Læsetid: 18 min.

Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
18. november 2010

1. Olafur Eliasson

Danmarks mest magtfulde er også blandt verdens mest magtfulde kunstnere. Han er repræsenteret på de mest magtfulde museer og af de mest magtfulde gallerier i verden og demonstrede senest i en dokumentarfilm på DR at han også mestrer at begå sig i de politiske lag.

2. Poul Erik Tøjner

Tidligere kulturkritiker og nu direktør for det vigtigste museum for samtidskunst i Norden, Louisiana, der også rangerer blandt de vigtigste samtidskunstmuseer i verden. Har stået bag flere store succeser og tidligere skrevet flere betydningsfulde kunstbøger. Desuden medlem af bestyrelsen i Gyldendal, KU og regentparrets fond.

3. Karsten Ohrt

Direktør for Statens Museum for Kunst. Har tidligere været direktør for Brandts og for KUNSTEN i Aalborg og med Glyptotekets bestyrelse. I dag sidder han i bestyrelsen for Politiken Fonden. Skal forny SMK og har i hvert fald allerede vendt op og ned på ledelsesstilen og økonomien. Skraber fondspenge til sig og er rykket tættere på to'eren indenfor det sidste år.

4. (6.) Elmgreen & Dragset

Kunstnerduo, repræsenterede Danmark på Venedigbiennalen i 2009, har udstillet massivt internationalt med højdepunkter som The Welfare Show på Serpentine i London og det officielle Homoholocaustmindesmærke i Berlin. Har netop rejst et ægte socialt boligbyggeri på et tysk kunstmuseum og arbejder på et teaterstykke med
Hollywoodstjerner og dem selv der skal opføres i Dublin.

5. (7.) Nicolai Wallner

Siden 1993 har Walner gået egne veje. Var bl.a. med til at skabe det hedengangne galleriområde på Islands Brygge og nu det nye galleriområde på Carlsberg. Har især haft sin fokus på den internationale samtidskunst og er dansk repræsentant for flere yngre internationale kunstnere. Har i flere år været en af de få danske gallerister der får adgang til de mest betydningsfulde messer som Art Basel og Frieze. Han har måske ikke fornyet
sit galleri efter udflytningen til Carlsberg, men har til gengæld med Richard Tuttle budt på årets sværvægterudstilling på galleriscenen og er en af de primære drivkræfter bag Københavns nye kunsthal.

6. (10.) Bjørn Nørgaard

Den gamle provo sidder idag på toppen af kransekagen og udover at levere gobeliner til kongehuset og sætte sit fysiske præg på hvert et provinstorv, er Bjørn Nørgaard formand for et utal af udvalg og fonde som bestemmer over dansk kunstliv. Tidligere professor på akademiet og medlem af kulturkanonens udvalg for billedkunst. Har haft en velbesøgt soloudstilling på Statens Museum for Kunst i løbet af året og er også formand for 44Møn der trods sin beskedne geografiske placering allerede er en af landets førende kunsthaller.

7. (12.) Anni og Otto Johs. Detlefs

Det meget anonyme ægtepar har gennem deres almennyttige fond betalt for bl.a. Arkens tilbygning, Arken Prisen, Exit på Gl. Strand og alle 60 mio. kr. til det nye elefanthus i Zoo. Imens andre sponsorer de seneste år har trukket sig, har de trådt til, og det er helt unikt at private sponserer så stor en del af kulturen i Danmark. Ægteparret gør ikke meget væsen af sig, formuen er skabt på bremserør og bremseskiver gennem Hr. Detlefs tradingfirma, og bliver nu viderefordelt da ægteparret ikke har nogle arvinger. Alene de sidste 3 - 4 år har de givet mellem 300 og 400 millioner kroner til kultur og billedkunst.

