Læsetid: 5 min.

Cannes går i hundene

Det er i år 10. gang, at Palm Dog, den alternative pris for bedste hundepræstation i en film, uddeles på filmfestivalen i Cannes. Det fejrede manden bag, den britiske filmjournalist Toby Rose, fredag med en fotoudstilling i en tidligere skønhedsalon
Det er i år 10. gang, at Palm Dog, den alternative pris for bedste hundepræstation i en film, uddeles på filmfestivalen i Cannes. Det fejrede manden bag, den britiske filmjournalist Toby Rose, fredag med en fotoudstilling i en tidligere skønhedsalon
15. maj 2010

CANNES – Det er fredag aften midt under filmfestivalen i Cannes, og en gruppe feststemte mennesker har samlet sig i og uden for en lille skønhedsalon ved Grand Hotel.

De har alle sammen et glas rosévin i hånden, og snakken går livligt.

I vinduet til salonen, der faktisk ikke længere er en salon, hænger et stort fotografi af den britiske skuespillerinde Charlotte Rampling med et halsbånd om halsen. Palm Dog står der på halsbåndet med metalbogstaver.

Inde i det aflange, lavloftede lokale står manden bag, Toby Rose, en farverig, britisk filmjournalist, som denne aften fejrer, at han for 10. år i træk uddeler den alternative filmpris Palm Dog i Cannes.

Prisen går til en hund, som særligt udmærker sig i en af de film, som vises på festivalen, og ideen til det hele stammer fra Toby Roses egen hund, foxterrieren Mutley, der kan ses på flere af de fotografier, der hænger i den tidligere skønhedssalon, og som dokumenterer prisens 10-årige historie.

Hunden fra Champagne

Toby Rose, der skriver for flere store, britiske aviser, fortæller mig tidligere på dagen, at han fandt Mutley i en antikvitetsforretning, da han var på weekend i Champagne.

»Han tog plads i mit hjerte som Mutley, hunden fra Champagne,« siger han.

»Og han flyttede så med mig til Paris, og han var ved min side, når jeg som filmjournalist lavede interviews, og han stjal mangen en filmstjernes hjerte (flere af fotografierne i skønhedssalonen er af skuespillere som Paul Bettany, Dennis Hopper og Vincent Gallo sammen med Mutley, red.). Det var indlysende, at han havde starquality, og den slags starquality blev aldrig anerkendt i form af en eller anden slags prisuddeling. Og det førte mig til at stifte Palm Dog-uddelingen i 2001.«

»Den første vinder var Otis fra The Anniversary Party instrueret af Jennifer Jason Leigh, og da det kom hende for øre, at hun havde vundet, blev hun meget glad, og vi blev modtaget på sjette sal på Hotel Carlton, hvor Palm Dog-halsbånden blev overrakt til hende, mens Mutley så til.«

Palm Dog var et hit, og da den finske instruktør Aki Kaurismäki vandt året efter, dukkede han op på plænen foran Grand Hotel for at modtage prisen.

»Fra begyndelsen fik vi stor opmærksomhed fra pressen,« siger Toby Rose, »og det førte til, at vi fik en meget fornem jury: Derek Malcolm fra Evening Standard, James Christopher fra Times, Peter Bradshaw fra Guardian, Kaleem Aftab fra Independent og Charles Gant fra Heat, og de har støttet os gennem årene, og nu er det 10. gang, og det går ret godt. Det er sjovt, og folk synes at more sig.«

Starquality-øjeblik

Jeg spørger ham om, hvad juryen ser efter i en hund, når Palm Dog skal uddeles.

»Retningslinjerne er meget de samme, som dem til Oscaruddelingen eller BAFTA-uddelingen,« siger han.

»Det gælder om at finde et starquality-øjeblik i en film. Hunden bliver, som vi ved, ofte overset, men er lige så ofte vigtig for en film. En hund spiller en meget interessant rolle, hvad enten det handler om at gøre en person blød eller marginalisere en person. Hunde er meget nyttige, når de menneskelige skuespilleres rækkevidde og udsyn i forhold til manuskriptet ikke er nok. Så vil hunden komme til undsætning og skabe den nødvendige logik i en film. Det er noget, som altid er blevet overset ved prisuddelinger, men vi har et skarpt blik for det.«

»Palm Dog er for dem alle. Vi elsker dem alle.«

Jeg kan ikke lade være med at spørge, hvorfor juryen så i 2003 valgte at give prisen til en hund, der kun bestod af kridtstreger, nemlig Moses i Lars von Triers Dogville.

»Det var et ironisk valg, men et logisk valg, fordi på en måde var det en anerkendelse af hundens betydning i samfundet og, mere specifikt, i filmverdenen,« siger Toby Rose, der altid har svar på rede hånd.

»Hunden gøede, når folk ankom til byen – hundegøen har været et advarselssignal siden tidernes morgen. I Dogville valgte Lars von Trier at bruge en hund af kridtstreger, men ikke desto mindre havde den hundeånd, og den gøede, og folk, der har set filmen, ved, at Lars von Trier var klar over Moses’ betydning og gav den kød, da den dramatisk hopper frem til sidst. Den blev vakt til live. På mange måder var det en yderst betydningsfuld og symbolsk Palm Dog-pris, fordi det, den sagde, var, at for mange filmskabere er hunde blot endnu en kridtstreg, men kridtstregen lever og ånder og er nøglen, og den hund, Moses, sagde det hele.«

»Og så hed filmen jo Dogville.«

Den store kennel i Himlen

Indtil videre har der ikke været mange hunde at skue (på hårene) i festivalens film, hvorfor ingen favoritter endnu har meldt sig. Men der var dog et par stykker af slagsen i åbningsfilmen, Ridley Scotts Robin Hood, og Toby Rose har ladet sig fortælle, at der også er en god hund med i Stephen Frears’ nye film, Tamara Drewe, der bliver vist i den kommende uge.

»Fremad, opad og mere etableret som en uomgængelig prisuddeling, fordi den er unik og retter op på en historisk uret i prisuddelingsverdenen,« siger Toby Rose, da jeg vil vide lidt om Palm Dogs fremtid.

En mand kommer forbi og får øje på de to t-shirts, Toby Rose har ladet fremstille i anledning af 10 års-jubilæet, den ene med Charlotte Rampling og halsbåndet, den anden med Mutley, der også bærer halsbåndet.

Manden ender med at købe en af hver.

Jeg spørger Toby Rose, hvor Mutley er i dag, og han fortæller, at hunden døde for to år siden.

»Den 7. april, lige inden festivalen. Han er nu i den store kennel i Himlen. Det var meget trist,« siger han og ser også lidt trist ud. Men så ryster han det af sig og smiler igen.

»Nå, hvor mange t-shirts kan jeg sælge dig?«

www.palmdog.com

Mere fra Cannes på www.information.dk/film og på Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu