Læsetid: 3 min.

Ukendte mennesker den nye trend i samtalebøger

Forlaget Lindhardt og Ringhof vil udgive samtalebøger med ukendte mennesker. Genren skal ikke længere være forbeholdt de kendte, men også folk som dig og mig. Eksperter er kritiske over for planerne
15. februar 2010

Snart kan du måske komme til at læse om din nabos mest private livserfaringer i en samtalebog. Forlaget Lindhardt og Ringhof planlægger nemlig at udgive samtalebøger med almindelige - ukendte - mennesker.

Efter at redaktør på forlaget Jeppe Markers tilfældigt udtalte i et radiointerview til Kulturguiden på P2, at man bare skulle kontakte dem, hvis man havde en god historie, er det væltet ind med henvendelser. Han fortæller, at de har fået omkring 100 mulige historier, som de endnu ikke har nået at vurdere.

Ifølge Anne-Marie Mai, der er professor i litteratur ved Syddansk Universitet (SDU), er det ikke noget nyt, at 'almindelige mennesker' fortæller om deres livserfaringer i bøger. Hun fortæller, at det væltede frem med disse former for bøger i 70'ernes kvindelitteratur. Ukendte mennesker i samtalebøger, er dog aldrig set før.

Jeppe Markers mener ikke, at genren skal være forbeholdt de kendte. Han fortæller, at Lindhardt og Ringhof ser på historien frem for personen, når de laver samtalebøger.

»Det er faktisk vigtigere, at der er én, som har nogle erfaringer, og er god til at dele ud af dem, end at vedkommende er kendt. Det her handler om at have noget på hjertet frem for at have en blank overflade,« fortæller han. Jeppe Markers mener samtidig, at Lindhardt og Ringhof som kulturinstitution er forpligtet til at undersøge, om der er nogle mennesker, som har erfaringer, andre kunne have glæde af.

Selvfremstillingskultur

Udviklingen mod at bruge ukendte mennesker i samtalebøger overrasker ikke Anne-Marie Mai.

»Vi kan se, at i tv- og radiomediet er det blevet karakteristisk, at udviklingen går i retning af de helt almindelige deltagere og historier.«

Anne-Marie Mai nævner dokumentarserien Årgang 0 som eksempel på et populært program, hvor seerne kan høre erfaringshistorier om, hvad det vil sige at være forælder.

Stig Hjarvard, der er professor i Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet, fortæller, at grunden til, at udviklingen i medierne er gået den vej, er, at vi lever i en kultur, hvor selvfremstilling er et vigtigt element.

»Realityshow lever af, at der er en interesse for selvfremstilling - både blandt publikum og blandt dem, som optræder. Man ser det også på internettet, hvor en lang række af sociale netværksmedier som Facebook og LinkedIn er et led i at dyrke og muliggøre denne selvfremstilling,« fortæller han.

En tvivlsom succes

Selv om selvfremstilling i dag er i højsædet, så tvivler Stig Hjarvard og Anne-Marie Mai på, at markedet er stort nok til samtalebøger med ukendte mennesker. De mener, at bøgernes succes kommer til at afhænge af tilrettelæggelsen og præsentationen af stoffet.

»Samtalebøger har indtil videre levet af, at det er relativt kendte mennesker, som er i samtaler med hinanden. Jeg tror, at det kræver en del af de ukendte menneskers personlighed og erfaringer, før de kan gøre det lige sådan. De almindelige mennesker er nemlig kun interessante, hvis de, udover at være som os andre, også har noget exceptionelt, som gør dem særlige at høre på,« siger Stig Hjarvard.

På Lindhardt og Ringhof er man dog ikke i tvivl om, at de nye samtalebøger kan blive en succes.

»Der er virkelig nogle interessante historier imellem dem, som jeg har talt med. Nu skal vi bruge noget tid på at læse det igennem og vurdere, om det kan formidles på en ordentlig måde,« siger Jeppe Markers.

Han fortæller, at mange af dem, som har henvendt sig, er ældre mennesker med et indholdsrigt liv, som har lyst til at dele deres viden - ikke med ønsket om at få opmærksomhed, men med et oprigtigt ønske om at dele deres erfaringer med andre mennesker.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu