Nyhed
Læsetid: 4 min.

Pædofili-angste filmmareridt

Serbisk 'newborn porn', svensk minibikinidrama, argentinsk bøssetragedie og sydkoreansk pædofilithriller: En alternativ vej gennem CPH PIX' enorme filmudbud bevidner de mange måder, film behandler tabuerne om sex og børn på
Serbisk 'newborn porn', svensk minibikinidrama, argentinsk bøssetragedie og sydkoreansk pædofilithriller: En alternativ vej gennem CPH PIX' enorme filmudbud bevidner de mange måder, film behandler tabuerne om sex og børn på
Kultur
27. april 2011

En nøgen, fødende kvinde ligger med spredte ben på et bord i en fængselslignende celle og stønner i smerte. Foran hende træder en skaldet serber i langfrakke frem, afklæder sig, tager gummihandsker på og hjælper så langsomt den nyfødte ud af hendes blødende skød. Han løfter det vrælende væsen op i benene. Kvinden smiler lummert. Og så.

Af alle de mareridtske, grænseoverskridende, opkastvækkende modbydeligheder, som mange cineaster lystforargeligt ynder at se behandlet på film, vækker ét tabu ultimativ forargelse: Pædofili. Og det er umuligt at forestille sig et mere ekstremt og fornedrende scenarie end dét, der hernæst udspiller sig i den serbiske sexhorror-thriller A Serbian Film.

Publikum ser det ikke. Det gør til gengæld filmens hovedperson, pornostjernen Milos. Hans excentriske arbejdsgiver peger på fjernsynsskærmen og proklamerer begejstret, at dette er det nye: »Newborn porn, Milos!« Ofre sælger, forklarer han.

A Serbian Film har gennem sin filmfestival-turné, nu også på CPH PIX, fået massiv omtale som årets mest kontroversielle og grusomme film. Nogle hævder, at filmen er ren sexploitation, der kynisk spekulerer i forargelseseffekt.

Instruktøren selv, Srdjan Spasojevic, ser den som billede på den serbiske regerings fornedrelse af sit folk.

»Den handler om politisk magt hos ledere, der hypnotiserer dig til at gøre ting, du ikke har lyst til at gøre. Du skal kende volden for at forstå, hvad det drejer sig om,« har han udtalt.

Den ekstreme metafor er svær at forstå og tro på især når A Serbian Film i øvrigt ikke overbeviser i sin politiske indignation. Men i hvert fald kan filmen ses som et yder- eksempel på tanken om pædofili som den ultimative ondskab og publikumsreaktionerne som bevis på den angst, der er knyttet til tabuet.

Det seksualiserede barn

For det pædofile er en mareridtsforestilling, som man også finder ganske andre versioner af, hvis man bladrer alternativt igennem CPH PIX' store filmudvalg. Herunder ligger angsten for barnets egenrådige seksualitet. Lisa Aschans svenske She Monkeys (2011) følger som side- historie den 6-årige Sara, der klæber spytvåde vingummier på armen og klistrer sig op ad sin 10 år ældre fætter, Sebastian. I svømmehallen bliver hun en dag bedt om at dække sin buttede brystkasse, fordi svømmehallen har haft »problemer med nogle mænd«. Hun forstår ikke hvorfor, men tager skammen på sig øjeblikkeligt.

Det er netop først med et sådant skamdikterende forbud, viser filmen, at barnet bliver seksualiseret. Til faderens modvilje plager Sara sig snart til en leopard-bikini, som skjuler det forbudte og indrammer hendes kridhvide ballonmave. Og så giver hun den i sin nye, frække mundering som kluntet go-go danser for at forføre Sebastian.

Hendes hedeste ønske er at lokke ham ind i sengen så han kan klø hende på maven. I et øjeblik frygter man som publikum, at hun og måske Sebastian vil mere. Men netop dét, demonstrerer filmen, er at kaste et seksualiserende blik på barnet og den voksne. Det er det, der gør en hvalpefed barnekrop til noget skamfuldt. Og sådan trækker She Monkeys elegant vores egen indre modstand mod og forvirring over børns seksualitet ind i filmens tematik og gør det til en nuanceret demonstration af en angst, der med sin tabuisering i sig selv kan medvirke til at forkvakle en naturlig grænsesætning.

Den seksuelle voksne

Andre PIX-film viser det farlige grænseland, hvor voksenautoriteter lader sig friste af de lystige snart-voksne. I Heidi Maria Faissts fine ungdomsfilm Frit Fald, der havde forpremiere på PIX, mister 16-årige Louis sin mødom til sin mors eks-kæreste. I Marco Bergers argentinske homodrama Absent undviger den voksne fristelsen men med et lige så farligt udfald. Her kæmper en svømme- lærer så desperat med sin tiltrækning af en ung studerende, der gør snigende tilnærmelser, at hans afvisning bliver voldelig og selvdestruktiv. Her handler det for den voksne ikke blot om at sige »ja« eller »nej« til den unges tilnærmelser, men at kunne acceptere sin lyst og stadig sige fra.

Den fordømte pædofile

Én enkelt film på CPH PIX har eksplicit forholdt sig til den blinde fordømmelse af den pædofile. I lighed med Nicole Kassells The Woodsman (2006) viser sydkoreanske Park Soo-Youngs No Doubt en pædofil ung mands umulige kamp for at blive reintegreret i samfundet efter afsonet straf. Filmens kritik skulle være motiveret af Sydkoreas lov om registrering af pædofilkriminelle. Men filmens selvtægtskonflikt opstår underligt nok først, da en lokalbetjent lækker interne oplysninger om den pædofile nytilflytters kriminalfortid med en forsvunden piges far. Politiet, ikke loven, er altså skurken.

No Doubt lader herfra i ægte thriller-stil publikum tvivle på, om vor hovedperson er skyldig. Her er mere konventionel spænding end moralsk overvejelse. Uanset hvad har filmen, fortalte Park til PIX-visningen, vakt debat i hjemlandet. Men han har også fået dødstrusler på halsen for overhovedet at interessere sig for den pædofiles rettigheder.

På CPH PIX er hele spektret således repræsenteret. Srdjan Spasojevic' newborn porn udnytter samfundets ypperste mareridtsforestilling til et billede på ultimativ politisk ondskab. Andre film vidner derimod om, at det helt lammende ondskabsbillede også, og i alle slags samfund, skaber en pædofiliangst, der kan blive tabuiserende, grænseoverskridende og fornedrende i sig selv.

A Serbian Film vises på lørdag kl. 22.30 i Empire Bio

She Monkeys vises i morgen kl. 17 i Empire Bio

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nå så det handler om ondskab, hvad er det for noget? Sikker på at det ikke handler om Djævelen?