Kommentar
Læsetid: 2 min.

Skal man kun være fair over for voksne?

I anden del af tv-udsen-delsen De udvalgte fremstår Den Kgl. Ballet som et moderne voksen-kompagni med en ildsjæl af balletmester. Så hvorfor skulle børnene hænges ud i første del?
Kultur
15. februar 2011

Debatten om Den Kgl. Ballet raser. Siden sidste onsdags tv-udsendelse af De Udvalgte har seerne kommenteret livligt på dr.dk. Balletmesteren kaldes arrogant, og danserne kaldes seje. Og flot nok har to teenagedansere besvaret mails, som var de bestyrere af en brevkasse - både danseren, der blev ansat som aspirant, og danseren, der dumpede.

Med denne tv-udsendelse har Den Kgl. Ballet valgt at åbne sig totalt mod Morten Krügers kamera og mod verden. Det er smukt som intention. Men det er foregået uden beskyttende censur. Flere af børnene er blevet udstillet med konsekvenser, de umuligt har kunnet gennemskue forinden. Dette virker fortsat uacceptabelt - og som et skridt mod den X-factor-udlevering, som det er balletskolens opgave at sikre eleverne imod. Sket er sket. Men skolen skylder en forsikring om, at det ikke sker igen. Ellers vil reaktionen sandsynligvis kunne ses på ansøgerantallet til balletskolen i april... Fair nok.

Skader på sjælen

Anden del af De Udvalgte sendes i aften. Denne del er helt anderledes mindre sensationspræget og mere fair. Her kommer seerne til at møde voksendansernes virkelighed, ikke mindst ved at sammenstille den 21-årige stjerne Alban Lendorf med den afgående 41-årige ballerina Caroline Cavallo. For hvad er det lige for nogle erfaringer, man kan nå at få på en danserkarriere på 20 år? Og hvordan slider det kroppen og sindet med jalousi og skader? Her løfter Per Wennicks udsendelse sig til en yderst seværdig dokumentar tilsat historiske billedklip af en ung Nikolaj Hübbe, der var lige så indædt en ildsjæl som nu. Men også med fotografier af de 18-årige aspiranter, der sidder i deres almindelige tøj på et tæppe i Kgs. Have og venter på, at balletmesteren afgør, om de er gode nok til at blive optaget i kompagniet. Fair nok.

Derfor er det desto mere ærgerligt, at DR og Det Kgl. Teater ikke har kunnet stå for fristelsen til at hænge børnene ud på skærmen. Balletskolen er dog nu gået ind i debatten. Skolen har taget til genmæle over for min kommentar i onsdags: Balletskolen er faktisk officielt overgået til at være et akademi siden august 2009, forlyder det. Fint nok. Men eftersom ordet akademi ikke er at finde på skolens hjemmeside, må det betragtes som en hemmelighed. Desuden viser tv-udsendelsen netop, at skolen ikke i praksis drives som et akademi. For ved eksamen efter 9. klasse er det balletmesteren, der afgør, om eleven består eller dumper, ikke balletskolelederen. På et akademi ville det være skolens leder, der gav eleven en karakter og så ville en aspirantaudition være noget helt andet.

Som en nyhed og et plaster på såret forlyder det, at balletskolen fra august vil tilbyde elever plads i 0-2. klasse i ubrudt forløb. Der bliver altså fremover først eksamen og udsmidning i slutningen af 2. klasse. Godt tiltag. Men eleverne i 9. klasse mangler fortsat en akademieksamen. Det er ikke fair.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her