Rundhyl i telefonforbindelsen til Danmarks Rockmuseums inspektørkontor:
- Hvad er det for genstande, I vil udstille?
»Effekter, vi får forærende eller allerede har fået af musikere og fans.«
- Eik Skaløes snabelsko?
»Nej, dem har vi ikke, men vi har båndoptagelser med Steppeulvene, som ikke har været udgivet ...«
- Bamses overall?
»Har vi heller ikke nået, men Dizzy Mizz Lizzys første tour-bagtæppe, og Gasolins limousine, da de fik råd til sådan en. Trækvognen eksisterer ikke mere ...«
- Medinas trusser?
»Gerne! Hvis vi kan få fingre i dem ... det er pop, men vi opfatter rock som et paraplybegreb. En kommunikationsform for en bredere ungdomskultur!«
- I år fylder Roskilde Festivalen 40 år. Men hvis der er basis for et rockmuseum, er det vel fordi rocken dybest set er død?
»Det syns vi selvfølgelig ikke! Man kan godt have spillevende samtidshistorie på et kulturmuseum!«
- Roskilde er jo i forvejen en slags nekropolis, med kongegravene i domkirken. Kunne man ikke lade Chr. IV rocke i sin kiste for at give ham gravmæle, eller lade Fr. IX shake taktstokken?
»På en kommende Musicon-festival skal Roskildegarden faktisk opføre et rockpotpourri. Så alle ideer er velkomne! Og så tager vi stilling til dem ...«
- ... i Rockskildes nye kreative bydel på et gammel industriareal. Sidste uge styrtede Adrian Hughes skeptisk rundt på DR2 for at finde ud af, om der er for mange provinsmuseer i Danmark ...
»Vi er ikke noget provinsmuseum. Vi er et nationalt rockmuseum!«
- Samtidig med at Nationalmuseet skal spare ...
»En af vores pointer er netop rockkulturens spredning til hele landet! Vi vil gerne sætte perspektiv på en altomfattende kultur.«
- I har lige udskrevet en indbudt arkitektkonkurrence med fem tegnestuer på beatet. Dorte Mandrup, Lundgaard&Tranberg og hollandske MVRDV blandt andre. Hvor stort bliver huset?
»Vores afdeling bliver 3.000 kvadratmeter, og dertil kommer Festival-organisationen og en Festival-højskole ...«
- ... som lapper ind over publikums mulighed for selv at lave musik på museets kommende lyd-eksperimentarium. Roskilde har i forvejen et Museum for Samtidskunst ...
»... som vi arbejder sammen med når det gælder lydkunst. Og sammen med RUC om øget kobling af forskning og formidling.«
- Du er selv historiker og kommer som museumsmand fra Post- og Telemuseet. Hvad har det med rock at gøre?
»Begge dele er kommunikation!«