Læsetid: 3 min.

New York under overfladen

Storby. Walter Mosley har udskiftet kulisserne, men ikke den sikre stil, siden vi sidst læste ham på dansk
Skyggeside. Krimiforfatteren Walter Mosley har flyttet sin scene frem i tiden og til New York, men har stadig en afroamerikanser som protagonist og storbyens mørke underside som fortællemæssigt kanvas.

Skyggeside. Krimiforfatteren Walter Mosley har flyttet sin scene frem i tiden og til New York, men har stadig en afroamerikanser som protagonist og storbyens mørke underside som fortællemæssigt kanvas.

Emily Anne Epstein

Kultur
27. maj 2011

Det koster attentusinde dollars at få et lig til at forsvinde i New York. Det får hovedpersonen og fortælleren i Walter Mosleys New York karma at vide af en ældre bekendt, der engang var lejemorder, men i dag forsøger at føre en anstændig tilværelse på den rette side af loven.

Det samme gør Leonid McGill, som fortælleren hedder, men når de to alligevel mødes, skyldes det, at Leonids adoptivsøn har rodet sig ud i nogle problemer, som stedfaren vil have ordnet, inden det går helt galt.

Det er ikke det eneste, Leonid har at se til. Den 53-årige afroamerikanske privatdetektiv er blevet hyret til at opspore fire mænd, men da det viser sig, at de siden skal slås ihjel, beslutter Leonid sig for at finde ud af, hvem der betalte ham for jobbet.

Det er snart femten år siden, vi sidst har fået amerikanske Walter Mosley (født 1952) på dansk, og dengang var han godt i gang med sin stilsikre serie med den farvede Easy Rawlins som detektiven, der kommer ud for lidt af hvert i efterkrigstidens noir-mættede Los Angeles.

På dansk fik vi omtrent halvdelen af serien, fra Djævel i blåt (1990) til Skovtur i skyggerne (1997), og siden da har Mosley ikke blot færdiggjort historien om Rawlins, men også udskiftet den sydcaliforniske sol med New Yorks mørke afkroge.

I New York karma, der er første bind i en ny serie, har Leonid kontor midt på nutidens Manhattan, under hvis relativt polerede overflade kriminalitet, perversitet, korruption og magtbegær trives mindst lige så godt, som den gjorde i Los Angeles for 50 år siden.

Ikke fin i kanten

Leonid McGills søgen efter, hvorfor mændene han skulle opspore, bliver dræbt, fører ham omkring både høj og lav fra bokselokaler, barer og fængsler til limousiner og advokatkontorer inden han ender hos den stenrige og magtfulde Hull-familie, hvor sagen finder sin løsning.

I modsætning til Easy Rawlins, der ikke kan bevæge sig rundt i sin egen by, på grund af datidens racisme, har Leonid førstehåndskendskab til både New Yorks geografi og sociale struktur.

I hvert fald de fleste steder, for på et tidspunkt vader han ind i en bar, hvor han hører »Patsy Cline synge rene toner gennem en ridset jukeboksgrammonfonstift«. Der hænger ikke noget sydstatsflag over baren, konstaterer Leonid, men ikke desto mindre må han bruge alle sine boksekundskaber for at slippe afsted med livet i behold.

Det er for så vidt ikke krimi-intrigen, der er drivkraften i New York karma, men derimod det panoramiske billede af en moderne storbys sociale og moralske spændinger. Sådan var det også i Rawlins-serien, og Mosley er stadig fremragende til at tegne skarpe og lyslevende portrætter af folk, der drømmer og handler ud fra pejlemærker, de sjældent har tid til at gå grundigt efter i sømmene det gælder i øvrigt også Leonid selv, der, som han udtrykker det, først for ganske nylig besluttede sig »for at gå fra at være uhæderlig til blot ikke at være helt fin i kanten«.

Pudsige øgenavne

Det er noget af en opgave, viser det sig blandt andet, da han i en af romanens mange fine og stærke scener får en ung prostitueret sendt op på sit hotelværelse kort efter slagsmålet på baren.

Hun er ung, køn og sød, men »sex med det barn ville have været det første skridt væk fra den mand, jeg havde besluttet mig for at være«. I stedet betaler han hende for de oplysninger, som ingen på baren kunne eller ville give ham ...

Hvad Leonid McGill stiller op med de oplysninger, og hvorfor han får at vide, hvad det koster at få et lig til at forsvinde på Manhattan, skal ikke røbes her, hvor jeg vil nøjes med at hilse Walter Mosley varmt velkommen tilbage på dansk.

New York karma er en velskrevet, atmosfærefyldt og fængende kriminalroman med en stærk litterær puls og en maskulin moralsk rygrad, der dirrer af vrede og indignation.

Oversætter Lisbeth Valentin Madsen har et godt greb om bogens sprogtone, dog vil jeg anbefale, at man i følgende bind i serien undgår at fordanske de farverige figurers øgenavne, således at vi eksempelvis undgår Tony 'Jakkesæt' Towers og 'Hårde' Joe Turner.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her