Nyhed
Læsetid: 3 min.

Forfattere: Forlag er for dårlige til markedsføring

Danske forlag er for dårlige til at sælge og markedsføre deres forfatteres bøger, mener formand for Dansk Forfatterforening Lotte Garbers. Hun kritiserer forlagene for ikke at tænke kommercielt nok
Kultur
16. april 2010

Forfattere hæger om deres kunst, mens forlag bare vil tjene penge.

Sådan lyder en udbredt fordom om bogbranchens aktører, men skal man følge Dansk Forfatterforenings formand Lotte Garbers, der repræsenterer godt 1.325 forfattere, oversættere og illustratorer, er danske forlag slet ikke kommercielle nok, og deres markedsføring ikke tilstrækkelig målrettet.

Ifølge forfatternes formand er det langt fra godt nok, at bogbranchen ikke kan finde ud af at tjene penge, når interessen for læsning er stigende, og bøger for længst er slået igennem som hvermandseje.

Finanskrisen og de strukturelle forandringer på bogmarkedet er ikke nogen undskyldning, for en stor del af forklaringen skal findes i forlagenes traditionelle måde at markedsføre deres bøger på.

»Det er jo påfaldende, at indtjeningen falder i en branche, som har så utroligt gammeldags måder at tænke sin forretning på,« siger Garbers.

»På de fleste forlag er den redaktør, som er ansat på sit cand. mag.-papir og sin litterære indsigt, samtidig ansvarlig for distribution og markedsføring - og det er de færreste altså gearede til at mestre,« siger hun.

Differentieret strategi

Lotte Garbers ser gerne, at man i langt højere grad udnytter de mange nye markedsføringsmuligheder, som er fulgt i kølvandet på liberaliseringen og de sociale mediers fremkomst.

»Som det er i dag, bliver langt de fleste titler behandlet ens. Forlagene sender bøgerne ud til de samme aviser, kulturjournalister og dameblade i håb om, at der falder lidt omtale og en anmeldelse af. Måske kommer bogen også med i det årlige forlagskatalog, og det er så dét. Markedsføringen afspejler slet ikke mangfoldigheden i det, der udgives,« siger Garbers, der efterlyser en langt mere differentieret markedsføringsstrategi.

»Forlagene bør blive bedre til at segmentere og erkende, at forskellige bøger har forskellige potentialer. Der kan selvfølgelig altid dukke 'en Morten Ramsland' op, som gør det, man troede var en smal udgivelse til en pludselig bestseller. Men det hører til sjældenhederne. Derfor skal forlagene generelt blive bedre til at markedsføre bøgerne ud fra deres kommercielle potentiale, så betaling og markedsføring indrettes efter, om bøgerne henvender sig til 100.000 læsere eller kun til 1.000,« siger hun.

Forfejlet kritik

Spørger man den konkurrerende forfatterforening Danske Skønlitterære Forfattere, der repræsenterer knap 200 forfattere landet over, er Lotte Garbers kritik imidlertid udtryk for en overreaktion.

»Kritikken ville have været mere relevant for 10 år siden. Jeg synes faktisk, forlagene de senere år har rykket sig vældig meget i retning af et meget større kommercielt fokus. Og i nogen sammenhænge også for stort et fokus på bestsellere,« siger foreningens formand Jan Thielke, der navnlig frygter for en øget grad af segment- og kassetænkning i branchen.

»Den amerikanske forlægger André Schiffrin lavede for nogle år siden en bog, der hed Bogbusiness, hvor han talte om problemerne ved, at marketingsafdelingerne voksede sig for store. Det går ud over kvaliteten og mangfoldigheden af den litteratur, der udkommer, og det kan man frygte vil være en utilsigtet effekt af Lotte Garbers ugennemtænkte idé,« siger han.

- Men kunne man ikke omvendt sige: Jo, bøger er kulturprodukter, men de er samtidig varer, der skal sælges på et stærkt liberaliseret marked, og det gør vi ikke godt nok i øjeblikket. Derfor må vi skrue lidt op for de kommercielle knapper?

»Men det sker jo allerede. I øjeblikket rider alle forlag på krimibølgen, og det er jo et udtryk for, at de tænker kommercielt. Men netop her kan man samtidig se, at den redaktionelle side ikke længere står så stærkt, og man kan frygte, at Lotte Garbers forslag vil styrke den kommercielle afdeling og svække den redaktionelle. Og det er ikke nogen god investering,« siger han.

Lotte Garbers er også godt klar over, at hendes synspunkter langt fra deles af alle medlemmer af Dansk Forfatterforening.

»Der er mange, der ikke kan lide, hvad jeg siger, og som mener, jeg i stedet bør tale for litteraturens rolle i samfundet og det kunstneriske og dannende ved litteraturen. Men det kræver jo, at den er der og er til rådighed og ikke forsvinder ind i hemmelige loger, hvor ingen tjener penge og alle udgiver con amore,« siger hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her