Læsetid: 1 min.

Høje musikerkrav bremser musik på nettet

Høje krav fra musikerne hindrer nye musiktjenester i at vinde frem på nettet og konkurrere med de nuværende. Sådan lyder kritik fra pladeselskaberne
Høje krav fra musikerne hindrer nye musiktjenester i at vinde frem på nettet og konkurrere med de nuværende. Sådan lyder kritik fra pladeselskaberne
25. februar 2010

Udenlandske musiktjenester står på spring for at komme ind på det danske marked og tage konkurrencen op med store tjenester som TDC Play. Men høje krav fra sangskrivernes organisation, Koda, holder de nye spillere ude af markedet. Sådan lyder kritikken fra pladeselskabernes brancheorganisation, Ifpi.

- Kodas holdning til de nye tjenester truer med at sætte udviklingen i stå herhjemme. TDC Play har været en stor succes for hele musikbranchen. Men konkurrence er sundt, og der er ingen grund til, at de danske forbrugere skal gå glip af det samme udbud som i andre lande, siger Henrik Daldorph, direktør for Ifpi.

Den svenske musiktjeneste Spotify har længe været interesseret i det danske marked. Men de høje betalingskrav fra Kodas side har ifølge Ifpi sat en stopper for selskabet.

Koda mener, at pladeselskaberne selv sætter en stopper for de nye tjenester. Når de har taget deres del af fortjenesten, levner det ikke noget tilbage til kunstneren, vurderer kommunikationschef i Koda Nicolaj Hyltén-Cavallius.

- Vi anerkender, at både producenter og kunstnere skal honoreres. Men i forhold til onlinetjenester har de store multinationale selskaber allerede skummet fløden, og derfor har onlinetjenester ikke råd til at betale kunsterne deres retmæssige fortjeneste, siger han og fortsætter:

Derfor er en onlinetjeneste som Spotify ikke interessant, fordi de ikke har råd til at give kunsterne ligeså mange penge som f.eks. TDC, siger Nicolaj Hyltén-Cavallius.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Skaarup

"Koda mener, at pladeselskaberne(IFPI) selv sætter en stopper for de nye tjenester. Når de har taget deres del af fortjenesten, levner det ikke noget tilbage til kunstneren, vurderer kommunikationschef i Koda Nicolaj Hyltén-Cavallius."
- Og det er her at man skal huske at IFPI blot er et medieorganisation, der kun tjener sig selv og egen interesser.

Tak til KODA, for at holde på at musikerne er dem der skal have betaling for deres musik, og for at påpege IFPIs, negative og uproduktive rolle.

Hej Michael

Ved ikke om du arbejder for Koda eller lignende, men den er da ret klar. Over 30 andre lande har Spotify og denne tjeneste vokser og vokser. Hvorfor skulle der ikke være penge tilbage i lige netop Danmark? Derudover er der masse af penge i Spotifys betalende del, som også vokser hurtigt i lande som Sverige og Norge. Gratis delen trækker nye kunder ind og med tiden får dem gjort til betalende OG lovlige kunder. I Danmark er Grooveshark derimod hurtigt voksende, desværre er denne tjeneste ikke lovlig og giver ingen penge til nogen - herunder kunstnerne. Derudover mener jeg nu altså også at pladeselskaberne også tjener penge til de kunstnere i repræsentere...

Det er da ellers meget simpelt :
Fordi spotify ikke tjener 25 øre hver gang du indtaster et nummer i din mobilos har spotify ikke råd til at betale KODA's eksorbitante krav .. og de har KUN musikken at tjene lidt på, i modsætning til TDC der scorer MILLIARDER på befolkningens telefonitis .

Michael Skaarup

Kære TIm.

Jeg arbejder ikke for KODA, eller ligende...

Det er fint du gerne vil have spotify til Danmark og tror på deres forretningsmodel.
Jeg forholder mig bare til IFPI er de store pladeselskabers interesseorganisation, og at IFPI ikke tjener musikernes interesser men de store pladeselskaber interesser, og at de store pladeselskaber også har økonomiske interesser i Spotify, som aktionære. Hvorfor IFPIs hensigter er lunkne og med flere agendaer.

Når man så ovenikøbet ser på den måde som KODA deler pengene ud på. Det er den rene omvendte Robin Hudt, hvor man tager fra populærmusikken og deler det ud til finkulturen. Og den traditionelle folkemusik får ingenting.