Note
Læsetid: 1 min.

Fra fjol til kunst er svært

Man kunne få det indtryk, at det er for let at være kunstner. Hilligs skulpturer er desværre meningsløse på den ligegyldige måde
Kultur
11. marts 2010

Bedømmelse: 2/6

10 ski i lodret position dyppet i selvlysende grøn maling og holdt sammen af et toiletbrædt. Eller hvad med en lilla jolle, der ligger med bunden i vejret, spiddet af et spyd? Man tror det er en joke. Eller måske en ironisk pastiche over neosværvægteren Anselm Reyle, hvilket kun bekræftes af, at Hillig bruger samme signatur - nemlig en sjat henkastet maling, der skal minde os alle sammen om, at nok er det overfladisk, men der har faktisk stået et rigtigt menneske og arbejdet med det i lang tid.

Men hvor Reyle er cool og alvorlig i sine skulpturer med hverdagsobjekter, en tradition der begyndte i 50'erne, virker Hillig forkrampet og pinlig. Værket med skiene hedder for eksempel 'For sidste gang til Brøndby Strand' og man skal da ikke afvise, at Hillig har følt det sådan, men både skiene og titlen er svær at forholde sig til med andet end et skuldertræk - både som udsagn og som form. Det giver absolut ingen mening og er kun med til at understrege, at det magiske spring fra fjol til kunst er meget svært.

Man kunne få det indtryk, at det er for let at være kunstner. Hilligs skulpturer er desværre meningsløse på den ligegyldige måde.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"Vilie sintus : 1975 - 2006"

Han eksisterer ikke, Klara ?