Læsetid: 4 min.

Dagbog fra Cannes: Jeg er også nazist

Al balladen omkring Lars von Triers udtalelser på et pressemøde på filmfestivalen i Cannes har fået Informations filmredaktør til at fare i blækhuset
Al balladen omkring Lars von Triers udtalelser på et pressemøde på filmfestivalen i Cannes har fået Informations filmredaktør til at fare i blækhuset
20. maj 2011

I Stanley Kubricks Spartacus er der en meget berømt scene, hvor romerne kommer for at hente titlens slaveleder og rebel. De spørger en stor gruppe forsamlede slaver, hvem der er Spartacus, og Kirk Douglas, der spiller Spartacus, rejser sig op og siger, ’jeg er Spartacus.’

Næsten med det samme rejser en af de andre slaver sig op og siger det samme, ’jeg er Spartacus.’ Og endnu én og endnu én. Snart har de alle rejst sig og erklæret, at de er Spartacus. Det har jeg lyst til at gøre; rejse mig op i solidaritet med Lars von Trier og erklære, at jeg også er nazist.

Ikke fordi jeg er det – intet kunne ligge mig fjernere – men fordi jeg synes, at al den ballade, der er kommet ud af den danske filminstruktørs udtalelser på pressemødet for Melancholia i onsdags, er tosset.

Jo, jeg forstår godt, at man kan føle sig stødt og krænket, og ingen tvivl om, at Triers udtalelser på pressemødet i onsdags var ubetænksomme og dumme – selv om de ikke skulle tages seriøst. I hvert fald ikke den del af dem, hvor han kaldte sig selv nazist.

Rigtigt er det, at han sværmede for nazismen i tidlige film som Befrielsesbilleder og Europa – dog ikke for nazismen som ideologi, men for nazismen som æstetik. De to film er lavet på et tidspunkt, hvor Trier troede, at han var af jødisk herkomst, og i Europa spiller han endda selv rollen som jøde. Men jeg forstår ikke, at Søren Espersen fra DF kræver de offentlige støttekroner, der er givet til Triers film, tilbage – har han overhovedet set pressekonferencen og Triers udtalelser i sammenhæng? Hvor er alle de, der forsvarede den grænseløse danske humor, ytringsfriheden og retten til satire i forbindelse med Muhammedkrisen? Hvordan er Triers udtalelser om nazismen anderledes end tegningerne af Muhammed?

Den store forskel er efter min mening, at hvor Trier nok var ude på at provokere, så ville han ikke såre eller gøre ondt. Jeg forstår først og fremmest ikke, hvorfor filmfestivalen i Cannes lyser Trier i band – har den mere end 20 mand store bestyrelse, hvis beslutning det var (det var ikke den daglige ledelses), set pressekonferencen i sin helhed? Eller reagerer de på et politisk eller økonomisk pres i spændingsfeltet mellem kunst og kommers?

Åbenbart sidder der både politikere og offentlige sponsorer i bestyrelsen. Den franske kulturminister har bakket op om beslutningen om at smide Trier – men ikke hans film på porten. I det hele taget er franskmændene tit ømme over for denne slags kontroversielle sager, hvor man kan sige dem noget på moralsk set. De har så også en del at have dårlig samvittighed over i forhold til landets behandling af jøderne under Anden Verdenskrig og både før og efter de indfødte i de mange kolonier, Frankrig har haft, ikke mindst algerierne.

Muligvis har en af filmfestivalen store sponsorer har lagt pres på bestyrelsen og truet med at trække sig, hvis ikke de smider Trier ud. Man har ikke lyst til at se en mand, der er blevet stemplet som nazist, evt. modtage en pris med sponsorens logo hængende på væggen i baggrunden.

Det er, så vidt jeg ved, aldrig tidligere sket, at en instruktør er blevet erklæret persona non grata i Cannes. Det er et voldsomt skridt, og begrundelsen, festivalen kommer med, er paradoksalt nok lige så meget et argument for ikke at gøre det:

»Cannes Festivalen giver kunstnere fra hele verden et exceptionelt forum, hvor de kan præsentere deres arbejde og forsvare friheden til at udtrykke sig.«

»Festivalens bestyrelse, som har holdt et ekstraordinært møde denne torsdag den 19. maj 2011, beklager dybt, at dette forum er blevet brugt af Lars von Trier til at komme med kommentarer som er uacceptable, intolerante og imod de idealer for menneskelighed og generøsitet som hersker over hele eksistensen af festivalen.«

Interessant er det også, at filmfestivalen i Cannes vælger at smide Lars von Trier på porten samme år, som man viser film af to iranske filmskabere, som forfølges i deres hjemland, fordi de er systemkritikere, kunstneriske rebeller.

Den ene af dem, Jafar Panahi, er blevet smidt i fængsel i seks år og må ikke lave film i 20 år, og mens festivalen giver ham sin udelte opbakning, skyr man Trier, som et brændt barn skyr ilden. Og samtidig har man inviteret Mel Gibson til Cannes for at promovere sin nye film, Jodie Fosters The Beaver.

Gibson, hvis far er Holocaust-tvivler, har gennem de seneste år har gjort sig mere end uheldigt bemærket med antisemitiske bemærkninger og ubehagelige tirader mod sin ekskæreste. Der er et eller andet i den logik, som ikke hænger sammen, og som synes at have mere med økonomiske og politiske hensyn end filmkunst at gøre.

Trier er en provokatør – det har han altid været – og i år trådte han ved siden af, så det gav genlyd verden over. Han gav endda en undskyldning, som festivalen bad ham om, og til den officielle festivalvisning af Melancholia – adskillige timer efter det famøse pressemøde – blev han modtaget på toppen af den røde løber med smil og kindkys af festivalens to daglige ledere, kunstnerisk chef Thierry Fremaux og præsident Gilles Jacob. Mindre end et døgn senere var han blevet smidt ud på røv og albuer. Det er derfor, at jeg har lyst til at sige, jeg også er nazist.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

I S&M universet af film kunst, starfucking og tabloid journalistik er der adskillige grupper af hysteriske kællinger der løber før de har forstået meddelelsen og aldrig finder den på grund af støvskyen bag dem.

Jo, det er en kliche at betegne alle af ikke jødisk afstamning i Tyskland som Nazister, Ja, Susanne Bier laver væsentligt forskellige film fra Lars von Triers. Jo, Israel er 'a paine in the ass' for verdensfreden, jo, Speer var en stor æstetiker og jo, Hitler var vanvittig og ensom i sin bunker, men det er sagt til bevidstløshed i mange andre sammenhænge mere eller mindre velformuleret.

Per Møller

Jeg kan godt forstå, Mongaard er sprunget på hovedet i blækhuset, håber ikke han drukner.
Hvis jeg skulle bidrage til hans forståelse af reaktioner og overreaktioner, kunne det være ved at påpege at LvT har bevæget sig ind på et stærkt tabuiseret område, hvor enhver udfoldelse af humor, ironi eller sarkasme er forbudt. Alt med relation til det tredie rige er forbudt område, Tjernobyl...
Så det nytter ikke at påpege, at antisemitismen i Frankrig betød... eller at flertallet af danskere var lunkne, men hældte i retning af vinderen..
Men et spørgsmål er rigtigt interessant: "Hvor er alle de, der forsvarede den grænseløse danske humor, ytringsfriheden og retten til satire i forbindelse med Muhammedkrisen?"
Ytringsfrihedsselskabet vågner kun, når de selv vil

odd bjertnes

Per ---- har været der
allerede i går.
Ang. 'Ytringsfrihedsselskabet' (hedder det det ? ) gør det faktum, at manden selv og hele regimentet med undskylder den stribe simple implikationer John Danbo fint opremser, gør jo, at der ikke er noget at vågne til udover glatnakkepænhedens allerede afgjorte triumf.
Han mente det slet ikke ... ?

Ole Brockdorff

Christian Monggaard har bestemt nogle gode pointer i sit forsvar af Lars von Trier, men dagbladet Informations filmredaktør kan trods alt ikke fortrænge den begrædelige kendsgerning, at den verdensberømte danske instruktør desværre lod ”hjernen blive hjemme”, inden han gik til det fatale pressemøde i onsdags og ”pludrede” løs om sit livssyn på visse dele af den modbydelige nationalsocialisme – altså nazismen.

Lars von Trier ved udmærket godt som international medievant personlighed, at de vesteuropæiske demokratier gennem de sidste 20 år er blevet gennemsyret af en omfattende ”politisk korrekthed” og ”krænkelsesfundamentalisme” ned igennem hele det politiske og kulturelle system, og som desværre har bevirket, at ytringsfriheden som demokratiets ”kronjuvel” reelt er sat ud af kraft på grund af opportunistiske politikere og mediefolk etc.

Den ægte liberale og fordomsfrie debat er væk.

Filminstruktørens eget fødeland Danmark har i årevis været lagt for had i blandt andet den muslimske verden på grund af de 12 karikaturtegninger af profeten Muhammed i 2005, men også på grund af Dansk Folkepartis politiske eksistens, hvis folkevalgte politikere er stemplet i de internationale medier som ”racister” og ”fremmedhadere” på linje med de nazistiske jødemordere.

Lige netop ihukommende udlandets syn på os frihedselskende danskere på grund af vores førte udlændingepolitik, burde en mand som Lars von Trier have været ”klar som vand” og ”kølig som is” under pressemødet i onsdags, og ikke begynde at rode sig ud i en redegørelse om hans fascination af nazismens æstetik.

Hermed åbnede han omgående for et mylder af politisk korrekte, opportunistiske, intolerante, humørforladte mennesker, der lige på stedet kastede sig over ham som vilde dyr på den afrikanske slette – takket være den opbyggede ulidelige og uværdige "krænkelsesfundamentalisme".

Næh, filminstruktøren Lars von Trier ”parkerede” tragisk nok sin hjerne på hotellet i onsdags, i stedet for at have taget den med til pressemødet med journalisterne og filmanmelderne, og så dèr udelukkende have fokuseret på at kommentere handlingen og skuespillerne i sin film.

Nu står både han og filmselskabet Zentropa med et prestigemæssigt tab af dimensioner, og det frihedselskende Danmark med sit vidunderlige rød-hvide Dannebrog får også en ordentlig lussing på grund af Triers adfærd - både kulturelt og menneskeligt og økonomisk.

Jeg vil ikke som Christian Monggaard erklære mig som nazist for at forsvare ytringsfriheden for en mand som Lars von Trier, fordi nationalsocialismen står for mig som en hæslig politisk ideologi med politisk enhed under tvang. Uden ytringsfrihed og personlige frihedsrettigheder for alle borgere. Nøjagtig som vi ser det i de nuværende kommunistiske og islamiske diktaturer på kloden – for her tåler magthaverne ikke det frie ord eller ”spøgefugle” a la mennesker som Lars von Trier.

Naturligvis burde Lars von Trier ikke have været smidt ud af Cannes-filmfestivalen på grund af sit ”ævl” om nazismen. Ej heller skulle han være nægtet adgang til en jødisk-ejet restaurant med sit filmselskab. Hans undskyldninger burde have været taget til positiv efterretning al festivalen. Han opfordrede på intet tidspunkt til had eller vold imod andre etniske grupper. Og i øvrigt undskyldte han tydeligt over for dem, som han var kommet til at såre med sine udtalelser.

Men sådan fungerer verden bare ikke anno 2011, hvor ”krænkelsesfundamentalismen” systematisk har undermineret ytringsfriheden som demokratiets ”tikkende hjerte” for alle frihedselskende mennesker, og som vores forfædre har kæmpet for igennem flere hundrede år.

Ikke desto mindre har filminstruktøren Lars von Trier min forståelse og medfølelse samt tilgivelse for det skete intermezzo ved fimfestivalen i Cannes – også selvom hans adfærd har kostet Danmarks anseelse dyrt – når bare han vil lære af sine fejl i fremtiden.

Tør man håbe på det?

Jeg synes Trier leverede sin humor så klodset og tåbelig som man kunne. En professionel komiker kunne let være sluppet afsted med det (Jon Stewart kunne let have sluppet afsted med det), fordi han ville gøre det tydeligt, at det var for sjovt - i pointen med joken.
Men Lars von Trier kørte bare derudad med sin nazi-påstand uden at komme med en pointe! Hvad tænkte han dog på? Jeg kunne udmærket se på hans ansigt, at han mente det for sjov, men han var bare utroligt klodset i sin aflevering af "joken". Måske ville han have kunnet gøre det bedre på sit modersmål, men jeg er ikke sikker. Jeg tror ikke han har specielt god humoristisk sans, og en ting er helt sikkert: Han havde ikke øvet sig på joken, og kørte den bare af på en løs fornemmelse. En komiker ville have øvet sig, inden han bevægede sig ind på et så følsomt emne (et emne, som er meget følsommere i de lande, som deltog mere centralt i krigen end Danmark gjorde).

Jeg synes så også at det manglende forsvar for ytringsfriheden springer i øjnene her efterfølgende, og jeg synes også, at Cannes overreagerede.

Nic Pedersen

Nu kommer Trier jo fra en filmverden, hvor tyskerne er blevet kaldt "the nazis" i årtier.

Han er heller ikke den første eller sidste, der har rodet i et spinatbed!
Der var vist engang noget med nogle rene og nogle sten?

Hvis man er til læsning af biografier osv. skulle man jo også gerne nå til en vis forståelse for personen bag, om det så er Lenin, Hitler, Che Guevara eller Groucho Marx?

Og hvad skulle Triers bommerter have med andre end hans egen anseelse blandt andre end hystader at gøre?

Lars R. Hansen

"Hvor er alle de, der forsvarede den grænseløse danske humor, ytringsfriheden og retten til satire i forbindelse med Muhammedkrisen?"

Hvis Cannes-komiteen eller dens tro følgere udsender dødstrusler mod LvT - eller kræver mislykkede ironi og sarkasme forbudt ved national og international lov samt en undskyldning fra Dronningen - hører du nok fra dem.

Men mig bekendt - har ingen fremsat sådanne krav og trusler - endnu da.

Leo Johansen

Måske vi skulle vågne op som nation og indse at dansk humor ikke er så "fed" som vi selv går rundt og tror. Ytringsfrihed er givet - men det er respekt for andre også. De to ting følges ad. Lars Von Trier opførte sig utænkeligt i Cannes - og blev bortvist fordi Festivalen netop er et forum for film og filmkunst - og ikke for individuelle filmskaberes meninger - især når disse er dybt kontroversielle. Mel Gibson ytrede sine stupide meninger om jøder til politi i USA - og ikke Cannes - og kan derfor ikke drages ind i ligningen.

Lennart Kampmann

Den som kun tar spøg for spøg og alvor alvorligt.

Han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.

- Piet Hein

Politisk korrekthed kvæler os langsomt.

Med venlig hilsen
Lennart

Morten L. Jensen

Ole Brockdorff siger: "...Naturligvis burde Lars von Trier ikke have været smidt ud af Cannes-filmfestivalen på grund af sit ”ævl” om nazismen..."

Rart at se den holdning - omend jeg stadig finder det paradoksalt, at din pointe synes at være; Manden har ret til at ytre sig frit - også dumt hvis han vil - men han skal lære af det for man må jo ikke ytre sig frit? Jeg er for såvidt enig i, at hele balladen er uheldig - og Triers synspunkter er uheldige - eller i det mindste uheldigt fremstillede. Men man kan da ikke gradbøje ytringsfriheden, eller hvad? Og især ikke for en festival der netop bryster sig af at være et frit forum for kunstnere.

Leo Johansen: "...Mel Gibson ytrede sine stupide meninger om jøder til politi i USA - og ikke Cannes - og kan derfor ikke drages ind i ligningen..."
Vil det så sige at Trier er velkommen næste år for så er det jo ikke dét år hvior han sagde det? Eller at Esben fra de danske nazis er velkommen sålænge han ikke siger det han mener mens han er i Frankrig? Lidt ligesom Chamberlain der lavede en aftale med Hitler, men den gjaldt bare ikke når Chamberlain var hjemme i England?

AL MAGT TIL ZENTROPA - Kan jeg mon købe en skrårem på nettet for nu er jeg også nazist!

Jørgen Larsen

Herregud, hvad kan man snart sige, uden at få lov først.

Trier leger med ord, lidt for avanceret for dem der gerne vil forstå noget andet end det han egentlig sagde.

Lars R. Hansen

Lad os lige få noget på plads - Lars von Trier er blevet smidt ud af en filmfestival af arrangørerne som følge af dennnes udtalelser - ingen har forsøgt at indskrænke Triers ytringsfrihed.

Det var en privat fest - og hvis folk opfører sig på en måde arrangørerne finder tilstrækkelig upassende bliver vedkommmende bortvist - det forhold betyder dog ikke de bortvistes ytringsfrihed er blevet knægtet.

Man kan så debattere om - hvorvidt arrangørernes bortvisning var en rimelig reaktion på Triers bemærkninger - eller ej.

Søren Blaabjerg

Af en eller anden grund er det p.t. noget af det mest tabuiserede at nævne sådan noget som at Israel er "a pain in the ass". Jeg gætter på, at dette var hovedgrunden til, at Lars von Trier er blevet erklæret for "persona non grata" i Cannes. Sandheden er nu engang ofte noget af det, der er allermest ilde hørt - og det er voldsomme og yderst magtfulde kræfter, der er i spil her. Modigt! Trier.

Donald Axel

Når Monggaard sammenligner Muhammedtegningerne eller rettere den ene af dem og det virak, den medførte, med Lars Triers udtalelser på Cannes pressemødet, så er det vel på sin plads at sige at begge ting er tåbelige provokationer, som man er bør tage afstand fra med tydelige signaler, hvis man vil undgå uskyldige menneskers død.

Hårene rejser sig på mit hovede, når Monggaard sammenligner Spartacus med Lars Trier. Der er åbenbart gået så længe at ordene er devalueret.

Jens Jørn Pedersen

Jeg undrer mig over den tidligere omtalte ytringsfrihed, hvor man nedgjorde mennesker/kulturer. Her er der ingen ytringsfrihed.
Søren Espersen kan ikke tages alvorlig overhovedet. Han vil have ytringsfrihed, når det kan nedgøre dem han hader, men der må ikke røres et hår på hovedet af dem han sympatiserer med.

Søren Espersen, du er en total misforståelse!
Det ser ikke ud til, at hovedparten af journalister mv. forstår dybden i von Triers udtalelse. Man hører det man vil høre. Von Trier ligger forståelsesmæssigt et helt andet sted.

Velkommen til Danmarks bornerthed. Som Brixtofte skriver: Vi skal snart opbygge et nyt Jerntæppe i Sønderjylland med atutomatisk overvågning. Danskere skal forblive danskere ligesom den ariske rase skulle forblive arisk. Begge dele er en stor misforståelse.

Befri Danmark for småborglig bornerthed!

jasper bertrand

ja velformuleret var han jo ikke. tænker formentlig ikke ret klart om andre ting end film, ( hvis han gør dét), og det hjælper jo heller ikke at han er lidt dårlig til engelsk ( bedre end Villy Søvndahl).
Men det sætter jo hans tirader om andre ting i relief, fx hans antiamerikanisme og meninger om Bush, når manden ikke kan klare sig på engelsk eller ved nok til at begå sig i et internationalt miljø. Og humor har han vist ikke, så kunne han vel ikke have lavet så selvhøjtidigelige film. Nazismen var også sårbar over for humor. Men rolig Trier, det går nok over og du kan nok leve til du bliver pressens kæledægge en anden dag.

@ jasper bertrand:

"Og humor har han vist ikke..."

Jeg ved ikke om du har set Riget. Men hvis du har set Riget, er det vist dig, der mangler humor.

Bjarne Hansen

Hårene rejser sig på mit hovede, når Monggaard sammenligner Spartacus med Lars Trier. Der er åbenbart gået så længe at ordene er devalueret.(Donald Axel)

Det er helt utroligt som du helt konsekvent opfatter tingene modsat eller fordrejet.

Han sammenligner jo ikke LvT med Spartacus, men Monggaard´s egen handling med den handling man begik i filmen Spartacus.

Du skulle tage at lære at læse det folk faktisk skriver, i stedet for at pådutte dem meninger og holdninger der er opfundet helt ud fra den egen ønsketænkning og forkvaklede logik.

Bjarne Hansen

Og du lyver også Donald:
"Og dette uddyber Morten Hansen. (Bjarne Hansen har tidligere udtrykt at Morten Hansens text til tider er lige ved at gå over gevind, men den rummer elementer, som jeg har har fået præsenteret undervejs i mine studier, og jeg anser den for at være vigtig og dens indhold, essensen, må være kendt af mange toppolitikere.) (Donald Axel)
-------------------------------------------------------------------
Jeg har aldrig kommenteret Morten Hansen, undskyld mig men hvad fanden bilder du dig egentlig ind.

Du roder dig ud i det værste vrøvl, og du kan da være glad for at du ikke sidder til et pressemøde.

Bjarne Hansen

som man er bør tage afstand fra med tydelige signaler, hvis man vil undgå uskyldige menneskers død.(Donald Axel)

Mener du at man gør sig skyldig i uskyldige menneskers død, hvis ikke man tager afstand fra LvT´s udtalelser?

Nu giver jeg dig en chance for at forklare dig,
(det var mere end LvT fik til Pressemødet)

Bjarne Hansen

Jeg følger Monggaard.

Så jeg er også "Nazist"

Jeg ihukommer også den vandrehistorie om Christian den tiende, der angiveligt syede en Jødesstjerne på sit tøj da Nazisterne ville tvinge danske Jøder til at gøre det samme. Og Tyskerne derfor frafaldt kravet om denne stigmatisering.

Men det er jo, som i Spartacus, også fiktion.

Claus Oreskov

Besynderligt at nogen kan relativere, folkemordet på jøderne, med Mohammed tegningerne. Det viser med al tydelighed danskernes historieløshed, og den utopiske venstrefløjs bundløse naivitet og parathed til at agere nyttige idioter.
Metaforen med Spartacus, er ægte postmoderne narefisse. I Spartakus tilfælde taler vi om en frihedsbevægelse, der kæmpede imod den tids nazister - romerne. I det andet tilfælde taler vi om nazisternes forbrydelse imod menneskeheden. Når Lars von Trier åbenlyst sympatisere med nazisterne, og lufter beundring for Hitler, har jeg svært ved at forstå hvordan, et forsvar for Trier, kan sammenlignes med et forsvar for Spartacus. Kun ved at tømme begreberne for indhold, kan Christian Monggaard lave denne sammenligning. Men nazismen er altså ikke et tomt begreb – langtfra.
Og kære venner hvor fra ved I egentlig at det var en joke?

Bjarne Hansen

Og kære venner hvor fra ved I egentlig at det var en joke?(CO)

Det ved vi ud fra de Trier-film vi har set, og ud fra det han hidtil har sagt og skrevet. Hvis ikke det var en joke, så er manden jo Nazist, derfor var det en joke.

Så før man stempler ham som værende det ene eller det andet er man jo nødt til at kende til manden og hans arbejde. Og det er helt tydeligt at de som stempler ham, intet aner om Lars von Trier.

Bjarne Hansen

Jeg er helt klar over at min joke IKKE er morsom, men når den bliver fortalt kan man skille bukkene fra fårene, de der skriger af grin og klasker sig på lårerne er sikkert racister, men de der bliver chokerede eller eftertænksomme, tænker nok på de rædselsfulde tilstande der herskede i Alabama og Mississippi hvor sorte blev klynget op for et godt ord.

Bjarne Hansen

Til det famøse pressemøde sad der flere Journalister og skreg af grin af LvT´s ubehjælpsomme svar.

Er de også Nazister?

Carsten Halvorsen

Efter min mening burde Lars von Trier have trukket filmen fra konkurrencen. Når de ikke vil se instruktøren skal de da heller ikke lave lov at vise filmen.

Bjarne Hansen

Når Søren Espersen nu vil trække statstøtten fra LvT´s fremtidige film, så bør han nok lige huske på Morten Messerschmidt´s optræden i Tivoli.

Tommy Karstensen

Monggaard, du har fuldstændig ret. Vi opfatter alle ting forskelligt, men når jeg hører Lars von Trier på pressemødet, hører jeg en mand der - måske p.g.a. dårlige sprogkundskaber, ved det ikke - har svært ved at sætte ord det han egentlig mener. Hans humor misforstås totalt, og det kan jeg måske godt forstå, men denne sag burde aldrig have udviklet sig som den gjorde.
Kom igen, Lars, men fjern foden fra iltslangen :-).

Per Møller

Bjarne hansen skrev: "Til det famøse pressemøde sad der flere Journalister og skreg af grin af LvT´s ubehjælpsomme svar. Er de også Nazister?"
Formentlig ikke allesammen, men ådselgribbe, som nød at en sprogligt ubehjælpsom instruktør lod sig lokke langt ind i spinat-beddet

Bjarne Hansen

Næste gang Lvt skal til Pressemøde, så vil jeg anbefale ham at tage en Spindoktor med, ligesom højt profilerede Boksere der har en agent bag sig , der peger de Journalister ud som kan få lov at stille spørgsmål.

Så kan han nå at få lukket munden på Journalisten eller LvT inden at det går helt galt.

Thomas Bjarke

LVT ynder, ganske uden humor, at provokere og nedgøre. Hvis provokationen synes at mangle i filmen, kompenserer han for det i en pressemeddelelse. Tvangspræget. Hans film er iø ikke så højt elskede i udlandet, som de fleste danskere tror. Flere udenlandske anmeldere har gennem årene betragtet ham som en 'prankster'... jeg er iø ikke en nazist. Men jeg kunne da godt have ondt af ham.

Intet i denne verden kunne rage mig mindre, end om Trier er nazist, eller blot en kunstnerisk provokatør der vil provokere for provokationens - og ikke mindst pengenes - skyld. Hans film kan have interesse for nogen, alt andet om ham turde være ligegyldigt.

Hans Hansen

Det var ikke alene dumt af Trier at sidde og vrøvle om at være nazist, det var idiotisk at bruge Cannes-festivalen som sit eget private egoforum for at få udløb for sit forvrøvlede sludder. Det kan jeg sgu godt forstå, at de ikke gider at finde sig i. De vil tages seriøst og det skal de også. Og i det forum er nazister ikke velkomne. Heller ikke når nazisten er Lars von Trier. Så enkelt er det.

LvT taler engelsk bedre end de fleste danskere.

Iøvrigt siger han jo ikke han er nazist. Han siger han er af tysk afstamning og i næste øjeblik kalder han sig (derfor) a nazi.

En grov fornærmelse af alle tyskere under de 90 medmindre man tror på arvesynden.

Morten L. Jensen

Claus Oreskov siger:
<< ... Når Lars von Trier åbenlyst sympatisere med nazisterne, og lufter beundring for Hitler...>>
Hmmm. Prøv lige at spille klippet igen. Trier sagde at han kan FORSTÅ manden (mennesket) - IKKE at Trier vurderer Hitlers handlinger som prisværdige.
At sympatisere med nogen kan betyde, at man kan sætte sig ind i deres følelser eller holdninger - IKKE at man nødvendigvis er enig.

Bjarne Hansen siger:
<<... Hvordan får man en neger ned fra et træ...>>
Jeg tror det er for firkantet, at vurdere denne joke kun er morsom for racister. Woody Allen har gerne gjort sig morsom på den amerikanske, intellektuelle, neurotisk jødes vegne - og jeg har tit grinet med. Eddie Murphy's stand-up shows fra 80'erne var ekstremt raceorienterede og jeg grinte hele vejen. Jeg ser ikke mig selv som racist, men de stereotypiske anskuelser der ligger bag kan sagtens være morsomme. Ikke effekten af nazismen, men den nazistiske selvopfattelse der er så tåbelig at det skriger mod himlen. Det er morsomt. Og derfor er Hitler jo også en stående joke i utallige humoristiske medieprodukter.

Peter Kobl siger:
<<...Han siger han er af tysk afstamning og i næste øjeblik kalder han sig (derfor) a nazi...>>
Ja, lige præcis. Jeg ved godt ikke alle tyskere er (eller var) nazis - og du ved det. Men den stereotype tanke ligger gemt mange steder. En tysk dommer i en fodboldkamp, han heiler jo når han viser 'frispark' med armene. For han er jo tysk.
Jeg har nævnt det før, men det ER ALTSÅ GUDEEKSEMPLET: Grisehandleren til Kvik; "Det er en Tysker!" - hvad tror du selv det betyder? At den ikke smager godt? Nej, vel. Det betyder, at alle tyskere er nazis i grisehandlerens optik. Og piger der har forelsket sig i en tysk soldat under krigen (måske en ung, smuk og velopdragen mand med gode intentioner og visioner) hun er naturligvis en feltmadras.
...og en pædofil der har sidet et halvt liv i fængsel er stadig dømt til nedværdigelse og begrænsninger når han (eller hun) lukkes ud...
...og en kommunist skal naturligvis stå til regnskab for alle Stalins ugerninger hvis han er valgt ind i folketinget...
...og en filminstruktør der klipper kussen af en kvinde i en film er naturligvis kvindehader...
KOM IKKE OG FORTÆL MIG AT DETTE VESTLIGE SAMFUND IKKE ER OPTAGET AF STEREOTYPER - OG GERNE UDSTEDER LIVSTIDSDOMME BASERET PÅ IDIOTISKE ANSKUELSER.

Bjarne Hansen

Tak til Morten L. Jensen for et godt indlæg.

Vi er efterhånden kommet så langt ud i forhold til Politisk Korrekthed, at der ligefrem er organisationer med en hær af Advokater, der ser det som deres vigtigste opgave at lede efter ting, sager og udtalelser som deres interesssegrupper kan føle sig krænket over.

Og de benytter alle tangenter inden for presse og medier og myndigheder, for at smadre liv og karriere for den stakkel der uforvarende kommer til at træde på en eller anden interessegruppes ligtorn.

