Baggrund
Læsetid: 2 min.

En antikunstners sidste strøg

En af Tysklands væsentligste kunstnere og grafikere i efterkrigsårene død
En kustode gemmer sig bag et maleri af Polke.

En kustode gemmer sig bag et maleri af Polke.

Adrian Dennis

Kultur
16. juni 2010

Sigmar Polke blev født i 1941 af forældre fra det tyske mindretal i delstaten Slesien i det vestlige Polen, et område som under det nazistiske styre var blevet indlemmet i det tyske rige, og derfor blev hans tidlige leveår en meget broget affære:

Fra hjemstavnen blev de fordrevet til det østlige Tyskland, hvorefter forældrene flygtede til Vestberlin få år efter, dernæst til Krefeld i Ruhr-området, og til sidst il den nærliggende storby Düsseldorf.

Her begyndte han som stor dreng i lære som industriel glarmester, og søgte senere ind på byens internationalt berømmede kunstakademi.

Han etablerede sig allerede som studerende som en bemærkelsesværdig kunstner, og sammen med to andre talenter, Gerhard Richter og Konrad Lueg, formulerede han i 1963 den kapitalistiske realisme, som var et pop-art inspireret modsvar til den regeringspromoverede østblok-kunstretning socialistisk realisme.

Anarkistisk kunst

Hans kunst var et sardonisk, ironiserende og tvetydigt billede på den (vest-) tyske udvikling han havde fulgt gennem sit liv; fra ødelagt og subsistensløs, fragmenteret supermagt til det industrielle kraftcenter som Düsseldorf var blevet mod midten af tresserne.

Hans anarkistiske kritik var rettet mod både magthavere og system, og mod avantgarde og modpoler, og hans stil afspejlede dette:

Evigt flydende, teknisk udefinerbar og med en vidtrækkende mangel på respekt for både konventioner og tekniske metoder. Ofte syntes hans endda værker at udtrykke en nærmest bevidst tilsidesættelse af de mest basale malertekniske principper, og hans hvileløse vandren mellem motiver og ideer blev i sig selv en stilart.

Denne kunstneriske nomadetilværelse førte til at hans værker blev kaldt for 'antikunst', vel at mærke læst som et usædvanlig velanbragt angreb på strukturerne i kunstverdenen, og absolut ikke som mangel på essens.

Hans værker var ofte udtænkt med et for moderne kunstnere usædvanlig komplekst og bevidst narrativ. Denne ide om en fortælling i kunsten, som for mange fremstod løjerligt anakronistisk, førte ham i 1970'erne på talrige rejser i verden.

Her producerede han flere store fotoserier, og i 1980'erne fortsatte han fortællingen, ved at inddrage alkymien, gennem sine kemiske forsøg med kombination af maling og andre stoffer.

Sigmar Polke blev 69 år.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Espen Fyhrie

Vedrørende Sigmar Polke og Slesien

Der er desværre sneget sig en fejl med i artiklens første afsnit, hvor det hedder at Slesien var blevet indlemmet i Tyskland af nazisterne. Dette gør sig kun gældende for den østlige del af Slesien, som var blevet polsk efter en folkeafstemning i 1921, og ikke byen Öls (det nuværende Oleśnica) hvor Polke blev født. Denne var en del af det vestlige Preussen, som var tysk fra afslutningen af den første preussiske krig i 1742, frem til 1945.

Vi beklager fejlen

Debatvært
Espen Fyhrie