8. (24.) Holger Reenberg, museumsdirektør, Herning Kunstmuseum, har et fantastisk CV indenfor museumsverdenen, var komissær for den danske stand på
Venedigbiennalen i 2007 og hans museum Heart er landets smukkeste. Derudover har han også Danmarks bedste samling der sætter ham istand til at bytte med selv de største institutioner. Museets samling af Beuys og Manzoni er enestående og må betragtes som blandt verdens absolut vigtigste samling af pågældende kunstnere.

9. (16.) Lars Grambye, direktør på Brandts hvor han gør det fremragende kunstnerisk, tidligere succesfuld direktør for Malmø Kunsthal og nu også medlem af det lidt ligegyldige Københavns Kommunes Billedkunstudvalg.

10. (5.) Christian Gehter

Overtog i 1997 direktørstolen i det dengang skandaleombruste Arken efter Anna Castberg. Har skabt et af de mest vigtigste museer for samtidskunst i Norden og endda fået det til at vokse, men er faldet af på den udstillingsmæssigt. Museet skal kæmpe med, på grund af sin alt andet end
prangende samling, ikke at have noget at bytte med, hvorfor det er svært at konkurrere med f.eks. Louisiana om at få de virkelig store udstillinger i hus. Alligevel holder Gether fanen højt og leder et museum som folk kender internationalt.

11. (6) Jens Erik Sørensen

Direktør for ARoS. Uddannet elektriker, men museumsdirektør i Århus de seneste 25 år. Har dog mistet forbindelsen med omverdenen efter at Gitte Ørskou drog mod Kunsten i Aalborg.

12. (14.) Christine Buhl Andersen, museumsdirektør på Køge Skitsesamling og på sidste år formand for det internationale billedkunstudvalg der blandt andet har sendt Elmgreen & Dragset til Venedig.

13. (17.) Bo Bjerggaard, gallerist og bedste ven med Louisianadirektør Poul Erik Tøjner som han kører parløb med, både hvad angår indkøb og udstillinger. Den tidligere bankmand, pressemand for Louisiana, og bogudgiver, fik muligheden for at blive gallerist, da Per Kirkeby meldte sig i hans stald.

14. (15.) Anders Kold, museumsinspektør, Louisiana, har eftersigende kurateret en del hits, selvom det er tvivlsomt hvor meget han selv står bag. Kiefer udstillingen overtog han angiveligt efter Mette Marcus der nægtede. Så noget tyder på at direktøren sidder tungere på magten end man skulle tro.

15. (9.) Per Kirkeby, kunstner, har netop haft retrospektiv på Tate i London der dog blev et flop, men til gengæld har han sat personlig auktionsrekord i året der er gået.

16. (19.) Erik Steffensen, kunstner, kurator, skribent, forfatter og tidligere professor på akademiet, tidligere medlem af Akademirådet og Charlottenborgs bestyrelser samt nuværende dog afgående formand for Statens Kunstfonds billedkunstneriske afdelinger. Steffensen er en samlende kraft blandt især yngre kunstnere og med i den inderkreds omkring Poul Erik Tøjner der bestemmer hvem der fården eftertragtede vægplads i Humlebæk.

17. (26.) Jens Faurschou, gallerist og kræmmer af et godt hjerte, der lever formidabelt af secondary kunsthandel med værker af nogle af verdens største kunstnere som Lucian Freud og Edvard Munch. For tiden holder han fanen usædvanlig højt og er også blevet fremhævet i Art Newspaper i forbindelse med Armory Show i new York.

18. (ny) Mark Sladen, direktør for Charlottenborg, kommer fra det velestimerede ICA i London og skal med sit internationale netværk og udsyn være manden der får sat Charlottenborg på det internationale landkort. Med i bagagen har han den præstation, at det lykkedes ham at gøre netop dette med ICA, trods stedets økonomi var omend endnu værre end Charlottenborgs.

19. (33.) Jacob Fabricius, direktør på Malmø Kunsthal og kurator, fortsætter ufortrødent arbejdet med flere af de mest væsentlige navne samtidskunsten, lavede den danske pavillion til Venedig biennalen i 2005 og har uomtvisteligt de bedste samtidskunstudstillinger i norden.

