Læsetid: 4 min.

Jagten på den nye Stieg Larsson

En række skandinaviske krimiforfattere er i år fløjet ind som stjerner under filmfestivalen i Cannes. For hvem kan mon levere en ny 'Millennium'-succes?
En række skandinaviske krimiforfattere er i år fløjet ind som stjerner under filmfestivalen i Cannes. For hvem kan mon levere en ny 'Millennium'-succes?
19. maj 2011

Det er mørk nat på et øde klippeskær, hvor alt, vi kan skimte, er et rødt fyrtårn og et klassisk svensk træhus. Hvad der skal ske her, er ikke godt at vide, men med en helsidesannonce for filmatiseringen af Camilla Läckbergs kriminalroman The Fjällbacka Murders vil distributøren, TrustNordisk, gerne varsle, at det bliver stort.

Ingen stjerner eller skuespillere bliver nævnt i annoncen i lørdagens udgave af branchebladet Screendaily under filmfestivalen i Cannes. I stedet har Camilla Läckbergs navn som den eneste tekst på siden fået lov at stå med blodrødt, mens vi nedenfor får oplyst, at hendes bog er solgt til over 50 lande, i mere end otte millioner eksemplarer på verdensplan og har været nummer et i både Frankrig, Italien og Spanien.

Forfatterne som bannerførere

Camilla Läckberg er selv på plads i Cannes, hvor forfatterne Jo Nesbø og Liza Marklund også har lagt vejen forbi, og kampen om et interview har været hård.

Jo Nesbø er aktuel med norske Morten Hyldums filmatisering af hans thriller Headhunters om en succesrig headhunter, der bijobber som kunsttyv i det mondæne Oslo. Med norske Aksel Hennie og danske Nikolaj Coster-Waldau i de bærende hovedroller er der tale om et rigtigt skandinavisk projekt at samles om i Cannes, og interessen har været stor. Som Jan Lehmann fra Nordisk Films distribution fortæller til Information, er der i kølvandet på den imponerende internationale succes for filmatiseringen af Stieg Larssons Millennium-trilogi stor interesse for nye krimifilmatiseringer med potentiale til at ramme bredt.

Sammen med sine samarbejdspartnere har Nordisk Film derfor brugt en del energi på at få forfatterne til Cannes i år, for som Jan Lehmann konstaterer:

»Det er indlysende at bruge dem som bannerførere for projekterne. Både den danske og internationale presse har været på banen, og trods en hektisk festival kan de skandinaviske krimiprodukter tiltrække sig opmærksomhed i mængden.«

Historie frem for ansigter

Susan Wendt, salgschef for det internationale salgsselskab TrustNordisk, som sælger de fleste af de nordiske titler i Cannes, har i en stor artikel om den markante tilstedeværelse af nordiske film på årets festival bl.a. forklaret, at en af udfordringerne ved at sælge skandinaviske film internationalt er de få lokale skuespillerstjerner.

»Der er kun to navne, hvis navn alene kan sælge skandinavisk film, og det er Mads Mikkelsen og Stellan Skarsgaard,« siger hun.

De skandinaviske film sælges på deres historier frem for på deres kendte ansigter, og der skader det ikke, at otte millioner læsere har opsøgt historien.

Andre distributører fortæller i samme artikel, hvordan det ikke længere er svært at få folks opmærksomhed i Cannes, hvis man har en svensk thriller med i salgsmappen. Folk er på udkig efter det næste hit, og flere film har allerede solgt rettigheder til forskellige territorier inden ankomsten til festivalen.

Allerede i februar sikrede det amerikanske distributionsselskab Magnolia Pictures sig retten til at distribuere Headhunters i USA og Canada. Som selskabets vicepræsident, Tom Quinn, annoncerede, tegnede filmen nemlig »til at blive en neglebidende thriller, der har potentialet til at klikke med et amerikansk publikum på samme måde som bl.a. Mænd der hader kvinder«.

Forfattere med magt

På den skandinaviske terrasse på Croisetten, hvor de nordiske titler præsenteres og handles med udsigt til det smukke middelhav, har der ifølge Det Danske Filminstituts presseansvarlige, Lars Fiil-Jensen, været god interesse for de mange krimier på vej og for forfatterne i byen. Liza Marklund lagde i weekenden vejen forbi for at promovere filmatiseringen af hendes krimi Nobels testamente, som danske Peter Flinth instruerer.

Det er imidlertid Jo Nesbø, som er løbet med mest opmærksomhed, da han ud over Headhunters også har solgt rettighederne til Snemanden, den syvende bog om sin Oslo-detektiv Harry Hole. Egentlig var han ikke meget for ideen om en film, men da han blev ringet op af Working Title Films som har lavet en af hans favoritfilm, Coen-brødrenes Fargo tog han et møde. Som han fortalte i weekenden til Cannes-udgaven af Screen, trak det amerikanske selskab sig først, da han insisterede på at få indflydelse på valg af instruktør og manuskriptforfatter. Et år senere vendte de imidlertid tilbage, og Nesbø er nu executive producer på projektet, men vil ikke afsløre sine foretrukne navne til at skrive og instruere.

Forfatterne er i en position, hvor de kan stille krav, men ifølge Nesbø har han ikke været aktivt involveret i manuskriptet til Headhunters. Til Screendaily fortæller han, at det eneste, han har bidraget med, er filmens sidste sætning, fordi der var problemer med den afsluttende punchline.

Mere på vej

Lanceringen af Camilla Läckberg, Liza Marklund og Jo Nesbøs tilstedeværelse i Cannes vidner om, at mens det måske er historierne, som skal sælge de skandinaviske film, fremstår krimiforfatterne nu som de stjernenavne, som kan drive og sælge projekter. Derfor giver det god mening at flyve dem ind for at promovere film, selv om projekterne som det er tilfældet med The Fjällbacka Murders stadig er i præproduktion. Alene det at man kan sælge en film med den titel internationalt, må siges at være exceptionelt, men tilsyneladende kan verden ikke få nok af krimier fra det kolde nord.

Lørdagens Cannes-udgave af Hollywood Reporter havde en reklame for Lasse Hallströms filmatisering af Lars Keplers Hypnotisøren på forsiden. Inde i bladet kunne man bl.a. læse om, at Kenneth Branagh er interesseret i at filmatisere Italian Shoes fra det, bladet betegner som 'the godfather for svensk kriminallitteratur', Henning Mankell.

Mens Lars von Trier og Nicolas Winding Refn indtager den røde løber, er der godt gang i salget af mord og mysterier bag kulisserne. For tænk hvis man kunne blive den, der pludselig sad med en ny Millennium-succes.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu