Læsetid: 4 min.

Første manusmestre klar

Den Danske Filmskole præsenterer i næste uge de første seks manuskriptforfattere fra en et-årig master class-uddannelse med fokus på spillefilm
17. juni 2011

De seneste mange år har Den Danske Filmskole udklækket seks nye manuskriptforfattere hvert andet år. Efter to års undervisning heraf et halvt år om tv-serier har de indtaget medielandskabet, og der har været rift om afgangs- eleverne. Filmbranchen har brokket sig over tv-stationernes ansættelse af de ny- uddannede, inden filmfolkene kom til fadet, og Film- skolen har fået flere henvendelser om at uddanne flere forfattere eller om måske at etablere en uddannelse for at skrive hhv. film og tv.

Ved den såkaldte Fiktionsdag for branchen sidste år var temaet manuskriptskrivning. Her var begejstringen stor, da Lars Detlefsen, lederen af Filmskolens manuskriptuddannelse, annoncerede planerne om en et-årig Master Class i manuskriptskrivning. Tanken var at skabe en overbygning for folk, som allerede er i kontakt med film- og tv-branchen eller har erfaring med at fortælle fra andre medier. Trods en pris på 40.000 kroner for et års undervisning ansøgte 44 om de seks pladser.

Forfattere med erfaring

Mens Filmskolens almindelige manuskriptuddannelse igen præsenterer seks afgangselever i år, er der derfor nu for første gang samtidig premiere på seks projekter fra master class-uddannelsen. Alle ansøgere søgte ind med et konkret spillefilmprojekt, og målet med uddannelsen har været at udvikle og skrive manuskripterne. Resultaterne præsenteres ved såkaldte readings af udvalgte scener, og ifølge Lars Detlefsen er der tale om en spændende høst af meget forskellige projekter.

»Vores master class er for folk, som allerede er etablerede. De har et netværk og erfaring. De har prøvet op- og nedture, og de har fundet ud af, hvad de kan lide og ikke lide. Det er noget helt andet, end hvis man er grøn og skøjter rundt for at finde sig selv. Det er spændende at arbejde med folk, som har erfaring som f.eks. stand-upper, dokumentarist eller teaterdramatiker og er sultne efter noget andet. Det giver nogle andre projekter,« siger Lars Detlefsen.

Teori og praksis

Jacob Tingleff er en af de seks nyuddannede forfattere. Han ville i sin tid gerne have været på Filmskolen, men pludselig havde han gang i et arbejdsliv, var flyttet i hus med familien og havde svært ved at rive to år ud af kalenderen. Master class-uddannelsen var skræddersyet til hans behov.

»Jeg har i mange år skrevet manuskripter til bl.a. tv-serier og satire-programmer, men syntes, at jeg manglede de sidste redskaber i den store værktøjskasse. Derfor søgte jeg ind, og jeg føler virkelig, at jeg har fået dét, jeg kom efter,« siger Jacob Tingleff, som især har været begejstret for den konstante vekselvirkning mellem teori og praksis i uddannelsen.

»Skolen har et godt samarbejde med branchen, og mange af underviserne arbejder selv med film og øser af deres erfaring. De har teoretisk viden, men fokus har været på praksis. Det har været en legeplads eller en erfaringsplads, og det har givet meget.«

Personlig udvikling

Ifølge Lars Detlefsen er en del af udfordringen ved uddannelsen at undervise folk, som ikke er vant til at blive undervist. Det kan være svært at få besked om at lave noget om, når man er vant til at bestemme selv. Grundtanken er imidlertid, at materialet vokser ud af eleverne, og der har været stor åbenhed over for at skifte de oprindelige projekter ud undervejs.

»Jeg tror ikke, at man kun har én idé. Alle projekter hænger sammen,« forklarer Lars Detlefsen.

»Projekter kan ligge i forlængelse af hinanden eller være kontrasten. Når man arbejder med noget, er det naturligt at finde ud af, at ens projekt handler om noget andet. Det er vigtigt at skrive det, man har lyst til, efter at have undersøgt sin idé og mærket, hvad der er i den.«

Den åbenhed over for folks personlige præferencer har ifølge en anden af de seks elever, Sussie Weinold, været central for et udbytterigt forløb.

»Uddannelsen har været en gave, men det har også været hårdt. Jeg har fået hele den dramatiske værktøjskasse på plads, men der har samtidig været stort fokus på den personlige udvikling på det kunstneriske plan. Da jeg startede, troede jeg, at jeg skulle bruge min baggrund i dokumentarfilm til at fortælle nogle realistiske fiktionsfilm. Undervejs fandt jeg ud af, at jeg skal fortælle noget mere drømmeagtigt, mørkt, uhyggeligt og sanseligt.«

Tid til folk

Sussie Weinold er enig i, at der har været en god dynamik mellem teori og praksis, men understreger, at man ikke skal undervurdere skolens store arbejde med den personlige udvikling. Ifølge Lars Detlefsen er det ikke mindst for at kunne tage hver enkelt elev alvorligt, at man ikke kan optage for mange elever, selv om branchen lader til at ville have flere.

»Vi havde 44 ansøgere, men vi tog seks ind. Det er hårdt arbejde at hjælpe folk med deres manuskripter og have tid til dem og deres projekter. Vi kunne selvfølgelig godt have taget alle ind og scoret kassen, men det er vi ikke interesseret i. Vi vil gerne uddanne dygtige forfattere, og så skal du have tid til at tage folk seriøst.«

Jacob Tingleff, Sussie Weinold, Merlin P. Mann, Bo Tengberg, Flemming Klem og Thor Bjørn Krebs præsenterer deres afgangsprojekter for branchen d. 24. juni. Der bliver i efteråret 2011 optagelse til et nyt hold med start i 2012

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu