, og den surrealistiske maler Salvador Dalì indarbejdede bevidst reglen i maleriet Den sidste nadver. Nu har en teoretisk fysiker fundet frem til grunden til, hvorfor det menneskelige øje finder disse proportioner så behagelige: Det handler om, hvor let det er for øjne og hjerne at scanne sådanne billeder. Professor Adrian Bejan fra Duke University i North Carolina hævder, at det gyldne snit er den nemmeste form at skandere visuelt:

»Øjet tager nemmest imod informationer, når det scanner fra side til side i modsætning til op og ned. Det går fem gange hurtigere at bevæge øjet fra venstre mod højre end op og ned,« siger Adrian Bejan.

Effektivitetsoptimering

Professor Bejan har appliceret en matematisk lov, som han formulerede i 1996, for at beskrive, hvordan naturen, fra vandet i floddeltaer til luften i lungerne, er indrettet til at opnå størst mulig bevægelseseffektivitet. Synet er også underlagt effektivitetsoptimering af transporten af informationer fra øje til hjerne. Og øjet har lettest ved at scanne genstande og landskaber, hvor den horisontale akse er bredere end den vertikale, hævder Bejan. Det gælder for gazellen, der scanner den afrikanske savanne for rovdyr, og det gjaldt for menneskelige jægere og samlere, der afsøgte territoriet for mad:

»Det er en konsekvens af den kendsgerning, at vi opfatter verden omtrent som horisontalt tableau. Vores billeder afspejler den måde, vi orienterer os i landskabet. Dyrene er udsat for farer fra siden og bagfra, ikke oppe- eller nedefra.«

Denne oplevelse af verden som rektangulær boks har gjort, at netop denne form opfattes som mest æstetisk behagelig og således ubevidst er blevet indarbejdet i kunstværker, uanset om rektanglet er placeret horisontalt eller vertikalt. Det kan også forklare, hvorfor nogle ansigter betragtes som særlig tiltrækkende. Et hold forskere fra University of Toronto har fundet ud af, at kvinders ansigter betragtes som mest tiltrækkende, hvis den vertikale afstand mellem øjne og mund udgør omkring 36 pct. af ansigtets længde, og horisontale afstand mellem øjnene udgør omkring 46 pct. af ansigtets bredde. Det er også proportionerne i det gennemsnitlige ansigt.

© The Independent og Information

Oversat af Mads Frese

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu