Læsetid: 5 min.

Spøgelsesbilisten har vendt bilen

Hvis Forårsudstillingens renomé skal renoveres, kræver det en endnu skarpere jury
Hvis Forårsudstillingens renomé skal renoveres, kræver det en endnu skarpere jury
18. marts 2010

Bedømmelse: 3/6

Overvægten fra melodramatisk kitch til reel kunst er for første gang i vores generation tippet. Så i stedet for at gøre sig morsom på bekostning af en kunstopfattelse, der hører til før forrige århundredeskift, er det nu pludselig muligt at få en kunstoplevelse med hjem fra Forårsudstillingen.

Theis Capion Andersen har for eksempel i værket Untitled (portal) foldet metalstellet fra et telt i trekvart swastika og hængt det på væggen. Det ser militant ud og ligner noget, han har fundet på en campingplads.

Frauke Materlik har bygget en pudsig skæv konstruktion i hvidt træ og med vinduer, der fylder et helt lokale skråt fra loft til gulv og tilbage igen. Sif Itona Westerberg har sendt en hilsen fra Khao Lak, hvor en kvinde bliver federe og federe, imens hun sender postkort hjem til familien, der afslører danskernes forhold til de fremmede lande og dem selv som værende mildest talt bizart. Og Kristina Kresna viser en række mænd bagfra i fuld størrelse, imens de sidder bukket over deres syngende finker i værket I sing as the birds sing.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Lige i øjet Jepsen!

Men i modsætning til dig er jeg ikke så sikker på Charlottenborgs kovending giver klov, for der er som du selv siger mange andre steder den nye kunst eksponeres. Jeg er heller ikke enig i at der har været tale om en spøgelsesbilist. Dertil har den viste kunst været alt for ufarlig.

Egentlig synes jeg det er lidt ærgerligt at amatørismen (i mangel af bedre udtryk) ikke længere forfølges på Charlottenborg for når vi sammenligner med fx Melodigrandprix er der jo sket det, at programmet er gået fra at være stemplet som underlødigt tilbage i firserne, via et par decenier som kitch, til omsider ved egen kraft at være så mainstream og stuerent at selv veletablerede musikere kan booste deres karriere ved at medvirke? I tilfældet Forårsudstillingen mener jeg at forandringen bedst bæres af kunsternes lyst til at prøve kræfter med amatørismen og det genkendelige, hvor corny det end kan forekomme, og så kan de jo godt gå hen og blive lidt forvirrende hvis genren pludselig ændrer sig radikalt.

Forårsudstillingen, tror jeg, stod foran et gennembrud, som meget vel kan være skubbet et pænt stykke tilbage med de nye tilttag, især hvis man som du da også efterlyser, ikke efterlever ambitionerne konsekvent. Spøgelsesbilisten, hvis der absolut skal være sådan en, synes at være gået i stå. Tak for advarselstrekanten.