Og Frankrig er nok det land i EU der har den ømmeste ligtorn, i forhold til samarbejde med Nazismen, og deportation af Jøder.

Det er ikke kun Lars von Trier dette handler om, det er ytringsfriheden.

Bjarne Hansen

At man har fuldkommen Ytringsfrihed er utroligt vigtigt for nationens sikkerhed.

For en gangs skyld vil jeg tage vort eget land som det gode eksempel.
I Danmark har Nazister deres fulde frihed til at ytre sig og og danne foreninger.
Er de nogen trussel? Næ de udgør ikke engang en promille af befolkningen.

I Tyskland hvor alt hvad der bare lugter af Nazisme er strengt forbudt, der udgør Nazisterne ca. 10% af befolkningen altså imellem 8-9 mill. mennesker, se det er en alvorlig trussel imod Demokratiet.

Claus Oreskov

Det er interessant, at der er nogle folk, der her på tråden er sprunget ud af skabet som nazister. Jeg går ud fra, at de står inde for hele pakken – og alligevel, er I ny-nazister (moderate rasister, ledt ultraviolence på sidelinjen og hygge i haven sammen med Johnny omkring nazigrillen) eller er I rigtige gammeldags nazister?

helle bolther

En storm i et meget lille glas vand !!

To understand Hitler is a problem! but to understand what made him to what he later turned into is to understand that feeling in ourself. To talk about it is good. !
Then we can start to work with the problem, and maybe become better humans. !!
I understand Von Trier !

Morten L. Jensen

Claus Oreskov - jeg tror ikke du er helt med på disse selvklistrende nazi-etiketter.

Og iøvrigt har jeg også set den specialsmedede hagekorsgrill på tv. Hvis ikke den er sjov så ved jeg ikke hvad der er.
Èn ting er. at grillen på ingen måde er udført med æstetisk omtanke - noget andet er, at den vel dårligt kan bruges til andet en pølser pga. dens relativt begrænsede overflade. Johnny er nok stolt af den fordi han ikke er nazist med ironi (har han ikke ladet faklen gå videre til Esben, i øvrigt) - jeg er nok mere iro-nazi.

Jeg må give Bjarne Hansen ret i spørgsmålet om ytringsfrihed. Vores danske nazister er vel relativt ufarlige. Endnu i hvert fald. Tyske nynazister kan måske i højere grad savne nazismen fordi den var så massivt tilstede i Tyskland for en lille menneskealder siden. Men de er under alle omstændigheder flere og farligere. Selv om de ikke MÅ gå rundt og sige de er nazister.

MEN HOVEDSAGEN ER, at Trier ikke mener han er nazist - han brugte kun vanetænkningen om tyskere til at forklare hvor absurd det er at have tysk ophav i dette land hvor tysk rimer på Hitler. Især når han selv troede han var jødisk.

Kom nu venner - lad være med at afskrive det som en joke eller en provokation - dette er et blik ind i mandens livshistorie og livsanskuelse. Og formodentlig en indrømmelse der sikkert har voldt ham mange tunge grublerier. Ikke da han slap det løs på Cannes, men da han for flere år siden fortalte om det i interviews til dele af verdenspressen.

Lars von Trier brugte sin ytringsfrihed til at skabe en så pinlig situation at der ikke var andre udveje end ganske stille at føre ham til dørs.

helle bolther

Er man nazi fordi man siger man forstår hitler a little bit.
Er man nazist når man siger at Israel er a bit irreterende .
Er man naxi fordi man som kunstner kan facineres af en arkitekt og et design fra 2 verdens krig.
Det er sgu langt ude !!
Og hvor er det hyklerisk, når en Nicolas Winding Refn , hovedrystende står og siger Those Danes.
Er det ikke ham der i mange år lavede de mest voldelig og mest afskydsvækkende film i danmark.
Pusher , som mange såkalde rockere og rockerespirre totalt tog til sig.
Er hans film ikke fyldt med klicherer om indvandregangstere. !!!
Ja . jeg spør bare.
Den følsomhed som Von Trier udstråler og som han i mange af sine film giver udtryk for er ikke på noget tidspunkt Nazisistisk.
Han bevæger sig måske på grænsen til et univers, der ikke altid er lige hyggeligt, men at sende ham hjem fra Cannes som den slemme dreng i klassen. J a det er efter min mening bare for meget og for hyglerisk !!

Sider