Læsetid: 4 min.

'Derefter spillede vi lidt hårdere nede i øveren'

I 2008 spillede de på Pavilion Junior-scenen. I morgen - to år senere - åbner When Saints Go Machines pumpende beats Orange Scene
'Det er modigt af festivalen at vise os den tillid. Men vi er taknemmelige over, at vi får muligheden for at sprede vores musik på så voldsom en platform,' mener Nikolaj Vonsild, den blonde forsanger i When Saints Go Machine, der i morgen åbner Orange Scene på Roskilde Festival.

'Det er modigt af festivalen at vise os den tillid. Men vi er taknemmelige over, at vi får muligheden for at sprede vores musik på så voldsom en platform,' mener Nikolaj Vonsild, den blonde forsanger i When Saints Go Machine, der i morgen åbner Orange Scene på Roskilde Festival.

Kristian Sæderup

30. juni 2010

»Jeg forestiller mig nok en udefinerbar masse, som bare er ansigter. Sådan et maleri med sindssygt mange prikker og farver. Og så kan man høre sådan en stor larmende jubel,« gætter Simon Muschinsky på. Han står bag keyboardet, når han og bandkammeraterne i When Saints Go Machine spiller på den allerstørste scene på Roskilde Festival.

»Det er fint nok, hvis det bare er prikker, men ligeså snart jeg ser, det er menneskeansigter, så bliver jeg nok nervøs,« siger Silas Moldenhawer ved siden af ham i sofaen.

»Narj, sådan tror jeg ikke, jeg har det ...«

»Men du bliver aldrig nervøs, Simon. Så dig gider vi ikke snakke om,« afbryder forsanger Nikolaj Manuel Vonsild drillende.

»Jeg bliver nok mere nervøs, hvis det er nogen, jeg kender rigtig godt. Skulle min mor og far komme forbi, så kan jeg ikke finde ud af at spille.«

»Så skal de i hvert fald ikke komme, Simon,« siger forsangeren.

Bandets fire medlemmer virker stadig afslappede, da de en uge før karrierens hidtil største koncert sidder i en rød klodset stofsofa hos deres pladeselskabs danske afdeling på Frederiksberg. Bag dem hænger adskillige guldplader til nogle af pladeselskabets bedst sælgende, hovedsagelig danske kunstnere. Men kun ganske få af dem, hvis overhovedet nogen, har prøvet, hvad When Saints Go Machine får lov til i morgen kl. 18.30: At åbne Roskilde Festivals største og mest feterede scene. Orange Scene.

Fra Junior til Orange

Bandet spillede også toner ud gennem højtalerne på Roskildes Pavilion Junior i 2008. Men de to scener kan ikke sammenlignes.

»Det er jo sådan med Orange Scene, at alle folk har et forhold til den scene. Folk har minder derfra, scenen betyder noget. Orange har en ikonstatus, som alle musikere gerne vil være en del af,« siger bandets mand bag stortrommen, Silas Moldenhawer.

»Ja, vi er meget beærede over, det er os, der åbner scenen. Det er modigt af festivalen at vise os den tillid. Men vi er taknemmelige over, at vi får muligheden for at sprede vores musik på så voldsom en platform,« fortæller den blonde forsanger, Nikolaj Vonsild.

Selv om bandets house-inspirerede, dunkle, men forførende elektro-pop kun findes på én albumudgivelse, Ten Makes A Face fra 2009, så er Rikke Øxner, musikchef på Roskilde Festival, sikker på, at det københavnske band skyder folkefesten i gang.

»Folk har haft en forventning om, at den hårde rock fungerer bedst til åbningen af Orange Scene. Men vi synes, at Orange Scene også er noget andet. I den sammenhæng er When Saints Go Machine et andet valg end den tunge rock. Men de kan helt sikkert klare det,« udtaler musikchefen Rikke Øxner til festivalens hjemmeside.

Dermed bliver åbningsakten også anderledes end forrige år. Færøske Teitur åbnede i 2008 Orange Scene med sit melankolske univers, og sidste år var det den svenske rapper Petter, der først entrerede scenen.

Opfattelsen blandt festivalgæster har i mange år været, at scenen skal åbnes af et dansk band. I år bliver det så dansk, når gæsterne, formentlig, kan danse til blandt andre »Fail Forever« og »Kids On Vacation«, når danske When Saints Go Machine åbner Orange Scene.

Bandet tillægger dog ikke nationaliteten nogen betydning, så længe åbningsbandet gør folk glade, siger de.

Husk at indtage scenariet

Bandet var booket til andre festivaler, men kalenderen blev ryddet for Roskilde. Vonsild husker stadig, da han i april hørte, at bandets keyboard, trommer, synthesizer og hans vokal skulle åbne Roskildes største scene.

»Solen skinnede. Jeg stod i stuen, og så ringede vores manager Lisa Marxen. 'Jeg vil lige høre, hvordan I vil have det med at åbne Orange?' Så sagde jeg, 'det passer ikke, det må være pis. Det kan simpelthen ikke være rigtigt',« fortæller forsangeren. »Jeg fik den der svævende, mærkelige følelse af, at jeg havde drukket for meget kaffe. Derefter spillede vi nok lidt hårdere nede i øveren.«

I morgen vil de gå endnu voldsommere til instrumenterne, så de kan kickstarte folkefesten, når klokken runder 18.30. Det føler de sig forpligtet til. Det bliver publikummets fest; dog med lidt forbehold.

»Når jeg sidder ved trommerne og spiller, er jeg meget koncentreret og en smule nervøs. Så det er sjældent, jeg kigger op. Men det nytter ikke noget, du sidder og bekymrer dig om lyden i din monitor; det nytter ikke noget, du er nervøs over, hvordan det næste nummer skal gå - eller det nummer om fire gange. Altså de der latterlige tanker. Så jeg har fundet nogle numre i vores set, hvor jeg tænker, 'Her vil jeg bare kigge ud på folk og bare indtage det; indtage scenariet'. Selvfølgelig er det lidt kliché, men det er bare vigtigt, at man lige husker at nyde det også,« fortæller Silas Moldenhawer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu