Note
Læsetid: 1 min.

Kirkeby light

Nulpunkt
Kultur
16. september 2010

Bedømmelse: 2/6

Kehnet Nielsen ser indad i en række nye malerier. Han har malet sit atelier igen og igen, på store og små lærreder, hvor noget er figurativt og andet er ren abstraktion, og på andre hvor det hele abstraherer. Et par lærreder, der står lænet op af arbejdsbordet går igen som motiv, og farverne er lyse, naturlige og romantiske malet i mange lag og både spartlet, klattet og skrabet.

Det virker, som om Kehnet Nielsen med sin besættelse af atelieret, som må være udgangspunktet for hans kunstneriske virke, prøver at genfinde en uskyldighed. I stedet for at bruge hele verden koncentrerer han sig om at finde poesien i sit absolutte nulpunkt, som en person, der byder kynismen trods, som om han i de tidligere malerier i virkeligheden har tvivlet, som om han ved at lukke alt andet ude kan kondensere udtrykket til noget mere essentielt, som om han vil se den dug, hans varme tilstedeværelse alene kan frembringe.

Spørgsmålet er så, om det lykkes at byde kynismen trods, eller om Kehnet Nielsens onde jeg fik ret da det påstod, at der kun er krumspring og Kirkeby light? Både og. Kehnet Nielsen har fundet frem til det, han er allerbedst til: stoflige kompositioner af pastose farver med tekster a la Les Atelier de Soulages. Men det åbner desværre ikke op for andre betydninger end de dekorative.

Motives II hos Galleri Susanne Ottesen, Gothersgade 49, København til den 9. oktober

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her