Læsetid: 5 min.

En by fuld af filmfestivaler

Østersfilm med østersbuffet og cykelfilm med gadecykelræs. Mens arthousebiograferne i New York forsvinder, pibler en broget skare af små, eventbaserede filmfestivaler frem under broer og på tagterasser og gentænker film som social begivenhed
Hyldest. 'Vi vil lige dele fejre de film, vi viser, og den mad, som filmene viser,' siger chefkok og medstifter af New York Food Film Festival, Harry Hawks.

Hyldest. 'Vi vil lige dele fejre de film, vi viser, og den mad, som filmene viser,' siger chefkok og medstifter af New York Food Film Festival, Harry Hawks.

New York Film Festival

24. juni 2010

I den tunge sommervarme piler overophedede New Yorkere til film under Brooklyn Bridge, i Central Park og Bryant Park. På Manhattans vestvendte moler udgør New Jersey og Hudson River bagtæppet for screeninger af alt fra Sex and The City 2 til Alexander Macendricks film noir-klassiker Sweet Smell of Success fra 1957.

Længere sydpå, i det anakronistiske Tivoli-univers Coney Island, mæsker scifi-fans sig i gratispopcorn og ser kultfilm som Nathan Jurans Attack of the 50 Foot Woman (1958), mens New Yorks mange tagterrasser og nedlagte bygninger er scene for Rooftop Films visninger af nye indiefilm, indrammet af koncerter og fester med sponsorbajere.

Med små, alternative filmfestivaler hver uge og en konstant strøm af filmbegiven-heder over hele byen kan man næsten betragte sommeren i New York som en festival af filmfestivaler og -events. Film med bestemte temaer, vist på relevante steder og indrammet af særlige begivenheder tilbyder nye måder at samle folk på.

Kunst om det vi elsker

New York Food Film Festival er netop skudt i gang under det sansebegærlige motto »spis det, du ser.« Ved vandet på Manhattans østside synkronslubrede hundredvis af madglade cineaster onsdag aften all-you-can-eat-østers i sig, mens de så kortfilm om de højtprisede salte slimdyr og heppede på de professionelle i østersspisekonkurrencen. Og under Brooklyn Bridge samles byens bedste madvogne- og boder lørdag til food truck drive in og serverer pizzaer, cup cakes, burgere og vafler, som publikum ser i de dokumentarfilm om gademad, der vises samtidig.

»Vi vil lige dele fejre de film, vi viser, og den mad, som filmene viser,« siger chefkok og medstifter af New York Food Film Festival, Harry Hawks.

I de senere år har en lang række af New Yorks arthousebiografer måttet dreje nøglen om. Biografbilletpriserne er steget drastisk, og mens de store, kommercielle biografer installerer 3D-teknologi, forsøger den alternative filmscene at tilføje andre dimensioner til filmoplevelsen.

New York Food Film Festi-vals koncept om at smage det, man ser, er ét eksempel. Film skal være events. Film skal iscenesættes som oplevelser i byrummet, og film skal kunne samle folk med særlige interesser.

»Folk skal have hele oplevelser. Tendensen til at lave specialiserede festivaler som vores er tydelig,« siger Hawks, der regner med, at festivalen kan trække ca. 100.000 mennesker til.

»Teknologien har gjort det muligt for flere at lave film, og folk vil og bør lave kunst om det, de elsker.«

International begivenhed

De seneste måneder har budt på nationalspecifikke festivaler som Havana Film Festival, Holá Mexico Film Festival, Asian-American Film Festival og New York Polish Film Festival.

»Festivaler er på den måde lige så meget et socialt sted, hvor interesserede kan få afløb for deres holdninger og diskutere med andre interesserede,« siger kunststuderende Amanda Winograd, der bruger hele sommeren på at være frivillig på de mange festivaler.

»De er et samlingssted.«

Hun spiser pizza foran Anthology Film Archives i Manhattan-kvarteret NoHo, hvor man i den forgangne weekend afholdt den begivenhedsrige Bicycle Film Festival til glæde for byens cykelentusiaster.

