Læsetid: 4 min.

Er I derude, Sverige?

Den danske alternative musikscene får ikke et ben til jorden i Sverige, mens svenske bands hitter stort i Danmark. Nu får den danske musik førstehjælp til årets kulturfestival i Stockholm
Roskilde Festivalen var på charmeoffensiv på Stockholms Kulturfestival for at lokke svenskerne tilbage til Roskilde, hvor de en gang var i hobetal. To svenske festivaler er gået konkurs i sommer, så der er håb. Det danske band When Saints go Machine var sammen med 22 andre danske grupper også i Stockholm for at kæle for svenske ører. Her ses de på Roskilde i år.

Roskilde Festivalen var på charmeoffensiv på Stockholms Kulturfestival for at lokke svenskerne tilbage til Roskilde, hvor de en gang var i hobetal. To svenske festivaler er gået konkurs i sommer, så der er håb. Det danske band When Saints go Machine var sammen med 22 andre danske grupper også i Stockholm for at kæle for svenske ører. Her ses de på Roskilde i år.

PONTUS LUNDAHL

17. august 2010

På scenen står en mand og vrider sig. Han har sin sorte hætte oppe og begge hænder foldet om mikrofonen. Stemmen skælver som en krydsning mellem den følsomme Antony fra Antony and the Johnsons og en mekanisk klingende robotstemme. When Saints Go Machine lukker Roskildescenen på Stockholm kulturfestival på festivalens første aften.

Foran scenen står nysgerrige, forbipasserende turister og et par hipstere fra den trendy del af byen. Kigger man til højre for scenen, kan man skimte konturerne af hustagene på øen og bydelen Södermalm, hvor hipsterne tager deres moderigtige skridt.

Roskilde Festivalen har i fællesskab med Kunststyrelsen inviteret 23 bands til at spille til Stockholm Kulturfestival, som sluttede søndag. Blandt navnene var When Saints Go Machine, Fallulah, Choir of Young Believers, Got You on Tape, Cody og Quadron.

Ifølge direktøren for Roskilde Festivalen er tiltaget et forsøg på at markedsføre den unge, danske musikscene:

»Vi håber, vi kan rykke lidt ved billedet og vise, at vi har en underskov af spændende musik. Vi håber selvfølgelig, at det bliver afsættet til, at der sker noget i fremtiden. Vi som festival får ikke noget ud af det, udover at vi forhåbentligt får den danske musikindustri i gang og får åbnet svenskernes øjne for den,« >siger Henrik Rasmussen, der er direktør for Roskilde Festivalen.

Rocklandet Danmark

For de svenske øjne har været lukket for dansk musik i 10 år. Danmark er ikke andet end Brødrene Olsen, Danmarks melodigrandprixsucces fra 2000 »Fly on the Wings of Love« og troubadouren over dem alle, Kim Larsen. Det mener Thomas Jepsen, der gennem de sidste tre år har booket bands for spillestedet Rust på Nørrebro i København:

»Svenskerne forbinder hele mainstreamscenen med Sanne Salomonsen og Kim Larsen, og spørger du til undergrundsscenen, så refererer svenskerne til Kashmir og Dizzy Mizz Lizzy - rocknavne fra 90'erne. Mange af de navne vi har nu, kender folk ikke. Danmark er blevet sat i bås som et rockland fra 90'erne,« siger Thomas Jepsen, der også er tilknyttet musikbladet Soundvenue.

Thomas Jepsen har sammensat programmet for Roskilde Festivalen til deres deltagelse i Stockholm Kulturfestival.

Den danske musikscene trænger simpelthen til førstehjælp i Sverige, mener Claes Karlsson, der er festivalchef på Stockholm Kulturfestival,

»Det er meget tydeligt, at danskerne ved en hel masse om den svenske musikscene, og vi ved nærmest ingenting om den danske. Vi lever stadig i 80'erne, når det kommer til den danske musikscene,« siger han.

