Nyhed
Læsetid: 2 min.

Provinsteatre giver København baghjul

Mens hovedstadens kæmper med publikumsflugt, er provinsteatrene i fremgang. Det handler om samarbejde og fokus på nære historier, vurderer teaterleder og ekspert
Kultur
18. september 2010

Teaterkrisen i hovedstaden er en soloforestilling, viser en rundspørge, Information har foretaget blandt en række små og større teatre i resten af landet. Store provinsteatre som Aalborg Teater og Aarhus Teater melder om fremgang i billetsalget på henholdsvis otte og fem procent i forhold til sidste år.

Men også mindre egnsteatre som Randers Egnsteater og Thy Teater oplever en markant tilstrømning af publikum med 20 procents større omsætning sammenlignet med sidste sæson, lyder meldingen.

Solstrålehistorierne kommer i kølvandet på de seneste dages meldinger om publikumsflugt fra de københavnske teatre. Men tragedien stopper altså ved Storkøbenhavns bygrænse.

»Vi har faktisk aldrig solgt så meget som nu. Både når det gælder smalle og brede forestillinger,« siger teaterleder Peter Westphael fra Randers Egnsteater.

Lokalt udgangspunkt

»I modsætning til København arbejder vi i Region Midtjylland bevidst med den strategi, at det betyder meget for hvert enkelt teater at være synlig i lokalsamfundet. Og så har vi fundet ud af, at vi er nødt til at satse på et bredt repertoire,« siger Peter Westphael, der også er medlem af styregruppen i Scenekunstnetværket i Region Midtjylland, et netværk bestående af 18 små og større teatre i regionen.

Strategien har tilsyneladende virket. I løbet af sæson 09-10 gik omkring hver tredje af kommunens 100.000 indbyggere gennem billetlugen hos teatret.

Mungo Park i Hjørring oplever også fremgang, selv om teatret kun har eksisteret i tre sæsoner, fortæller teaterdirektør Moqi Simon Trolin.

Blandt andet har teatret haft succes med at samarbejde med byens biograf om en Jørgen Leth-filmfestival, hvor teatret opførte et stykke med udgangspunkt i Jørgen Leths digt »Lykken i ingenmandsland«.

»Men vi fangede også publikum med stykket om Seest-katastrofen. Det handler om at finde en lokal problematik, som kan sige noget mere generelt om samfundet. Den nærhed fornemmer jeg, publikum tager til sig,« siger han.

Den vurdering er teaterforsker Louise Ejgod Hansen fra Institut for Æstetiske Fag, Aarhus universitet, enig i.

»Og så er det faktisk ligegyldigt, om repertoiret er avanceret eller ej. Hvis forestillingens udgangspunkt er lokalt, vil det alt andet lige tiltrække flere publikummer«, vurderer hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lissi Kristiansen

Hvordan har I fået Mungo Park placeret i Hjørring? Er det udslag af køwenhavneri - eller geografisk forvirring. Der er faktisk lige så langt fra Kolding til Hjørring, som fra København til Kolding.
Seest ligger lige uden for Kolding og kan således ikke være synderlig lokal for Hjørrings indbyggere.