Læsetid: 2 min.

Hvorfor skal Brabrand og Viby være så blå?

Ufærdig og stillestående sådan virker verdenskunstneren Olafur Eliassons nyeste mesterværk på taget af ARoS
Det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Kim Haugaard

14. juni 2011

Som borger i byen har man jo ligesom kendt den længe. Siden i hvert fald en gang i vinter har Deres regnbue panorama, som den åbenbart hedder, skønt naturligvis på engelsk, tronet over museumsbygningen. En meningsløs krone over en bygning, der måske nok vil være fyrstelig, men ikke er det.

Nu har man så også været oppe i den, men det ændrer ikke meget. Der er noget ufærdigt over det hele. Tagterrassen, som den regnbuefarvede cirkel rejser sig fra, virker kaotisk, det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Verdenskunstner kalder museet ham, og lad os lige se på det. For det første 'verden', for det andet 'kunsten'. Hvordan forholder de to sig til hinanden? Er det sådan, som det engang var, og endnu mange steder er, at kunsten på en eller anden måde forholder sig til, taler om verden, siger noget om, hvordan det er at være i den, hvordan sådan noget som samfund fungerer i det, der stort set må være 'naturen', for den er jo alt, eller hvad?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

odd bjertnes

+1
Er det min overfortolkning, eller udtrykkes Eliassons egen afstandtagen til hele den naive og totalt ukunstneriske 'city-branding'-motivation bag dimsens tilstedeværelse på taget, bag det navn som den har fået. Er det kun halvdelen af Eliassons værk, aha, interessant ?
Hvorfor har han så accepteret at det er færdigerklæret og receptioneret med hvidvin og presse ?

At værkets hjerte reelt er et prisme, som man ikke har kunnet få råd til å æ kulturhus, besvarer ihvertfald til fulde spørgsmålet/konklusionen ?
'Hvad, roterer den ikke ? ... jamen så er det ikke kunst, men udsmykning'..
Byer er ikke varer ! Det er lang tid siden at Brande (meget passende... ) var den første by til at brande sig med offentligrums-udsmykninger. Det er der ikke noget internationalt i. Hjallerup Markeds-gøgl og fremvisning af 'noget lissom i udlandet' (en tiger, en neger whatever...)....

Hannah Jensen

På arkitektskolen i aarhus er den blevet betegnet som en "dyp-i dyrups" glorien..

Jeg kan ikke rigtig se formålet. Kunst skal vel udtrykke de følelser som man ikke selv er istand til at forstå -eller diskutere de følelser man kan forstå..

Hvad gør en regnbuefarvet glorie ovenpå en virkelig grim bygning. Som oveni det er formet efter Dantes 7 niveauer til himlen - i AROS regi er himlen denne glorie.

En glorie ovenpå en virkelig elitær bygning..

Katrine Møller

Nu har Olafurs værker altid hørt mere hjemme på experimentarium end på kunstmuseum. Blandt hans mest kendte værker findes blandt andet noget der ligner en sol, en tåge eller et vandfald.

Gå dog ud og glo på en regnbue i stedet.

Maj-Britt Kent Hansen

Hommage à Goethe m.fl.?

Skal farvelæren promoveres eller opmærksomheden fjernes fra den kedelige bygning?

At bygningen er og bliver grim, kan selv en regnbue ikke ændre på.

Eliasson har altid haft format til at udsmykke storcentre og lignende. Og denne fejlplacerede tallerken retter desværre ikke op på en kunstbygning, der altid har været et fejlplaceret skrummel...

odd bjertnes

Mangler der et 'Prisme' på taget af Aros ?
Den Gamle By har som bekendt et yderst generende prisme i øjet, som generer den voldsomt, - og stor ekspertise i at flytte bygninger .
;-D