Læsetid: 4 min.

Var den danske filmbranche også besat?

Filmens betydning for national meningsdannelse under besættelsen kan ikke overvurderes. Derfor er det på tide, at arkiverne bliver gransket. Vi er klar til at forstå bevæggrunde og afgrunde, mener filmhistoriker Lars-Martin Sørensen
Filmens betydning for national meningsdannelse under besættelsen kan ikke overvurderes. Derfor er det på tide, at arkiverne bliver gransket. Vi er klar til at forstå bevæggrunde og afgrunde, mener filmhistoriker Lars-Martin Sørensen
23. juni 2010

Henning Karmark var en tycoon i 1940 og -50ernes danske filmbranche. Han havde filmrettighederne til Morten Korchs romaner og er ganske uomgængelig i dansk filmhistorie. Under krigen var han medlem af det danske nazistparti, DNSAP. Men ingen æresret dømte ham, som det ellers eksempelvis blev mange danske forfatteres skæbne. Han fortsatte succesen efter krigen.

For der eksisterer en konsensusfortælling om filmbranchen under krigen: Mange filmfolk måtte samarbejde eller i det mindste føje tyskerne for overhovedet at få råfilm. Det var den slags fortællinger, der gjorde at Henning Karmark måske måtte finde sig i karikaturtegninger, men i det store hele kunne fortsætte sit arbejde uanfægtet efter krigen. Og det er den slags fortællinger filmhistoriker Lars-Martin Sørensen vil undersøge gyldigheden af. Til august påbegynder han en omfattende undersøgelse af besættelsestidens danske filmbranche.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu