Læsetid: 3 min.

Om litteraturens nødvendighed

Nogle forfattere og kritikere tror, at den litterære fejde står mellem dem, men kampen udspiller sig et helt andet sted og handler om, hvorvidt litteraturen stadig betyder noget
Nogle forfattere og kritikere tror, at den litterære fejde står mellem dem, men kampen udspiller sig et helt andet sted og handler om, hvorvidt litteraturen stadig betyder noget
29. april 2011

Den seneste tids litterære fejde har fået en ny drejning. Nu handler det om, at dagbladskritikken er i forfald. I hvert fald, hvis man læser Marianne Stidsen, der er lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab. I et tantet indlæg i Politiken i lørdags gør hun sig til fortaler for en tilbagevenden til gamle dyder som lydhørhed og nysgerrighed i kritikken.

»Litteraturkritikken er forrået, og dagbladsanmelderne overspiller deres rolle,« skriver hun.

Ganske vist findes der flere eksempler på brutal og latterliggørende kritik gennem kritikhistorien, men det nye er ifølge Stidsen, at den grove kritik fylder mere og mere, og at den baserer sig på decideret inkompetence. Hun taler om en ny form for sproglig voldsudøvelse, som er blevet stadig mere integreret i visse kritikeres anmeldelser under henvisning til, at redaktører og publikum kræver, at genren skal have en høj underholdningsværdi.

Når Stidsens indlæg er tantet, er det fordi, det på banal vis udtrykker ønsketænkning om at vende tilbage til de gode gamle dage fra før verden var af lave. Som eksempel på en kritiker, der ikke bare vil »køre sig selv af«, men sobert giver plads til litteraturen nævner hun én kritiker, nemlig Informations egen Torben Brostrøm. Ja, og heldigvis er der i dagens mediebillede plads til Brostrøm og hans dyder som kritiker. Det skyldes, at han er god og skriver godt. Han er stadig suveræn, ikke fordi han på nogen måde er gammeldags, men fordi han er så god en læser og stilistisk elegant en formidler af sine læseroplevelser.

Men Brostrøm er Brostrøm og kan ikke ene mand gøres til ideal for en kritik anno 2011, ligesom i øvrigt ingen anden anmelder på denne eller andre aviser alene kan det. De har hver deres temperament og særlige stil. Nogle mere hårdtslående end andre og nogle mere personlige end andre. Og godt for det.

Kampen for at betyde noget

Problemet er imidlertid et helt andet, og det er derfor, at Stidsens opfordring til anmelderne om at besinde sig rammer langt forbi i forhold til den større krise, som litteraturen og kritikken befinder sig i. Midt i alt den litterære fejdes postyr udspiller der sig en kamp for ikke at blive glemt og en kamp for at betyde noget. Fejden udspiller sig aktuelt mellem forfattere og anmeldere, i en grad så trusler om vold og fysiske overgreb tages i brug, men i virkeligheden dækker fejden over en frygt for, at litteraturen og kritikken ikke længere betyder, hvad den gjorde engang. Den krise er de fælles om, forfattere og anmeldere. For findes der længere reelt en offentlighed for andet end den populære litteratur? Det er snarere den krise, de reagerer på ved at vende sig mod hinanden.

Den litterære fejde er jo på den ene side anført af forfattere, som ikke længere er så gode, som de var engang, og ikke længere har fordums gennemslagskraft i forhold til et bredt publikum. Den frustration vender de i første omgang mod de kritikere, der ikke vil dem det godt. På den anden side vil de kritikere, der vil skride til politianmeldelse over for forfattere, der svarer voldsomt igen på kritikken, jo dybest set bare hævde egne fortræffeligheder og forsikre om det nødvendige i det hverv, de udøver, som en slags besværgelse af deres egen rolle i det litterære kredsløb.

Det er derfor ikke den grove og hårdtslående kritik, der i sig selv er problemet. Kampen står hver dag om at hævde og forsvare litteraturens nødvendighed i en tid, hvor den umiddelbart betyder mindre. Løsningen er ikke at ophæve en bestemt form for kritik til ideal, men at lade kompetente og godt skrivende kritikere søge svarene på de mediemæssige vilkår, der hersker.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu