Læsetid: 4 min.

Branchefolk: Filmindustrien bør eksperimentere med distribution

Internettet giver nye muligheder for distribution, og det skal filmbranchen se som en mulighed frem for at stå fast på gamle forretningsstrukturer, mener producenter, instruktører og distributører. De ønsker blandt andet et opgør med reglen om, at der skal gå et halvt år fra biografpremiere til dvd-salg
Internettet giver nye muligheder for distribution, og det skal filmbranchen se som en mulighed frem for at stå fast på gamle forretningsstrukturer, mener producenter, instruktører og distributører. De ønsker blandt andet et opgør med reglen om, at der skal gå et halvt år fra biografpremiere til dvd-salg
29. juni 2011

Der er brug for flere eksperimenter og mere fleksibilitet i distributionen af film. Det mener flere af filmbranchens aktører, blandt andre formanden for Danske Filminstruktører, Martin Strange-Hansen. Han kritiserer blandt andet, at der skal gå seks måneder fra en film har biografpremiere, til den må komme på dvd og Video On Demand (VOD):

»Den eksklusivitet, som biograferne har, er desværre allerede brudt. Ligegyldigt hvor godt man beskytter en film, er den på nettet til gratis download dagen efter premieren. Når man holder fast i, at en film ikke må have et kommercielt liv før et halvt år efter, den har haft premiere i biografen, er det faktisk kun med til at dræne penge. Det forhindrer bare branchen i at tjene penge,« siger han.

Nytænkning

Udmeldingerne kommer oven på et debatinterview med filmmanden og den tidligere filmsælger, Thomas Mai, som Information bragte den 9. juni. Thomas Mai argumenterer for, at distributionen er for fastlåst, og at den teknologiske udvikling har gjort, at tiden er løbet fra biografernes monopolstatus herunder reglen om et 'vindue' på seks måneder fra biografpremiere til dvd-salg. Interviewet fik formanden for Brancheforeningen Danske Biografer, Kim Pedersen, til at svare skarpt igen på Informations hjemmeside. Han mener blandt andet, at biograferne vil dø, hvis man fjerner vinduet, fordi en stor del af publikum i stedet vil leje filmen på dvd.

Men flere i branchen er åbne over for nytænkning. Blandt andre formand for Producentforeningen Klaus Hansen:

»Principielt ønsker vi, at man på den enkelte film laver den distribution, som den enkelte film har bedst brug for. Der skal så vidt muligt være fri mulighed for at gøre, som man har lyst til. Men man bliver nødt til at gøre det under hensyntagen til den økonomi, der er i filmene,« siger Klaus Hansen.

Også administrerende direktør i SF Film Michael Fleischer mener, at der er brug for mere individuelle ordninger:

»Hvis potentialet er, at filmen skal køre seks måneder i biografen, og der skal være seks måneder til dvd, så skal man gøre det. Men hvis publikum to dage efter premieren gerne vil have det på en anden platform og vel at mærke gerne vil betale for det, skal de have mulighed for det. Der er ingen, der siger, det skal være gratis. Det kan også være, det skal være ret dyrt, hvis en film udsendes så kort efter biografpremiere. Det handler om at maksimere potentialet i filmen og gøre det bedste for filmen.«

Dermed vil de film, som ikke går ret længe i biografen kunne få et stort marked på dvd og VOD og det vil være til gavn for mange af de smallere film, mener Martin Strange-Hansen:

»De film, som ikke lever specielt længe i biografen, forsvinder væk fra folks opmærksomhed i et halvt år og finder aldrig deres publikum igen. Og det er spild af penge at lave det samme arbejde for at finde publikum et halvt år senere. Så for de smallere film, ville det være dejligt, hvis man kunne gøre op med den nuværende tankegang,« siger han.

Biografer overlever

Frygten for, at biograferne vil dø, er desuden overdreven, mener Martin Strange-Hansen:

»Så længe at teenagere gerne vil date, forældre har brug for et frirum, og venner har behov for at mødes, så vil biografen også bestå. Biografen er et socialt medie og en social platform, som er helt utrolig vigtig.«

Samme holdning har SF Films Michael Fleischer:

»Jeg er ikke så bange for biografernes fremtid. Biograferne har det eksklusive, som ingen andre platforme har eller nogen sinde vil få. De har det sociale samvær. To tredjedele af de folk, der går i biografen, gør det for at være sammen. Så biograferne har en stor fremtid foran sig, fordi de kan differentiere sig fra alle de andre tilbud,« siger han.

Derfor er der brug for forsøg, mener instruktørerne:

»Forbrugsmønstret har ændret sig, så det er ikke givtigt at holde fast i en gammel forretningsmodel. Man bliver nødt til at undersøge, hvad mulighederne er og lave nogle testforløb på den ene eller anden måde,« siger Martin Strange-Hansen.

Michael Fleischer forestiller sig, at man laver forsøget med en stor film:

»Hvis man tager en super hypet film med store danske skuespillere og masser af markedsføring, tror jeg godt, man kan lave et eksperiment med at tilbyde den som pay per view hjemme i stuen i en enkelt weekend. På samme måde som en boksekamp. Det tror jeg ikke vil gå ud over biograferne.«

Men biograferne er for uvillige til at lave den slags forsøg, mener han.

»Det er kun biograferne, der bremser for, at man kan eksperimentere. Biograferne er nemlig i deres gode ret til at sige, at de ikke vil vise en film, hvis den samtidig udsendes på dvd eller VOD. Og hvis ikke biografen vil være med til at eksperimentere, så tør en producent ikke prøve,« siger Michael Fleischer. Det synspunkt bakkes op af Producentforeningen:

»Biograferne for konservative og vil ikke være med til at lave de eksperimenter. Jeg kunne godt tænke mig, at biograferne var mere åbne,« siger Klaus Hansen.

Information har forsøgt at få en kommentar fra Danske Biografer, men foreningen har ikke reageret på henvendelserne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Skjald Draugr

Det er superærgerligt, at en hel industri fuld af kreative sjæle skal vingeskydes af de visionsløse og reaktionære biografer.

Det skorter ellers ikke på nye, spændende tiltag såsom Netflix og myfilmstation.com, men så længe folk som Kim Pedersen sidder i deres skyttegrave med bind for øjnene og en kasse håndgranater, vil sådanne initiativer aldrig få lov at leve op til deres fulde potentiale.

Når man har at gøre med fanatikere, er der desværre en del flere end fem benspænd i spil.

Henrik Brøndum

Da jeg lige havde laert at tale blev jeg spurgt af min kaere Onkel: "Hvor gammel er du Henrik?"
"Jeg er ikke gammel, jeg er helt ny!" loed svaret efter sigende.

Samtidig - uden fjernsyn i hjemmet - gik mine foraeldre nu og da i biografen. Der var ikke raad til barnepige, saa de skiftedes til 7 og 9 forestillingen. De unge foraeldre kunne ikke holde i haand i moerket - men der var ikke andet at goere.

Mon ikke en kvik programmoer kan tilgodese dette - og kun dette marked - med eksklusive rettigheder til Video on Demand til nye titler - til unge foraldre, udkantsboere og folk i koerestol? Maaske skal datatilsynet hjaelpe lidt - men vi taler altsaa ikke om rocket-science!