20. Marianne Torp, museumsinspektør på Statens Museum for Kunst, kuraterede udstillingen Reality Check, har stået bag mange af vigtige samtidskunstudstillinger i Danmark.

21. (18.) Elisabeth Toubro, kunstner og formand for Kunstrådets Billedkunstudvalg og medlem af Kunstrådet, tidligere formand for Akademiraadet og præsident for Akademiet for de skønne kunster.

22. (11.) Hans Edward Nørregaard-Nielsen

Udover at være kendt som forfatter og kommentator, er HENN mangeårig formand for Ny Carlsbergfonden. Trods rygter om at han skulle være afgående, er det dog næppe en plads han frivilligt giver fra sig.

23. (35.) Dahn Vo, kunstner, har flere betydningsfulde shows bag sig og er ikke blevet mindre hypet efter at han i 2010 sagde nej til en soloudstilling på Guggenheim i New York.

24. (44.) Jesper Elg, gallerist, har sammen med fotograf Peter Funch stiftet og drevet V1, sat sig tungt på scenen for streetart og grafittikunst og fået kultstatus i København. Er netop blevet optaget i Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg.

25. Christina Wilson, gallerist og er sammen med Wallner en af dem der har fostret flest danske kunstnere til den store internationale scene, heriblandt Kirstine Roepstorff og Jesper Just, hvis karrierer virkelig er ved at tage fat internationalt. Hun har også i sit nye galleri på Esplanaden formået at forny sig med flere vovede udstillinger af svære kunstnere og får jævnligt etablerede såvel som kommende udenlandske stjerner til København. Sidder i bestyrelsen for Det Kongelige Teater og er med i Kunstquizzen på DR K.

26. (ny) Katerina Gregos, nuværende Venedig biennale kurator, hende ville de fleste danske kunstnere gerne være gammel veninde med.

27. Peter Lassen, mæcen og manden bag Montana, støtter og involverer kunstscenen både gennem sin virksomhed og gennem Montanas fond. Har senest betalt vægmalingen til Ordrupgaards udstilling om sorte billeder og er generelt kendt som manden der slukker ildebrande.

28. Superflex, kunstnergruppe, verdens måske mest succesfulde politiske kunstnergruppe, med eget ølmærke, egen PR organisation og egen lykkes smed. Havde i sommeren 2010 succes på Unlimited Art Basel.

29. (22.) Mads Øvlisen, mæcen, formand for kunstrådet, har før rangeret højere, men formår ikke at rejse den debat om kunst som han har gjort til sit slagnummer. Han har dog fået udvidet kunststyrelsens arbejde til også at indbefatte rådgivning af DR i forbindelse med diverse temaudsendelser.

30. (ny) Nordea-fonden der under temaet Det gode liv har givet et treårigt sponsorat til Arken er ved at have flere og flere fingre med alle vegne.

31. (ny) Henrik Tvarnø, A.P. Møllers fond, støtter byggerier og udstillinger rundt omkring og museumsfolk løber i hælene på ham hvilket bestemt ikke er blevet mindre udtalt på det sidste. Når der er lavande i institutionernes kasser er der ingen tvivl om at fondenes magt stiger.

32. (67.) Gitte Ørskov, direktør, KUNSTEN, tidligere overinspektør på Aros, har for eksempel kurateret den kommende udstilling med Jeppe Hein. Har en stemme der bliver lyttet til I kunstverdenen. Genbrandet KUNSTEN effektivt. Afgående medlem i Statens Kunstråds Internationale Billedudvalg.

33. (30.) Tal R, kunstner, i stald hos nogle af verdens mest magtfulde gallerister, bl.a. Contemporary Fine Arts i Berlin og Victoria Miro i London. Holder fanen højt med ny stil hvor assistenterne er røget på gaden og har netop overstået en velbesøgt udstilling i Berlin.

34. (29.) Peter Engberg Jensen og Steen E. Christensen, henholdsvis koncernchef i Nykredit og formand for Nykredits fond, sponserer Louisiana Contemporary og X-rummet på Statens og har et større samarbejde med kunstakademiet.

35.(ny) Bodumfamilien, Louisianasponsorer og naboer til Poul Erik Tøjner. Fem millioner i år og fem millioner til næste år giver dem en plads på første række i kunstdanmark.

36 (23.) Claus Andersen, gallerist, en tæt alliance med den mest magtfulde i dansk kunst, Olafur Eliasson har hurtigt skaffet ham til tops I gallerist og messehierakiet, men har i årets løb måtte lukke galleriet i Berlin.

37. (34.) Helle Behrndt, direktør for kunsthallen Gl. Strand og medlem af skiftende udvalg. Gl. Strand er har været lukket i lang tid på grund af ombygning og hun har mistet kæledæggeudstillingen Exit.

38. (40.) Jørgen Nørgaard, mæcen, har stået bag flere donationer til museer, blandt andet af Tal R. Han har også netop givet 5 millioner til Lousiana.

39. (49.) Sanne Kofod Olsen, nytriltrådt direktør på Museet for Samtidkunst, tidligere rektor på Det Fynske Kunstakademi, medlem af en lang række bestyrelser og kurator på udstillinger lige fra Venedig Biennalen til Den Frie.

40. (36.) Kjeld Juel Petersen, direktør for Veluxfonden der yder massiv støtte til kunst.

41. Anette Østerby, Centerchef i Kunststyrelsen og reelt den der administrerer statens støtte til billedkunst. Kom fra en stilling som overinspektør på Arken og var før det ansat på Lousiana.

42. (39.) Augustinusfamilien har altid brugt flittigt af tobakspengene på kunst, lige fra stor støtte til Louisiana til opkøb af samtidskunst.

43. (42.) Mikkel Bogh, rektor på kunstakademiet, tidligere lektor på Københavns Universitet og en mand der virkelig bliver lyttet til blandt kunstnere og fagfolk. Har i den grad højnet akademiets standard siden sin tiltrædelse.

44. (74.) Nils Borch Jensen, en af verdens bedste kobbertrykkere, med værksted og galleri i Berlin og en fast del af Art Basel hvor han også er blevet jurymedlem. Har verdens største kunstnere blandt sine kunder.

45. (43.) Nils Stærk, gallerist, internationalt anerkendt, begyndte hos sin mor i Herning, var senere med til at starte fænomenet Islands Brygge op med Nicolai Wallner og er nu også rykket med videre til Carlsberggrunden.

46. (55.) Jesper Just, kunstner, er med sit samarbejde med Emmanuel Perrotin kommet i superligaen og har som en af de meget få videokunstnere et bredt publikum. På det seneste år er han også for alvor slået igennem i Amerika.

47. (ny) David Risley, oprindelig gallerist i det hotte Bethnal Green i London, der siden flyttede til konforme Bredgade. Han har formået at holde niveauet og er vel nok byens hotteste gallerist, der gang på gang beriger København med undergrundskunstnere der aldrig var fundet til byen, hvis det ikke var for David. Har stor succes med Dexter Dalwood som han deler med Gagosian og som alt tyder på bliver dette års Turner Prize vinder.

48. (44.) John Kørner, kunstner, medstifter af Kørners Kontor der har fostret kunstnere som Tal R, Kirstine Roepstorff og Kasper Bonnen, er repræsenteret af det store engelske galleri Victoria Miro. Findes desuden i Charles Saatchis samling. Et omdrejningspunkt og forbillede blandt unge kunstnere og har senest fået et af sine krigsbilleder op at hænge på Amalienborg

49. (61.) Sergej Jensen, kunstner, desværre fraværende i Danmark, men stærkt repræsenteret i udlandet, blandt andre hos White Cube og Galerie NEU. På det seneste års tid er han for alvor vågnet og har sagt ja til mange vigtige institutioner.

