Forlag: Prisen på e-bøger skal ned

E-bøger bør ikke koste lige så meget som papirbøger, lyder det nu fra landets næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof. Men forlaget advarer alligevel mod at dumpe priserne, for produktionen af e-bøger er faktisk langt dyrere, end man forestiller sig
E-bøger bør ikke koste lige så meget som papirbøger, lyder det nu fra landets næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof. Men forlaget advarer alligevel mod at dumpe priserne, for produktionen af e-bøger er faktisk langt dyrere, end man forestiller sig
14. august 2010

»E-bøger skal selvfølgelig ikke være dyrere end papirbøger.«

Sådan lyder reaktionen fra Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, efter Information i går kunne berette om skyhøje priser på elektroniske bøger. Hos flere danske netboghandlere koster populære bestsellere ofte det samme i e-bogformat som i papirudgave, og i flere tilfælde er e-bøgerne ligefrem dyrest. Det fik i går landets største netboghandel, saxo.com, til at efterlyse markante prisnedsættelser på hele e-bogmarkedet.

»Det er helt åndssvagt, at e-bøger skal koste det samme som papirbøgerne - de burde ikke koste mere end det halve,« lød det fra webredaktør og content manager på saxo.com Carsten Odgaard, der kritiserede de danske forlagshuse for at have valgt en alt for defensiv strategi i forhold til det gryende e-bogmarked.

»Principielt set burde det ikke koste noget ekstra at lave en e-bog. Hvis man allerede har filen, gælder det i princippet bare om at få den formateret og så trykke på knappen - og den forskel i udgifterne burde også reflekteres i prisen,« sagde han.

50-80 pct. af prisen

Men nu tager direktøren for landets næststørste forlag bladet fra munden:

»Jeg synes måske, Carsten Odgaard har et lidt overlegent forhold til, hvad det kræver at lave e-bogversioner,« siger Anette Wad, administrerende direktør hos Lindhardt og Ringhof.

»For det første er der jo noget, der hedder indhentning af rettigheder og beskyttelse mod piratkopiering, og desuden er det en omkostningstung fødsel at få hele teknikken omkring e-bøgerne op at køre.«

Når det er sagt, erkender Anette Wad, at prisen på e-bøger endnu ikke har fundet sit leje.

»E-bøger skal selvfølgelig ikke være dyrere end papirbøger, og jeg tror også, de rent prismæssigt kommer til at ligge på et sted omkring 50-80 procent af, hvad en papirbog koster. Men hvis bøgerne bliver lige så billige, som man har set på Amazon, så er der ingen, der kan leve af det - hverken forfattere, forhandlere eller forlag,« siger Anette Wad.

'Blot et tryk på knappen'

Ifølge Lindhardt og Ringhofs digitale chef, Jakob Larsen, er de reelle udgifter i forbindelse med produktionen af e-bøger da også noget mere omfattende end blot det 'tryk på knappen', Carsten Odgaard taler om. Som bogbranchen fungerer i dag, afskrives alle omkostninger i forbindelse med produktionen af en ny bog på førsteudgaven af papirbogen. Når andenudgaven udkommer, er de eneste tilbageværende udgifter trykkeriomkostningerne og royaltyen til forfatteren. Med andre ord har andenudgaven en langt bedre økonomi i sig.

»Det samme kan man sige om e-bogen, men det er jo kun, fordi man allerede har afskrevet alle omkostningerne på den fysiske førsteudgave. Og hvem siger, at vi om tre år overhovedet laver en fysisk førsteudgave? Det kan være, vi kun laver e-bogen, og så skal alle produktionsomkostningerne jo flyttes over på den. Og så er det altså ikke længere 'gratis' at lave en e-bog,« siger Jakob Larsen.

Desuden mener han, det er en kortslutning overhovedet at bruge produktionsomkostninger som rettesnor for, hvor meget en vare, i dette tilfælde en e-bog, skal koste.

»Som virksomhed må man jo tage den pris, man mener, kunderne vil betale. Så når nogen siger: 'Hvorfor skal I tage så meget for en e-bog, når den ikke koster særlig meget at lave?', får jeg lyst til at sige: Prøv at stille det samme spørgsmål til Levi's, der laver cowboybukser, eller til Nike, der laver løbesko! Spørger du mig, så tror jeg, at kunderne er klar til at betale cirka halvdelen af, hvad papirbøgerne koster - og det er det, man skal tage udgangspunkt i. Ikke i hvad det som sådan koster at producere e-bogen.«

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen

Der bliver bl.a. sagt: ..."»indhentning af rettigheder og beskyttelse mod piratkopiering, og desuden er det en omkostningstung fødsel at få hele teknikken omkring e-bøgerne op at køre.«

Uha, uha - hele 3 argumenter for at sætte prisen på en e-bog lige så højt som for en t-bog!

1) Rettigheder - hvor svært skal det være, hvor mange led i kæden skal smøres?
2) Piratkopiering - hvornår fatter industrien, at det ikke kan lade sig gøre?
3) Teknikken - ja, den er virkelig svær og har været det i mange, mange år

Bare for at starte med det sidste: Teknikken er ikke sværere end at forfatteren selv kan udgive sin bog direkte fra sin Pc - vælg f.eks. tekstbehandlingsprogrammet i Open Office-pakken - og tryk så på: Lav et .pdf-dokument - så har man altså den færdige vare!

Hvad angår rettigheder og piratkopiering, så hører det sammen og handler basalt om PENGE - til forlaget og til agenter og til andre led i kæden. Sprang man det over, så fik forfatteren ikke noget direkte vederlag, MEN ... det kunne jo tænkes, at vedkommende blev KENDT, og så flyder pengestrømmen.

Sådan har det altid været, og sådan vil det altid være - berømtheder tjener penge, nullerter tjener intet.

Men derfor kan de sidste jo godt udgive e-bøger uden om forlag og agenter - og "jeg skal komme efter dig" ...

ps! Hvornår fatter de etablerede, at alt det øjne kan se og ører kan høre via en Pc IKKE kan kopibeskyttes?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Glenn Lynge Andersen

Helt enig med Stig Larsen: Forlagenes problem er, at de ikke har indset, at de, i lighed med andre af forretningsverdenens dinosaurer, pladebranchen, bliver nødt til at gennemtænke hele deres forretningsmodel hvis de vil overleve. Det betyder, at hvis de vil tjene penge på f.eks. en roman skal de kunne tilbyde noget udover teksten, som kunderne er villige til at betale for.

De forlagsfolk der er interviewet til artiklen insisterer på at tænke deres forretning i antal eksemplarer, hvilket tyder på, at de stadig har langt igen. Det første en "digital chef" bør gøre når han får jobbet er at slette ordet "eksemplar" fra sit ordforråd.

Helt ude i hampen er Jacob Larsen når han sammenligner sig med Levis, som kan tage væsentligt mere end produktet koster at producere. Hvis han vil det, er han nødt til at levere mere end digital tekst, som der ikke er nogen der behøver betale for. Den dag det bliver "cool" og et tegn på god smag at have en bog fra Lindhardt og Ringhoff på reolen fremfor f. eks. en fra Borgen eller Gyldendal kan forlaget tillade sig at sammenligne sig med Levis. Ikke før. Noget siger mig det ikke bliver tilfældet.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mads Jensen

Der er en del overvejelser her:

Hvis du læser en kopieret bog, ville du så købe den i første omgang?

Hvis prisen er tilstrækkelig lav, vil du så alligevel bruge kopien istedet for den du kan købe.

Hvis en e-bogs læser koster 1500-2000 Kr, vil du så ikke have råd til en bog til 80 kr.?

Hvorlænge kan forlagene skubbe beslutningen om dyrere e-bøger når nu nogle vil begynde at publicere selv til meget lave priser (Setup OsCommerce, download bøger) ?

Hvorlang tid tager det at scanne en bog idag og lave den til pdf? (Engelske bøger kan allerede googles idag)

Sæt køber navn i e-bogen (skjult) og begræns kopieringen.

anbefalede denne kommentar