Læsetid: 7 min.

Uforsonlig eller eksperimenterende

Spændende, formmæssige eksperimenter, en uforsonlig tone, flere nye, markante stemmer og en populær filmaftale har været med til at gøre filmåret 2010 interessant
Christoffer Boes 'Alting bliver godt igen' blev årets bedste film og en kunstnerisk triumf for den kompromisløse instruktør, men den sindrige og begavede film solgte kun 11.000 billetter.

Christoffer Boes 'Alting bliver godt igen' blev årets bedste film og en kunstnerisk triumf for den kompromisløse instruktør, men den sindrige og begavede film solgte kun 11.000 billetter.

Max stilner

29. december 2010

I 2009 var det Paprika Steen og Lars von Trier, der på sin vis reddede det danske filmår fra at være en total katastrofe. Billetsalget var godt nok alt andet end prangende, men Paprika Steens præstation i Applaus og Lars von Triers Antichrist skabte opmærksomhed også uden for landets grænser og understregede nok engang Danmarks status som en filmnation med en vis vægt.

Ved udgangen af 2010 er der lidt flere lyspunkter at se tilbage på, både hvad angår filmkunsten, billetsalget og de politiske og økonomiske rammer, som den livsnødvendige offentlige filmstøtte skal operere indenfor.

Især to tendenser tegner sig blandt de i øvrigt meget forskellige film, som har haft premiere i 2010. Der er de hårde film, som ikke lefler for publikum og tager fat, hvor det gør ondt: Submarino, R, Broderskab, Armadillo, Smukke mennesker, Hævnen, Hold om mig og Eksperimentet. Og så er der de stiliserede film, der eksperimenterer med form og indhold: Kvinden, der drømte om en mand, Alting bliver godt igen, Valhalla Rising og til en vis grad Sandheden om mænd.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu