Selv om hun var omgivet af paparazzier i alle sine dage, så man aldrig prinsesse Diana sådan: I færd med at spille cello, kun iført bh og trusser (og sit royale diadem).
»Oplev romantikken fra det britiske kongehus - vælg Diana-undertøj,« lyder sloganet på plakaten fra det kinesiske reklamebureau med det velvalgte navn, Jealousy International. Man skal se godt efter for at gennemskue, at kvinden - selvfølgelig - blot er en vellignende dobbeltgænger.
Jeremy Goldkorn, som driver det i Beijing beliggende mediewebsite danwei.org fortæller, at brugen af stjerner til at anbefale produkter (uden samme stjerners vidende) har været uhyre populært i Kina siden 2003, da en ejendomsmæglerkæde hittede på at bruge Bill Clinton som talerør. Også USA's nuværende præsident har vist blik for det kommercielle: På billboards sås han først anbefale en ny smartphone-model kaldet Blockberry Whirlwind (som selvfølgelig ikke må forveksles med BlackBerry Storm).
Og siden sluttede Obama sig sammen med Bill Gates og Warren Buffett om at promovere et eksklusivt ejerlejlighedskompleks i Shaanxi. Byggeentreprenøren plastrede tre enorme plakattavler til med billeder af de tre honoratiores, indtil humorforladte myndigheder beordrede dem fjernet. Åbenbart havde de mistanke om, at det anvendte citat fra Buffet - »dette er mit livs vigtigste investering« - ikke refererede til bemeldte boligblokke.
Også entertainere er et populært valg. Kelly Brook og Mena Suvari kunne for nylig konstatere, at deres portrætter nu pryder forsiden af kinesiske kondom-æsker.
Nogle finder det måske vanskeligt at mobilisere medfølelse med de bedragne berømtheder. Men selv om sidstnævnte nok har råd til at gå glip af nogle få tusind ekstra yuan, kan reklamerne blive et hårdt slag for deres image - og stolthed. At blive misbrugt til at reklamere for ejerlejligheder er måske ikke så slemt, men at blive identificeret med præparater for rejsningsbesvær er ikke just smigrende. Sean Connery følte sig i al fald nødsaget til at gribe til retslige skridt efter at erfaret, at han optrådte i reklamer for et potensmiddel. Det samme gjorde i øvrigt David Beckham, som blev lige så rasende over den ledsagende reklametekst: »Dette er det hemmelige våben, hvormed jeg kan tilfredsstille Victoria.«
Til alt held tager de kinesiske forbrugere ikke nødvendigvis reklamernes anbefalinger for pålydende. »Jeg tror ikke, kinesere hopper på den slags numre. Men de er enormt effektive som blikfang, og det er selvfølgelig derfor, reklamebureauerne benytter sig af dem.«
© The Guardian og Information Oversat af Niels Ivar Larsen