50. (ny) Per Stig Møller, kulturminister der intet har gjort for billedkunsten og med et kunstsyn fra 1800-tallet og en orienteringsperiode der stoppede i 1965 næppe heller kommer til at gøre det store for scenen.

51. (81.) Mette Marcus, inspektør Louisiana, står bag flere af de store udstillinger blandt andet Sophie Calle. Hun er på det seneste rykket langt op i hierakiet og har snart samme status som Anders Kold.

52. (21.) Mikael Andersen Den tidligere så fremadsynede gallerist er efterhånden så svækket at han ikke længere regnes blandt cremen af danske gallerister. Det er ikke lykkes ham at finde den nye stjerne som han i sin tid gjorde med Tal R og hans galleri i Berlin blev heller ikke den ventede succes. Senest har han også mistet Christian Rud Andersen der stod for den daglige drift i galleriet i Bredgade.

53. (45.) Bente Scavenius, kunsthistoriker og kritiker ved Børsen, vigtig meningsdanner blandt bedsteborgere, tæt på kongehuset samt datter af Klintekongen og gift med skuespilleren Joen Bille. I bestyrelsen for Gl. Strand og Oluf Høst museet og med i kanonudvalget.

54. (52.) Kirse Junge-Stevnsborg og Malene Ratcliffe, ledere af Den Frie udstillingsbygning, har netop fået en større bevilling fra Kulturministeriet. Kirse kommer fra stillinger på Gavle Konstcentrum og Dunkers og Malene har tidligere været assistent for Olafur Eliasson.

55. (ny) Peter Michael Hornung og Politikens øvrige kunstanmeldere, helt friske brugerundersøgelser på blandt andet Arken viser overraskende at op imod 90 procent af publikum kommer direkte eller indirekte på grund af en god anmeldelse. Og da museernes kernebrugere foretrækker Politiken skyder det Hornung og Co. direkte ind midt på listen.

56. (31.) Jeppe Hein, kunstner og ejer af Karriere Bar. Efter nogle heftige år med Venedigbiennale, PS1 Moma, Tate, Pompidou og Aros har der været stille omkring den unge kunstner.

57. Elisabeth Delin Hansen, direktør for Nikolaj Kirke siden 1993 og altid været den der ikke bøjede sig for trangen til en hurtig kassesucces, men istedet vist et bredt udsnit af kunsthistoriske vigtige navne og tendenser, gerne fra fremmede kultuer. Tager stadig chancer.

58. Anne Birgitte Fonsmark, museumsdirektør Ordrupgaard, har forestået ombygningen, skaffet arkitekten Zaha Hadid og får altid masser af presseomtale, senest slog hun alle rekorder med Nuancer i sort.

59. (75.) Torben Zenth, ejer og grundlægger af Kopenhagen.dk der er den centrale nerve i formidlingen af dansk samtidskunst. Zenth har sat turbo på ekspantionen på det seneste og har både fået Kopenhagen Contemporary op at køre samt åbnet galleri i sin lejlighed.

60. (73.) Lars Schwander, fotograf og grundlægger og leder af Fotografisk Center og pioner på området, har fået mange verdensnavne til Danmark, sidder med i diverse juryer, har udgivet talrige bøger og har Danmarks tungeste internationale netværk. Siden sidste år har han formået at trække mange gæster til sine nye lokaler i Amaliegade.

61. (56.) Mads Damsbo, museumsdirektør, Gl. Holtegaard, tidligere kurator for Lauritz.com og assistent for Mikael Andersen.

62. (53.) Niels Erik Gjerdevik, formand for Brandts, medlem af statens kunstfond, tidl. formand for Den Frie, en af de kunstnere i Danmark der er mest engageret i kunstlivet og i øvrigt en passioneret kunstsamler.

63. (59.) Henriette Bretton-Meyer, kunstnerisk leder af Overgaden, en af Danmarks vigtigste kunstinstitutioner, gift med Simon Starling.

64. (60.) Mette Sandbye, journalist, forfatter og lektor, medlem af Kunstrådets billedkunstudvalg og formand for Det rådgivende forskningsudvalg for Kulturministeriets forskningsinstitutioner med mere.

65. (84.) Anna Krogh, inspektør og kurator på Brandts, tidligere på Aros og Arken og er netop blevet optaget i Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg.

66. (ny) Flemming Schouboe, vindmøllemilliardæren med egen ø, er gået fra "blot" at være Kviums største kunde, til at være sponsor for SMK via sit selskab Fenø.

67. (54.) Leif Dyrhuus, kunstsamler og advokat, kendt for sit mod og engagement i den unge kunst og en stor støtte for mange, også i form af sin profession som han velvilligt stiller til rådighed for gallerister og kunstnere. Er ved at få organiseret sin enorme samling.

68. (ny) Morten Kyndrup, dr. phil, professor i æstetik og kultur på Århus Universitet, forfatter, Kloge Åge og medlem af Ny Carlsberg Fondet.

69. Nanna Bruun, direktør for Oak fonden, projektansvarlig for uddeling af midler til kunst, ven af kongehuset og også i 2010 meget aktiv med donationer til dansk kunst i både ind og udland.

70. (68.) Jesper Rasmussen, rektor for det Jyske Kunstakademi, medlem af Statens Kunstfonds indkøbsudvalg og Københavns Kommunes Billedkunstudvalg, medredaktør af Pist Protta, tidligere medlem af Akademirådets jury og Charlottenborg.

71. (85.) Martin Asbæk, gallerist i Bredgade i København, aktiv deltager på mange kunstmesser og på fornavn med vigtige samlere og gallerier over hele verden. Har også et, for en gallerist, yderst sjældent netværk I rigmandskredse og er lynhurtigt blevet et etableret navn i Bredgade.

72. (66.) Vibeke Vibolt Knudsen, førsteinspektør på Statens Museum for Kunst, står for indkøb af samtidskunst samt forskning og har stor indflydelse på museet og i særdeleshed X-rummet og Kobberstiksamlingen.

73. (ny) Steen Hvass, direktør for Kulturarvsstyrelsen der bliver mere og mere magtfuld i forhold til landets mange kunstinstitutioner.

74. (37.) Patricia Asbæk, ejer af kunstcentret Andraxt på Mallorca, er røget ud af bestyrelsen for Art Forum i Berlin og arbejder nu udelukkende som kunstkonsulent i sin søns galleris baglokale.

75. (64.) Joachim Koester, kunstner, har vist på Tate Modern og er blevet kanoniseret af Hal Foster i kæmpe artikel i Artforum og har stadig stor international udstillingsaktivitet selvom det næste afgørende gennembrud lader vente på sig.

76. (87.) FOS, kunstner, sidder tungt på den såkaldte undergrundsscene, var med på Statement i Basel og i stald hos Claus Andersen. Senest har han gennemført store udendørsprojekter i Køge og i København med succes og kritikeren Jacob Lillemose skrev sågar at "Fos' flydende pavillion Osloo var med få og enkle midler alt hvad Jeppe Heins Karrierebar med sin kombination af restaurant, bar og events håbede på at være."

77. (46.) Charlotte Sabroe, direktør på Vestsjællands Kunstmuseum er en slags grå eminence i dansk kunstliv. Hun er ude af Nykredit, men stadig vellidt.

78. (50.) Nanna Gro Henningsen, kunstner og formand for Billedkunstnernes Forbund, men det er ikke mange dagsordener hun formår at brænde igennem med selvom hun har prøvet ivrigt i året der er gået.

79. (90.) Peter Amby, rådgiver, uddannet hos Sothebys i London, er blevet partner hos Galleri Christina Wilson og har et stort internationalt netværk fra sin tid som kunstkonsulent hvor han ikke kun har repræsenteret kunstnere som Martin Bigum, men også arbejdet for DR K.

80. (65.) Hjördis Haack, billedkunstner, medlem af Statens Kunstfond, men kun året ud, tidligere medlem af Akademirådets jury og formand for Charlottenborg.

81. (70.) Susanne Ottesen, gallerist siden 1983, har trukket mange internationale navne til Danmark, har Christian Gethers søn ansat som assistent og har i øvrigt et glimrende forhold til Arken. Senest har hun fået en af sine kunstnere med på en udstilling om de vilde 80'ere.

82. (72.) Ole Faarup, kunstsamler, formand for Det Danske Kunstsamler Selskab, er nærmeste rådgiver for Christian Gehter på Arken og har efter en stille tid på den danske galleriscene fået en yndling i Larm Galleri som han både har skaffet en udstilling med den kendte kunstner Andreas Golder, samt flere kunder.

83. (88.) Tom Christoffersen, gallerist, spiller en stor rolle omkring Elmer-segmentet og er en vigtig platform for kunstnere umiddelbart efter akademiet. Senest har han åbnet Asger Jorns hus på Læsø for kunstnere.

84. (76.) Bosch og Fjord, Rosan Bosch og Rune Fjord har med deres virksomhed sat sig tungt på erhvervslivet og det offentliges brug af kunst. Senest har de brugt kunstneriske virkemidler til et større byudviklingsprojekt på Ofelia Beach i København.

85. (82.) Simon Dybbro Møller, kunstner, har haft det store gennembrud i Berlin og er også kommet godt i stand i New York. I Danmark har han blandt andet deltaget i en gruppeudstilling på Lousiana og regnes som hot på den intellektuelle scene i Berlin.

86. (79.) Hanne Nielsen, videokunstner, kurator og medlem af kunstrådets billedkunstudvalg.

87. (62.) Preben Melander, professor og centerdirektør I virksomhedsudvikling og ledelse på CBS, påvirker stadig erhvervslivet og politikerne som autoritet indenfor oplevelsesøkonomi selvom det allerede er ved at være lidt passé.

88. (77.) Jan Falk Borup, kunstner og stifter af Aarhus.nu og Kunsten.nu samt medlem af et hav af udvalg og bestyrelser, en central figur i Østjylland.

89. (71.) Camilla Stockmann, kunst og kulturjournalist på Politiken, er den der formidler mest stof om kunstverdenen til flest danskere og den eneste der evner at få det på forsiderne. Men kommer til at tilbringe en god bid af 2011 på barsel.

90. (ny) Birgitte Kirkhoff, museumsinspektør på Vestsjællands Kunstmuseum, har tidligere på året vikarieret som inspektør på Arken.

91. (ny) Kristina Ask, kunstner, kurator og nyt medlem af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg. Er også daglig leder af den succesfulde kunsthal 44Møen.

92.. (80.) Jytte Dresing, kunstsamler og mæcen, ejer blandt andet Damien Hirst værkerne på Arken, har doneret meget til museet i Ishøj og til Louisiana og har mange vigtige værker i egen samling, blandt andre af Hockney.

93. (ny) Simon Strange, Ung stjerne i Socialdemokratiet i København. Han satser udelukkende på at høste stemmer i kulturlivet.

94. (ny) Mads Gamdrup, billedkunstner og nyt medlem af Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg.

95. (86.) Lilibeth Cuenca Rasmussen, kunstner, har optrådt over hele verden og har som en af de få kunne fylde Statens Museum for kunst til en performance.

96. (ny) René Block, tysk kunstsamler med verdens største samling af Fluxuskunst og ejer af egen Kunsthal 44Møen. Block har trods kunsthallens korte levetid allered eformået at trække flere verdensstjerner til, blandt andre Mona Hatoum.

97. (ny) Michael Nellemann, dansk kulturattaché i Paris, med stor gennemslagskraft i både Paris og det danske kunstbureaukrati. Er blevet formand for Charlottenborgs bestyrelse og skal være mr. Fix-it der får ro på stedet igen uden at slække på ambitionerne.