Fortovet foran biografen er weekenden igennem fyldt med rækker af toplirede cykler. Cyklister high fiver med nytilkommende 'riders', sammenligner hudafskrabninger og cykelgear og diskuterer festivalens cykelfilm, som mange af dem selv medvirker i.

Siden festivalleder og initiativtager til Bicycle Film Festival Brendt Barbur for 10 år siden cyklede rundt i byen med sin søster og delte hjemmelavede flyers ud til cyklisterne, er festivalen blevet en international begivenhed. Tusindvis af mennesker møder op til weekendens artshow og til gadefesten foran biografen, der var blev udstyret med cykelramper og giganthøjttalere.

En helt ny filmgenre

»Ordet 'filmfestival' dækker måske ikke længere alt det, der faktisk foregår her,« siger Brendt Barbur.

»Film er uden tvivl festivalens hjerte, men det er nu i lige så høj grad et kunstnerisk og kulturelt samlingssted for cykelsamfundet i New York.«

Film i alle genrer er repræsenteret. Jørgen Leths cykelklassiker En Forårsdag i Helvede gik for fulde huse i festivalens første år og blev genvist her i jubilæumsåret. Mange film handler om cykelbudskulturen i New York, om BMX-ræs og cykeltricks.

»Vi har haft premiere på film, som siden er blevet vist på filmfestivalerne i Toronto og Sundance,« siger Brendt Barbur, synligt stolt.

De små musikbaserede kortfilm med cykeltricks har ikke en særlig høj production value, men der er mange blandt publikum, som gerne vil se dem, forklarer Barbur.

»Vi viser mange film, der aldrig ellers ville være blevet vist - eller produceret.«

Cykelfilmfestivalen har nemlig stået fadder til en subgenre, cykelfilmen, som slet ikke er så obskur længere. For et par år siden modtog festivalen 500 film, der gerne ville deltage i festivalen.

»Jeg så dem alle sammen, og med undtagelse af en underlig film om S&M, handlede de sgu alle om cykler,« si-ger Brendt Barbur.

Stort sammenhold

Ude foran Anthology Film Archives, hvor Bicycle Film Festival afholdes, sidder 12-årige Clyde på en bænk med sin far og gnubber cykel-hjelmsmærkerne af sin sve-dige pande. Han glaner beundrende over på flokken af 'riders' foran biografen, der tvinger deres håndlavede streetbikes rundt i halsbrækkende piruetter op og ned over fortovskanten. Far og søn cykler alle steder hen og skal ind og se endnu flere cykelfilm efter at have nået hele to af gårsdagens programmer.

Clydes favorit er den Spike Jonze-producerede film om BMX-stjernen Mat Hof-manns halsbrækkende fly-vestunts. Hans far deler begejstringen.

»Hvad man ser her, er en bestemt subkultur af den store cykelbevægelse i New York,« siger han.

»Min søn og jeg er ikke helt som skaren her, og der lugtede meget kraftigt af hash til filmvisningerne i går, men samtidig føler jeg mig veltilpas blandt disse mennesker. Vi deler på hver vores måde en passion for cykling.«

Forfatteren Aaron Cutler, en af byens dedikerede fuld-tidsfilmjunkies, som altid er at finde til byens premierer og særvisninger, bruger de små festivaler som adgang til film, han ellers ikke har mulighed for at se.

»Alle de her arrangementer beviser ikke blot betydningen af at se film på de store lærreder, de er blevet skabt til,« siger han.

»De er også bevis på at det enorme sammenhold, som visningerne skaber.«

Bicycle Film Festival skulle nå 300.000 publikummer på verdensplan i år. Filmene bliver nemlig vist i 40 storbyer verden over, og fra 16. til 19. september kommer festivalen til cyklisternes mekka, København
www.bicyclefilmfestival.com
Katrine Hornstrup Yde studerer Moderne Kultur, freelanceskribent og pt. bosiddende i New York

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer