Læsetid: 1 min.

Over toppen

28. oktober 2010

Trådløs er enormt påtaget, det er næsten patetisk i sin akademiske overmodighed, men den tipper alligevel over i det charmerende. Kim Young Kilde har for eksempel taget et filmklip, hvor Tippi Hedren er fanget i noget, der ligner en elevator, projiceret det op i loftet og placeret en spejlkonstruktion på gulvet, der fra en bestemt vinkel gør det muligt at se hende kæmpe for at komme ud i fire forskellige spejlinger, ledsaget af følgende tekst: 'Den kvindelige protagonist i Alfred Hitchcocks Fuglene gennemgår alle 16 billedpositioner inden for rektanglets fire hjørner i en tilnærmelsesvis samtidighed, der påkalder sig vægtløsheden i den nonorganiske femte dimension'. Er det ikke skønt? Værket hedder i øvrigt 'Half Bird Cube brain Turn Triple' og flirter vel nærmest med noget parapsykologisk. Siv Katharina viser en smuk kvinde kun iført kattenæse og ører posere som skuespillerinde, imens en stemme messer sætninger som 'From the screen I'm looking at you'. Det handler om, hvad na-turlighed er i en verden, hvor man altid skaber sig sin egen scene og er i modsætning til Kildes video tættere på den teoretiske jord.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Man må sige at det er til stor overraskelse for de udstillende kunstnere at en så ydmyg udstilling som "Trådløs" har fundet vej til Informations ugentlige anmeldelser.
Så meget desto mere er det til stor forundring at der synes at forefindes "akademisk overmod" ved en kuratering der netop har haft til hensigt at underspille tematikkens rolle, deraf titlen "Trådløs".
Ikke desto mindre har Michael Jeppesen set rigtigt når han aner en gennemgående undersøgelse af det sceniske og den konstruerede virkelighed, som grundlag for 4/5 af de viste arbejder, og der er derfor masser af belæg for en oplevelse af påtagethed, spørgsmålet er på hvilket niveau denne "kunstighed" spores.
Hvorvidt kunst er kunstigt, altså konstrueret, eller en art anden natur, er en spændende diskussion som jeg håber vi kan uddybe ved flere lejligheder, da vi p.t. står i et vacuum af mangel på vital dybdegående kunstkritik. En mangel som jeg er sikker på Michael Jeppesen vil gøre en insats for at rette op på.

På vegne af de på Q udstillende kunstnere ved Afdelingen for Teori og Formidling ved Kunstakademiets Billedkunstskoler angående "Trådløs".

Kim Young Kilde