Læsetid: 3 min.

Stille dans og tårestorm

'Les Ballets C de la B' fik følelserne i kog hos tilskuerne i Skuespilhuset. Ganske langsomt og næsten uden lyd
Musklerne tonser, men blikkene ender alligevel i det følelsesstærke belgiske dansegæstespil 'Out of Context' med 'Les Ballets C de la B'.

Musklerne tonser, men blikkene ender alligevel i det følelsesstærke belgiske dansegæstespil 'Out of Context' med 'Les Ballets C de la B'.

Chris Van der Burght

Kultur
20. marts 2010

Hættetrøjer sad ved siden af læggede nederdele nede i Skuespilhuset. Og nitter lænede sig op ad slips. For publikum til gæstespillet med 'Les Ballets C de la B' var måske Det Kgl. Teaters mest blandede denne sæson.

Forventningerne var også forskellige. Størst var måske håbet om at se streetdans i rå overlevelse, sådan som i lets op Bach, der var med til at gøre kompagniet verdensberømt tilbage i 1998 - og Danmarksberømt på Gasværket i 2004 med Bonjour Madame fra 1993.

Men der herskede tydeligvis også en forventning om international ballet og strakte tæer, nu hvor kompagniet var inviteret af Den Kgl. Ballet; også selv om der nu ikke var nogen balletmester eller teaterchef, der bød kompagniet velkommen.

Out of Context var nu ingen af delene. Egentlig virkede forestillingen som en dødsmesse for smukke kroppe. Den 53-årige belgiske koreograf Alain Platel har her samlet otte (oprindeligt ni) af sine karismatiske dansere. Dansere, som har teknik nok til en hvilken som helst solo. Men som komprimerer udtrykket til en umulig taljebøjning, en jammet fodspasme, en pillen sig selv på kinden med tåen ...

Hyldest til Bausch

Alain Platels form er montagen. Han bruger dansernes egne improvisationer til en stramt styret collage, men hans udgangspunkt er hele tiden danserens stramme teknik: Ballettens knæbøjning og den strakte fod, den moderne dans' vægtoverførsel og det hurtige gulvrul - og så videre. Den spritnye forestilling Out of Context - for Pina har han tilegnet koreografen Pina Bausch, der døde i sommer.

Hans hyldest til hende ligger i hans måde at skildre hver enkelt danser på - som individ, som køn, som kunstner. Og så måske i hans drilske leg med dramaturgien. For denne forestilling tager sig så god tid, at man faktisk har svært ved at se den underholdende pointe undervejs. Indtil slutningen så pludselig speeder op.

Lys på ensomheden

Hvad der sker? Tja, scenen ligger badet i lys. På gulvet ligger en stabel orangerøde plaider. Og så kommer den ene danser efter den anden vandrende fra tilskuersalen op på scenen. Finder et sted langs bagvæggen og begynder at tage tøjet af. Altsammen, helt ind til trusser og bh'er.

Og så går de i gang med at danse sig selv frem. De snuser nysgerrigt til hinanden, de skraber lidt i jorden - og slås sådan lidt for sjov. De tiltrækker og afviser, og tiden går.

Tiden giver tilskueren mulighed for at zoome sig helt tæt på de vildt forskellige mennesker. Mændene har atletlomme og muskel-v på ryggen, men også strittende blodårer og håndtag. Den mørke divakvinde bærer hele Madonna-myten i sin kølige skønhed, mens den lille japanerpige har teenagerens oprør i sine hypersmidige ben. Efter halvanden time tror man måske, at man har kigget nok på disse undertøjseksistenser. Lige ind til de vælger at lægge plaiderne tilbage i en bunke og tage deres tøj på igen, én for én.

For så mærker man pludselig, at den ensomme stilhed, som de har danset frem undervejs - og som flyder over i fjerne dyrebrøl og spredte stumper af »That's the Way, aha aha, I like it« og »It's been 7 Hours and 15 Days« - den ensomhed har man nu fået lige i skødet som tilskuer. Og den sidder man så tilbage med, forladt i en tårestorm.

Så nej, Nothing Compares to You ... Og det er også svært at finde noget, der helt kan sammenlignes med Alain Platels dans. I hvert fald hans evne til at få stilheden til at forvandle sig til følelsestoner inde i tilskuerens krop.

Out of Context - for Pina. Koncept og instruktion: Alain Platel. Koreografi og dans: Danserne. Dramaturgi: Hildegard De Vuyst. Kosturmer: Dorine Demuynck. Les Ballets C de la B fra Bruxelles på gæstespil i Skuespilhuset. 90 min. Danses også i aften kl. 20. www.kglteater.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her