98. (ny) Christoffer Egelund, gallerist, har sin helt egen scene af unge kunstnere og et medfølgende engageret publikum. Deltager i adskillige sattelitmesser verden over.

99. (ny) De tre nye kuratorpiger på Aros, Marie Nipper, Pernille Dinesen og Birgit Pedersen har med deres charme været de første der har kunne få Jens Erik Sørensen til at slippe tøjlerne. Det seneste år har de været platform for adskillige kunstnere der ellers ikke var spået de store chancer i institutionen.

100. (94) Lars Bang Larsen, eneste danske internationale kunstkritiker, skriver jævnligt i Frieze og Artforum, optræder ofte som kurator.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En top ethundrede indenfor dansk kunst?

Det er vist ren formalisme/En by i provinsen/...

Hvem skal bruge sådan en liste til hvad?

Søren Kristensen

Omsider er der check på de 100 mest magtfulde indenfor kunsten, det var godt at få på plads, men hvem designer duelighedstegnet?

Listen demonstrerer et forkludret forhold til magt som begreb. Som Rektor Mikkel Bogh citeres er den ”værdiløs og i bedste fald til grin”. Listen sammenblander usammenlignelige kategorier og medregner forladte og i visse tilfælde ukorrekt oplyste tillidsposter. Kulturministeren placeres langt nede, selv om han har magt til at lave lovændringer, påvirke bevillinger og ansætte ledere på store institutiuioner - og er magtesløs ovefor den enkelte kunstners karriere. Begrundelsen er, at han ikke synligt har brugt sin magt i billedkunstsektoren. Bkf-formand Nanna Gro Henningsen placeres endnu længere nede, fordi Bkf ikke har fået sine ønsker opfyldt over for kulturministeren – og ikke må blande sig i den enkelte kunstners karriere.
Jeppesen må have stor magt i Informations redaktion, at han kan få spalteplads til sin totalt overflødige liste.
Forhåbentlig kræver det ikke "magt", at få optaget velskrevne artikler med substans og i øvrigt generelt at få succes med talentfulde præstationer.

Nu er jeg langt fra lige så velbevandret, i den danske kunstscene, som Michael Jeppesen. Men listen synes alligevel, at give mening. Man kan så sikkert diskutere de individuelle placeringer. Men at den danske kunstscene i vid udstrækning er præget af hierarki, istedet for kunstnernes produktion, det står næppe til diskussion.
Hvilket er den virkeligt deprimerende erkendelse man når til, efter listen er sivet ind i ens bevidsthed.
Nu er det ikke fordi jeg vil tale for anarki, hvor midlerne bliver uddelt fuldstændigt tilfældigt, eller for så vidt afskaffelsen af den offentlige støtte til kunsten - slet ikke. Jeg synes bare der er en kæmpe selvmodsigelse i det forhold, at den danske kunstscene ofte bliver formet oppe fra og ned... Med andre ord handler det ikke så meget om hvor kunsten, af egen drift, bevæger sig hen, som det handler om hvad en håndfuld magtfulde eminencer tilfældigvis kan lide.

Om skylden så skal placeres hos systemet eller hos kunstnerne vil jeg lade ligge til en anden god gang. Men jeg vil alligevel påpege, at kunst altså sagtens kan skabes, uden man behøver have hverken magtens elite eller deres legater i ryggen. For en god ordens skyld skal det siges det da også sker, fra tid til anden. Jeg savner bare lidt mere drive fra de danske kunstnere... Der er ingen skam i at finansiere en fernisering selv eller foretage den i lokaler langt væk fra kunstfondens lommer - det sker bare alt for sjældent.

Jette Dahl Mikkelsen

En helt igennem tåbelig liste. Det er (med undtagelse af Mikkel Bogh) vist kun de som optræder på listen som kan finde den videre betydningsfuld. I hvertfald viser den med al tydelighed hvor kommercielt kunst skal være for at opnå indflydelse. Eller måske skal man bare være jehovas vidne for at være en del af parnasset :o)