Thomas Jepsen mener, at den manglende tradition for at booke danske bands i Sverige, kan være en af årsagerne bag den danske stilhed i Sverige:

»Sverige og England har gode distributionsaftaler og har arbejdet meget sammen, og spillestederne booker simpelthen ikke danske bands i samme omfang. Det betyder, at pladerne ikke bliver købt. Der er en stor væg imellem den danske og svenske musikbranche, og projektet med Roskildescenen vil forhåbentlig kunne gøre en forskel for den danske musikscenes muligheder i Sverige. Roskilde Festival har blåstemplet til at åbne døren på klem ind til den svenske musikbranche, men det er op til orkestrene og deres folk at sparke døren helt ind,« siger Thomas Jepsen fra Soundvenue.

Simrende rockscene

Måske kan døren ikke sparkes ind - gider svenskerne ikke høre på danskerne, fordi deres egen musik bare er bedre? Det spørgsmål svarer musikforsker Fabian Holt klart på: »Svenskerne er bare bedre til at lave musik. I hvert fald når det gælder rockmusik med international gennemslagskraft,« siger Fabian Holt, der er lektor i performancedesign ved RUC.

»Svensk musik har klaret sig ind på det danske marked udelukkende igennem medierne i kraft af deres plader, der har simpelthen ikke været behov for at lave kultureksportfremstød, som vi har set i Stockholm med de danske bands i sidste uge. Det er bemærkelsesværdigt, at interessen for den svenske musik har været så stor uden at lave nogle aktive markedsføringstiltag,« siger Fabian Holdt, der forsker i populærmusik. Men ifølge Fabian Holt er der håb for den nye danske rockscene, og tiltag som Roskilde Festivalens i Stockholm kan alligevel medvirke til et øget fokus:

»Dansk musik har ikke haft en særlig stor international gennemslagskraft indtil videre, men det vil ændre sig nu i kraft af den nye bølge af rockbands. Det drejer sig ikke kun om enkeltstående succeser som Aqua. Nu har man en masse små bands, der skaber en summen og en spirende interesse for dansk rockmusik i mange lande,« siger Fabian Holt.

Klaphattene kommer

Det er ikke udelukkende for at bistå den unge og håbefulde musikerskare, at Roskilde Festivalen har involveret sig i projektet. De ønsker at vinde tabt land tilbage:

»Vi håber selvfølgelig, at det tiltrækker nogle flere svenskere på trods af den økonomiske afmatning i landet. Vi var på et tidspunkt den festival med flest svenskere, men det er vi ikke i dag. Men bare i år er to svenske festivaler desværre gået nedenom og hjem, men det betyder jo, at der er nogle publikummer, der mangler en festival« siger Henrik Rasmussen, Roskilde Festivalen.

Men Fabian Holt mener ikke, at man kvantitativt kan tiltrække svenskerne ved at lokke med mindre danske bands, som det er tænkt:

»De største navne trækker langt de fleste gæster, Roskilde Festivalens tiltag i Stockholm trækker måske det nysgerrige svenske publikum til. Men dem med klaphattene, de kommer alligevel eller slet ikke. Jeg tror, mest af alt det her initiativ handler om at åbne øjnene for nogle indflydelsesrige svenske branchefolk, og så handler det bestemt også om at brande Roskilde Festivalen, og styrke dens position som en festival med indflydelse på ny musik.«

Information var i Stockholm med støtte fra Kunststyrelsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Thorning

Erindrer om, at rock- og popmusik var forbudt i Danmark op til 1963. Ungdommen skulle tvinges toi, at høre god jazzmusik eller, når det gik rigitg vildt til, politisk korrekt calypso eller traditionel jazz. I Sverige var rockmusik en national eufori på linje med værtskabet og sølvmedaljerne ved fodbold-VM i 1958. "Little Gerhard" turnerede i England og Tyskland, mens dansk politi jagtede læderjakker.