Læsetid: 6 min.

Kunstfolk flygter fra Jorn-legat

Asger Jorns gamle atelier på Læsø er blevet renoveret, og der er stiftet et legat, som giver unge kunstnere et beløb på 50.000 kr. og et ophold på stedet. Men manden bag bruger legatet til at promovere sit eget firma og driver plat på Jorns navn, mener kritikere. De involverede løber nu skrigende bort fra projektet
Asger Jorn købte gården på Læsø den 1. januar 1964 og indrettede en længe til atelier og en til beboelse. Her stuen med et gammelt stereoanlæg og private fotografier.

Asger Jorn købte gården på Læsø den 1. januar 1964 og indrettede en længe til atelier og en til beboelse. Her stuen med et gammelt stereoanlæg og private fotografier.

Brian Kjær

2. maj 2011

På overfladen er Jorn-Læsø-Legatet en håndsrækning til unge, talentfulde kunstnere. Legatmodtageren får 50.000 kr. og et ophold med »ro og tid til fordybelse« i Asger Jorns gamle atelier på Læsø.

Men ifølge flere kritikere ønsker manden bag, Peter Linder, reelt kun at skabe god omtale for sig selv og sit firma, Causa Consulting.

Flere kunstnere, gallerister og institutioner, herunder kunstakademierne i København og Århus og Museum Jorn i Silkeborg, har lige nu travlt med at lægge afstand til Peter Linder. Det Kongelige Danske Kunstakademi er blandt dem, der har været en del af samarbejdet og det fortryder rektor Mikkel Bogh:

»Det blev for mudret en affære. Det blev meldt ud som et idealistisk velgørenhedsprojekt, hvor nogle private ville støtte en sag, de brænder for. Men når det ender med at være en markedsføring af et privat firma med kunsten som figenblad, så giver det mig dårlig smag i munden. Og derfor valgte jeg at ophæve samarbejdet,« siger Mikkel Bogh.

Ideen fejlede ikke noget. I sommeren 2009 blev Asger Jorns gamle atelier på Læsø Bangsbohave genindviet efter en omfattende renovering. Det skulle være et refugium for kunstnere. Man skulle komme dertil og få fred, ligesom Asger Jorn i sin tid brugte stedet. Der blev heller ikke sparet på de store ord i forbindelse med indvielsen:

»Den gode historie kan forsætte,« hed det blandt andet.

Ideen var god, men ...

Det var galleristen Tom Christoffersen, der et par år forinden fik lov til at købe stedet af Jorns familie. Der var mange om buddet, og han lovede dengang familien at behandle Asger Jorns navn med respekt: »Det løfte har jeg desværre brudt,« siger Tom Christoffersen i dag. For han solgte halvdelen af huset til sin svoger, Peter Linder, der er direktør i konsulentfirmaet Causa Consulting de to renoverede sammen huset.

Men snart fornemmede Tom Christoffersen, at svogeren havde en anden dagsorden:

»Vi var i Berlingske Tidende og Børsen, hvor vi fortalte om stedet og Jorn. Jeg var med til det, for jeg var også stolt af, at vi havde renoveret stedet så flot. Men da jeg så sagde: 'Nu klapper vi hesten. Vi kan ikke bruge Jorn mere nu', så kiggede han på mig som en åndssvag. Nu var han pludselig i aviserne. Så ville han da ikke klappe hesten,« husker Tom Christoffersen. Noget tid efter kom det i et interview i Læsø-Posten frem, at Peter Linder ledte efter lokale firmaer, der ville bidrage økonomisk til legatet:

»Der stod i artiklen, at man skulle huske, at 'markedsføringsværdien' ville være stor, hvis man støttede legatet. Det er altså Asger Jorns navn, der nu skulle bruges til at markedsføre et auktionshus og en fiskerestaurant. Det er helt uacceptabelt.«

Herefter valgte Tom Christoffersen at trække sig fra samarbejdet og han lukkede deres fælles hjemmeside om huset på Læsø. Men Peter Linder kørte ufortrødent videre, og i juli 2010 blev Jorn-Læsø-Legatet tildelt den unge kunstner Rusudan Melikishvili.

På hjemmesider, i interviews og tv-indslag fortæller Peter Linder ofte 'den gode historie' om Asger Jorn og Bangsbohave og om, hvordan 'historien nu kan fortsætte'. Hans firma, Cause Consulting, som sammen med Læsø Kommune formelt har stiftet legatet, bliver også nævnt.

I dag er der stadig et link til firmaet i den indledende tekst på legatets hjemmeside og på firmaets hjemmeside er der links til artikler og nyhedsindslag om huset på Læsø. Også selve legatet opstod der hurtigt kontroverser omkring. Kunstneren Rusudan Melikishvili blev i første omgang meget glad for at modtage anerkendelsen komiteen bestod af fremtrædende folk fra kunstakademierne i København og Århus og Museum Jorn i Silkeborg. Hun var på Læsø og modtage legatet og var meget glad.

Mislyde

Men så begyndte Peter Linder at ringe til hende i tide og utide og stille krav til, hvad hun skulle gøre. Først ville han have hende til at udstille på Læsø Kunstmuseum, hvilket hun gik med til. I september skulle hun pludselig til Læsø og være med i en dokumentarfilm:

»Da vi skulle optage filmen, ville de hele tiden have mig til at sige, hvor taknemmelig jeg var for, at Peter Linder havde givet mig den her mulighed at han havde gjort mig til en stjerne,« fortæller Rusudan Melikishvili. Men det nægtede hun. Pludselig skulle de også lave optagelser nede i fiskerestauranten, som var blandt de firmaer, der bidragede økonomisk til legatet:

»Det viste sig, at de havde flyttet mine billeder fra museet og ned i fiskerestauranten uden at informere mig om det. Nu skulle jeg så stå foran dem og blive interviewet af restauratøren. Det ville jeg heller ikke, og da jeg sagde det, blev Peter Linder så sur, at han skubbede sin tallerken hen ad bordet og sagde vredt 'så gør bare, hvad du har lyst til.' Det var nærmest en trussel. Jeg følte mig udnyttet og misbrugt,« fortæller hun.

Peter Linder ville desuden have det til at se ud som om, at Rusudan Melikishvili allerede boede og arbejdede på stedet, selv om hun først skulle gøre ophold på Bangsbohave i sommeren 2011.

I december 2010 ville Peter Linder udstille Rusudan Melikishvilis billeder til et julearrangement på sit firma, Causa Consulting, i Hellerup. Hun sagde nej, hvilket igen gjorde Peter Linder sur:

»Han sagde: 'det er synd for dig' 'du har ikke de samme muligheder som mig',« refererer hun.

Den 11. februar skrev Rusudan Melikishvili en mail til Peter Linder, hvori hun beder om helt at ophæve samarbejdet og frasiger sig muligheden for at komme til Læsø til sommer. Hun havde fået nok:

»Jeg ville sådan set gerne være med til at skabe god opmærksomhed om både Læsø og Asger Jorn. Men det handlede ikke om dem. Peter Linder bruger bare Jorns navn til at promovere sig selv og sit firma. På den måde nedgør han faktisk Jorns navn, og det er jeg ked af, at jeg har været med til.«

Trækker stikket

Hun bad også Peter Linder om at slette hende fra sin hjemmeside, men det nægter han. Det var Tom Christoffersen og især Rusudan Melikishvilis historier, der fik rektor for Kunstakademiet til at opvæve samarbejdet med Peter Linder: »Man kan ikke bagefter komme og stille en masse krav om modydelser, fordi man har givet et legat til en kunstner. Sådan fungerer det ikke,« siger Mikkel Bogh.

Jorn afviste selv at modtage flere legater, og han ville formentlig slet ikke have brudt sig om et legat i eget navn. Mikkel Bogh synes godt, at man kan tillade sig at lave et legat alligevel, men han mener, at Peter Linder er gået over stregen i sin brug af Jorns navn:

»Ideen med legatet synes jeg var fin, selv om Asger Jorn sikket ikke ville synes om det, og derfor indgik vi i samarbejdet. Men den måde, Peter Linder har optrådt i medierne, kan jeg ikke lide. Han siger 'Jorn' rigtig ofte. Han misbruger Rusudan Melikishvilis og frem for alt Jorns navn til noget, der ikke har noget med billedkunst at gøre, men har et helt andet omdrejningspunkt,« siger Mikkel Bogh som mener, at sagen er principielt vigtig:

»På Kunstakademiet indgår vi i flere og flere samarbejder med folk ude fra, og derfor er det vigtigt med nogle grænser og spilleregler. Når vi samarbejder direkte om støtte til kunstnere, så skal det være med folk, der respekterer den kunstneriske arbejdsform og integritet og ikke bruger projektet til alt muligt andet end det, der er den erklærede hensigt,« siger Mikkel Bogh. Alle i branchen vender nu Peter Linder ryggen.

Fortryder bitterligt

Til spørgsmålet om, hvorvidt kunstnerne og folk i miljøet også kan være lidt nærtagende, svarer han:

»Der går ikke nogen objektiv grænse for, hvad der er rimeligt. Grænsen trækkes af den enkelte kunstner, og det er muligt, at andre ville have stillet op til mere en Rusudan har gjort. Men det er den, der starter processen, der skal være lydhør over for de involverede. Man må lytte til kunstneren,« siger han.

Også Museum Jorn i Silkeborg og Det Jyske Kunstakademi har ophævet samarbejdet, mens kunstnere som Erik Steffensen og Christian Vind har bedt om at få deres navne fjernet fra Peter Linders hjemmeside. Det samme har Tom Christoffersen uden at Peter Linder dog har gjort det. I dag fortryder han bitterligt hele projektet:

»Det er mig, der er skyld i det her møg. Det var mig, der inviterede Peter Linder og hans managementverden med. Han havde en helt anden dagsorden med det, og det burde jeg have regnet ud,« siger Tom Christoffersen, som stadig ejer huset sammen med sin svoger.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Hansen

Kræmmerne misbruger kunsten til at fremhæve sig selv, der er intet nyt i det - men det skal altid slås ned.

Peter Hansen

Lad os samle ind, så Tom Christoffersen kan få købt Peter Linder ud og huset kan blive brugt til et ædelt formål.

peter fonnesbech

" Utrolig hvad lidt husmide-støv fra en afdøds kunstners tidligere bolig kan gøre ved folk."

Men det sker faktisk hele tiden, fordi bla. dyrkelsen af kunst som en eftertragtet fetish er en del af vores kultur, og i øvrigt i lang de fleste tilfælde stiltiende anerkendt som et mere eller mindre normalt fænomen.

Bare spørg auktionshusene.

Ja, i det hele er en hvilken som helst genstand fra et bortgået geni/stjerne,ligeledes en fetish , som gerne skulle bringe den nye ejer af genstanden lidt tættere på geniet, øge den nye ejers selvfølelse og sociale accept i kraft af erhvervelsen af den nye fetish.

Jeg er bange for at det måske løb lidt af med Peter Linder.

Han skal nok komme på bedre tanker.