Læsetid: 4 min.

Lydmagere lugter eksporteventyr

Lyddesign og -teknologi skal flettes ind i flere salgstaler for dansk konkurrenceevne, er håbet fra en underskov af lydmagere med eksportdrømme. Nu også til forsvarsindustrien
Lyddesign og -teknologi skal flettes ind i flere salgstaler for dansk konkurrenceevne, er håbet fra en underskov af lydmagere med eksportdrømme. Nu også til forsvarsindustrien
2. marts 2011

Når F-16-jagerfly tordner igennem luften, skal piloterne hurtigt reagere over for fjendtlige angreb.

Udstyret med hovedtelefoner med såkaldt 3D-lyd kan de i bedste fald aflure missilets bane og vinde dyrebare sekunder, før de affyrer et afledende missil. For lydens potentiale er, at den opfattes mere intuitivt end visuelle symboler på en skærm i et cockpit.

3D-lydteknologien er udviklet af virksomheden AM3D og var oprindeligt tiltænkt computerspil.

Men samme mønster gentager sig i andre afkroge af landets innovationsivrige erhvervsliv: Lyddesignere, musikere og spiludviklere indgår i nye typer netværk for at skabe lydteknologi, der kan eksporteres.

»Udviklingen inden for dansk lydteknologi er i top for tiden. Det er et vigtigt,« lyder det fra Ulrik Jørring, der er vicedirektør i Vækstfonden.

Han vurderer, at eksportvarer som Oticons høreapparater eller højttalere fra Bang & Olufsen i mange år har været en lydteknologisk guldgrube.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Spændende artikel. Må jeg præcisere nogle af de kommentarer som knytter sig til Netværk for Dansk Lydteknologi, som er et innovationsnetværk hjemhørende på DTU og støttet af Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Lige nu er der mere end 200 organisationer og 400 individuelle medlemmer. Alle kan gratis registrere sig og deltage i tilbuddene. Se mere på http://www.lydteknologi.dk.
Netværkets vision er, at Danmark er et førende land i verden inden for lydteknologi, når det gælder viden, forskning og uddannelse. Vores mission er at gennemføre konkrete innovationsprojekter samt formidle viden og kontakt mellem relevante spillere. Vi tror meget på muligheden for at skabe innovative produkter og services gennem multi-faglige samarbejder, hvor også vækstlagene bringes ind.
I samarbejde med Innovation Center Denmark i Shanghai faciliterer vi samarbejde og møder mellem danske og kinesiske firmaer og organisationer, men vi gennemfører som netværk ikke nogle markedsmæssige eller andre tiltag rettet f.eks. mod den kinesiske middelklasse. Man må bare konstatere at middelklassen er et potentielt interessant marked for danske virksomheder.

Sørgeligt er det :( at militær-industrien endnu en gang har fået skovlen under et spil-firma, som først ville levere lyd-design til computerspil, og endda til børn.
Ens sjæl (eller hvad man nu skal kalde det) kan også købes for dyrt.