Læsetid: 4 min.

Houellebecqs muligheder for plagiat

Blot en uge efter at Michel Houellebecqs nye roman udkom i Frankrig, er den både genstand for litterær polemik, anklaget for plagiat og solgt i 190.000 eksemplarer
18. september 2010

Nyheden om, at Michel Houellebecq anklages for plagiat med sin nye roman La carte et le térritoire, er snart gået verden rundt.

I al fald til alle de lande, som Houellebecqs bøger er oversat til. I denne uge blev der i Frankrig taget hul på tredje oplag og så nærmer man sig de 190.000 solgte eksemplarer.

Houellebecq har altid været godt sladderstof, og når den skandaleombruste forfatter denne gang i sin anmelderroste roman så grundigt har undgået både sex og racisme, samt udelukkende stiller pinligt ædru op til de interview, han førhen gennemførte i beruset tilstand, var plagiatanklagen velkommen.

Det startede med en ganske lille artikel på webmagasinet slade.fr, hvor den ifølge fotoet ganske unge journalist Vincent Glad skrev, at »visse passager i den nye roman i den grad ligner Wikipedia, at vi har villet prøve det af.«

Det viser sig, at både en beskrivelse af en flue, samt af byen Beauvais er nærmest enslydende med den franske Wikipediaudgave. Også andre tekststykker er kopier, blandt andet beskrivelsen af et hotel i Paris.

Webmagasinet sætter både passager fra romanen, samt originalversioner op til selvsyn.

Men Vincent Glad tilføjer beroligende, at »der intet skandaløst er ved den slags litterære collager, når man tager Houellebecqs stil i betragtning. Der med vennen Dominique Noguez ord har fået øgenavnet 'supermarkedernes Baudelaire'.«

Ganske vist er slate.fr et udmærket webmagasin, men læserantallet kommer på ingen måde på højde med sladderbladet Voicis. Nyheden om plagiat var derfor næppe gået verden rundt, medmindre Voici havde taget den op, og givet den en tand til. På Voici's hjemmeside blev plagiatsagen til en sag.

»Hvis Michel Houellebecq var skoleelev ville han få et stort nul,« skriver C.C på Voici. »Det er en national skandale.«

Snøvlende, men ædru

Fra forlagets side har man prøvet at dæmpe plagiatsagen, og hævder - sikkert med en vis nervøsitet over mulige juridiske repressalier - at »der kun kan være tale om meget korte passager«.

Michel Houellebecq er lidt mere modig og har taget til genmæle i en memorabel lille video, der i sidste uge blev lagt på Le Nouvel Observateurs hjemmeside. En stærkt afmagret og muligvis skønhedsopereret forfatter, beskriver i sin sædvanligt snøvlende, men nu totalt ædru stil, at det faktisk ærgrer ham, at han slet ikke er i stand til at indføje virkelige leksikonartikler. I al fald ikke nær så godt som hans forbilleder.

»Princippet med at sløre skellet mellem virkelighed og fiktion er der mange mennesker, som har forsøgt. Jeg er især inspireret af Perec og af Borges,« forklarer Houellebecq, og tilføjer, at det ærgrer ham, at han ikke engang har været i stand til at indsætte en madopskrift.

»Perec var langt bedre til det til end jeg, for han gennemarbejdede slet ikke fragmentet, og det skabte hver gang et stærkt sprogligt brud.«

Kedeligt liv

Sammenhængen med Perec tages op i en anden litterær polemik omkring Houellebecq. I parentes bemærket, fik Perecs Livet, en brugsanvisning heller ikke Goncourtprisen, det var i 1978. Dette værk er nu er et af de mest citerede i fransk litteratur, mens den vindende Modianoroman er knap så citeret.

Men parallelt med plagiatsagen, har forfatteren Tahar Ben Jelloun, medlem af netop Goncourtprisjuryen, offentliggjort en sønderlemmende kritik af Houellebecq. Det har dog ikke forhindret, at Houellebecq atter er på den netop udkomne Goncourtliste, blandt blot 14 ud af de 700 forfattere.

Le Nouvel Observateur, der åbenbart har sat sig for at forsvare Houellebecq med næb og klør, har i denne sammenhæng ladet forfatteren Arnaud Viviant, besvare samtlige Jellouns kritikpunkter. Som kort sagt går ud på, at Houellebecqs roman er dødkedelig og skrevet i et kedeligt sprog, og som Jelloun inderligt fortrød, at han havde brugt tre dage af sit liv på.

Anaud Viviant skriver til sidst i sin lange analyse, at han faktisk er ked af at skulle bruge en hel uge på at svare Jelloun. Men svaret går meget kort sagt ud på, at hvis livet nu vitterlig er blevet kedeligt her ved starten af det nye årtusinde, hvorfor i alverden så ikke beskrive det med et kedeligt sprog?

Undertegnede skal selvfølgelig ikke blande sig i debatten. Men det er ikke desto mindre metasjovt for en dansk knoldesparker og kejserensklæderkyniker at se, hvorledes en måske dødkedelig roman kan forsvares med henvisning til både Schopenhauer og Heidegger.

Arnaoud skriver, at »indtil nu kendte vi en schopenhaursk Houellebech ('verden som vilje og repræsentation' er vel en god kondensation af 'kortet og territoriet'). Men det vi her opdager en heideggeriansk version i den forstand, at gennem hele romanen er det teknikken - om det nu er en vandvarmer, et fotografiapparat eller en ny bil, der i sig selv er en poetik. Det er i denne forstand, at beskrivelser af en Mercedes eller en Audi, der i den grad har irriteret Goncourtjurymedlemmet, trods alt finder plads i dette store romanarbejde. En fiktion om auto, snarere som tekné end som autofiktion.«

Hvis nogen eventuelt er sprunget fra er det forståeligt. Og det er næppe et svar som går i kødet på Voicis læsere.

Litterær amatør

Men hvad skete der så i mellemtiden med plagiatanklagen?

Vincent Glad har skrevet en ny artikel på slade.fr, hvor han i den grad fortryder i det mindste overskriften på sin forrige artikel om Houellebecq. Han ville jo slet ikke sige, at det var plagiat. Han er virkelig ked af, at Houellebecq nu udnævner rygtesprederen som litterær amatør. Vincent Glad sidder skandaleramt tilbage og har opdaget, at det skrevne ord er stærkere end den, som skriver det.

Hvad var det nu at netop Perec sagde om den fiktion, han skrev af fra virkeligheden? Noget i retning af, at kortet er stærkere en territoriet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu