Læsetid: 3 min.

'Debatten har snorksovet dybere end Holger Danske'

Værdikommissionen er blevet udskældt og miskrediteret allerede inden sit første møde. Men hvilke konflikter vil blive bragt til torvs i kommissionens maskinrum? Information opruller her en række mulige brudflader
'Jeg er ligeglad med, om vi kalder det integration eller assimilation. Det vigtigste er, hvordan vi kan demokratisere den store gruppe af muslimske indvandrere,' siger Farshad Kholghi.

'Jeg er ligeglad med, om vi kalder det integration eller assimilation. Det vigtigste er, hvordan vi kan demokratisere den store gruppe af muslimske indvandrere,' siger Farshad Kholghi.

Peter Clausen

15. marts 2011

Oppositionen og en stribe forskere sendte Kulturministeriet skeptiske blikke, da Værdikommissionen i februar blev en realitet. Dengang skete det som kvittering for Per Ørum Jørgensens (KD) støtte til årets finanslov. I dag mødes de 11 kommissionsmedlemmer så for første gang for at »kortlægge og skabe debat om« befolkningens værdier.

»Værdidebatten har snorksovet dybere end Holger Danske,« lyder det fra skuespiller og debattør Farshad Kholghi, der er med i kommissionen.

»Det er helt pinligt, at vi i et oplyst land som Danmark anser det største problem for at være efterløn. Det er ynkeligt at høre, når man kigger på andre lande, hvor folk knokler derudad. Som om vi vil opleve sult, hvis man fjerner efterlønnen. Det er ligegyldigheder efter min mening,« siger han.

Netop i hvor høj grad kommissionen skal fælde domme over befolkningens værdier, kan nemt blive sprængfarligt. For kommissionen har i forvejen placeret sig i et politisk og ideologisk minefelt. En række af medlemmerne er blevet anklaget for at være sekundadebattører, og senest viste en mailkorrespondance, som Kristeligt Dagblad fik indsigt i, at Dansk Folkeparti har nægtet tre kritikere af partiet sæde i kommissionen.

Midt i det ophedede klima frygter Farshad Kholghi, at kommissionen bliver en »snakkeklub« og håber på konkrete handlingsplaner, mens andre efterlyser større tilbageholdenhed:

>»Vi skal ikke komme med vores meninger, men facilitere en debat,« siger forfatter og forlægger Lene Andersen og lægger samtidig afstand til regeringens nedsættelse af sine kanonudvalg i 2004:

»Dengang gik udvalgs- medlemmerne ind i et aflukket rum, så kom der hvid røg op på et tidspunkt, og der- efter kunne de kundgøre resultaterne af deres arbejde over for den måbende befolkning. Det er netop ikke det, vi skal,« siger hun.

Også kommissionens formand, Elisabeth Dons Christensen, der er biskop i Ribe stift, vil ikke »pådutte« andre sine værdier, men ser frem til at turnere rundt i landet for at registrere befolkningens anskuelser:

»Vi skal ud i forsamlingshuse og kulturhuse og være med til at sætte ord på vores fælles værdimæssige ophav.«

Fup eller fakta

Kommissionsmedlemmerne er dog ikke blot valgt på baggrund af deres evne til hurtigt og effektivt at lodde andres værdier. Selv er de meningsdannere, der er med til at skabe præmisserne for den offentlige værdidebat, som dog i stor stil er tilsandet med fejl og kortslutninger, mener forfatter og debattør Henrik Dahl.

I denne uges Weekendavisen anholdt han tesen om, at det senmoderne samfund er blevet mere fragmenteret og individualiseret i de seneste årtier. Det er ren mumbo jumbo, skriver han, for befolkningen føler ikke mindre tilknytning til statens institutioner, end den gjorde for 30 år siden.

Elisabeth Dons Christensen er dog uenig:

»Jeg tror da, at en masse mennesker oplever det som et samfund, der bliver mere og mere opløst og fragmenteret,« siger hun.

Henrik Dahl bygger især sit argument på de værdiundersøgelser, som professor Peter Gundelach siden 1981 har lavet over befolkningens sindelag.

»Det interessante for mig, er, hvad der er fup eller fakta i debatten. Og jeg ser det som min opgave at samle op på, hvad der er belæg for, og hvad der ikke er. Her er Gundelach velgørende, fordi han har kigget tingene efter i sømmene,« siger han.

Integration/assimilation

Dog vil uenighederne nok ikke blot handle om antagelser om det senmoderne samfund, men også om muslimer i Danmark. Det kan blive et hedt punkt på første møde i slipstrømmen på integrationsminister Søren Pinds (V) udtalte krav om at ville assimilere indvandrere.

»Jeg vil gerne for alvor sætte fokus på islamisme. Men jeg er bedøvende ligeglad med, om vi kalder det integration eller assimilation. Det vigtigste er, hvordan i alverden vi kan demokratisere den store gruppe af muslimske indvandrere,« slår Far- shad Kholghi fast som sit hovedmål med kommissionen.

Heroverfor står sognepræst Kristine Stricker Hestbech, der også sidder med ved kommissionsbordet. >

»Nej, det er ikke mit mål at demokratisere muslimske indvandrere. Der er en fin ydmyghed i at sige, at vi er katalysator for at starte en debat rundt omkring. Uden at vi skal komme med en dags- orden,« siger hun.

Blandt medlemmerne er der dog enighed om, at dansk kulturarv ikke bliver dyrket nok i dag.

»Vi holder ikke vores kulturarv og værdier ved lige. Det eneste, vi hører om Ludvig Holberg, er Jeppe på Bjerget, som var en fordrukken sut. Men Holberg var også den første til at tale om kvindernes ligestilling i Danmark og en af de største oplysningstænkere, vi har haft,« siger Lene Andersen, der håber, at kommissionen kan øge befolkningens daglige omgang med kulturarven.

»I det foregående årti fik alle købt deres samtalekøkkener. Nu ville det være fantastisk, hvis de så også havde noget at sige i dem,« siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

”Elisabeth Dons Christensen, der er biskop i Ribe stift, vil ikke »pådutte« andre sine værdier.”
(…)
»Vi skal ud i forsamlingshuse og kulturhuse og være med til at sætte ord på vores fælles værdimæssige ophav.«

Det bliver spændende om de finder noget vi ALLE kan være ”fælles” om – nogle ægte danske værdier, som vi er enige om og som kun er karakteristiske for os danskere og ingen andre.

Det med ’ophavet’ kommer det nok til at knibe med.

Inger Sundsvald

Kan man nu forstå det?

Efter 10 år med borgerlig liberal og fornuftig økonomisk integrations- og skolepolitik, søger man stadig efter svar på hvad danske værdier er, og på hvorfor lille Danmark ikke er blevet én skøn homogen masse.

Farshad Kholgi viser nu endelig sit sande ansigt. 'demokratisere muslimske indvandre'. Underforstået siges det jo her, at muslimer pr. definition er ikke-demokrater, som vi, i Danmark, i Vesten, skal bringe demokrati og oplysning til.

Kholgi har sikkert end ikke overvejet at mange muslimske indvandre er - demokrater.

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår konceptet. Er det meningen, at vi danskere har brug for en kommission for at finde ud af, hvilke værdier der er danske?? Kan man i det hele taget definere "danske værdier" uden at det bliver politisk farvet?? Jeg tror det ikke! Er "danske værdier" dem man skal leve op til for at undgå "assimilation"? Og jo, jeg er pæredansk, men jeg vil ikke garantere, at kommissionens og mit syn på "danske værdier" har meget tilfælles...

Mindes en statsminister, som proklamerede, at det skulle være slut med smagsdommeriet....men det er vidst historie!

Kommissionen blev blive fulgt op af et tribunal der skal tage sig af folk der udviser udanske aktiviteter.
(mon dette indlæg også bliver slettet?)

En værdikommission må da være folketingets mistillid til borgermusikkens åndelige habitus. Har jeg ret?

Men til at starte med, kan de bringe Karen Nødgaards emailkorrespondance op til dans og spørge om hvorvidt denne og dennes skribents parti er dækket ind under de danske værdier eller ikke. Så kan de 6 mio i det mindste blive brugt til blot lidt fornuftigt. Alternativt vil jeg gerne stille op som suppleant så jeg kan få del i skejserne, da jeg har et dansk sharialån, der skal betales...