Læsetid: 2 min.

Hvorfor skal Brabrand og Viby være så blå?

Ufærdig og stillestående sådan virker verdenskunstneren Olafur Eliassons nyeste mesterværk på taget af ARoS
Det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Kim Haugaard

14. juni 2011

Som borger i byen har man jo ligesom kendt den længe. Siden i hvert fald en gang i vinter har Deres regnbue panorama, som den åbenbart hedder, skønt naturligvis på engelsk, tronet over museumsbygningen. En meningsløs krone over en bygning, der måske nok vil være fyrstelig, men ikke er det.

Nu har man så også været oppe i den, men det ændrer ikke meget. Der er noget ufærdigt over det hele. Tagterrassen, som den regnbuefarvede cirkel rejser sig fra, virker kaotisk, det er umuligt at sige, hvad man en dag måske vil kunne foretage sig der, andet end at vandre hvileløst rundt, som man nu gør (og man er mange) i Olafur Eliassons værk.

Verdenskunstner kalder museet ham, og lad os lige se på det. For det første 'verden', for det andet 'kunsten'. Hvordan forholder de to sig til hinanden? Er det sådan, som det engang var, og endnu mange steder er, at kunsten på en eller anden måde forholder sig til, taler om verden, siger noget om, hvordan det er at være i den, hvordan sådan noget som samfund fungerer i det, der stort set må være 'naturen', for den er jo alt, eller hvad?

Forsøgskaniner

Eliasson forholder sig til elementerne, til vandet, luften, jorden, lyset.

Eller han stiller noget apparatur op af en slags, og så kan elementerne ellers lege med det.

På den måde er Your rainbow panorama en forsøgs- anordning. Kunstneren mener, at det farvede glas, man ser ud over den lille by igennem, producerer en slags svar i kroppen, en serie skiftende efterbilleder, og det er da en selvfølge.

Noget andet er, at anordningen ligesom mangler noget. Ikke bare den halvdel af den oprindeligt annoncerede installation, der indtil videre ikke er blevet råd til, og som ifølge rygtet bl.a. surprise! skulle rumme et prisme, men også noget bevægelse.

Nå, måske kunne prismatisk lysbrydning i kombination med roterende bevægelse kaste forstyrrelser ind i de stift stående farvevægge, man ser ud igennem. Så farverne indimellem blev nogen andre.

Det irriterer jo en som mig, at de vestlige og sydlige bydele, Brabrand og Viby, lige nu er henvist til at tilbringe morgener, formiddage, middage, eftermiddage og aftener i blå toner, hvilket gør os, der bor der, lidt beskidte, lidt triste i det, sammenlignet med midt- og nordbyens varmere røde væsen.

Hvorfor drejer de farvede glasplader egentlig ikke rundt, eller hvorfor gør hele installationen det ikke? Det behøver ikke være nogen hurtig snurretur, selv om der da bestemt er tivoli i anlægget. Bare på årsbasis måske, som Jorden drejer om solen.

Som det er nu, går folket jo ret statisk tur i panoramaet, og set nede fra gaden ser det sjovt ud med alle de små silhuetter helt deroppe.

Selv om 'helt deroppe' er noget lavere end f.eks. Centre Pompidou i Paris, fra hvis tag man kan se en noget større storby, og hvori samlingerne også har et noget større vingefang og format.

Der er heller ikke farvet glas imellem, så byen, man ser, er ikke en helt anden, når man kommer ned igen.

Hvad det angår, var det sjovere at lave 'farvefjernsyn' i gamle dage ved at sætte farvede folier foran den sorthvide skærm og så i øvrigt skifte lydsporet ud.

Det var flippede tider, og det er de ikke mere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

odd bjertnes

+1
Er det min overfortolkning, eller udtrykkes Eliassons egen afstandtagen til hele den naive og totalt ukunstneriske 'city-branding'-motivation bag dimsens tilstedeværelse på taget, bag det navn som den har fået. Er det kun halvdelen af Eliassons værk, aha, interessant ?
Hvorfor har han så accepteret at det er færdigerklæret og receptioneret med hvidvin og presse ?

At værkets hjerte reelt er et prisme, som man ikke har kunnet få råd til å æ kulturhus, besvarer ihvertfald til fulde spørgsmålet/konklusionen ?
'Hvad, roterer den ikke ? ... jamen så er det ikke kunst, men udsmykning'..
Byer er ikke varer ! Det er lang tid siden at Brande (meget passende... ) var den første by til at brande sig med offentligrums-udsmykninger. Det er der ikke noget internationalt i. Hjallerup Markeds-gøgl og fremvisning af 'noget lissom i udlandet' (en tiger, en neger whatever...)....

Hannah Jensen

På arkitektskolen i aarhus er den blevet betegnet som en "dyp-i dyrups" glorien..

Jeg kan ikke rigtig se formålet. Kunst skal vel udtrykke de følelser som man ikke selv er istand til at forstå -eller diskutere de følelser man kan forstå..

Hvad gør en regnbuefarvet glorie ovenpå en virkelig grim bygning. Som oveni det er formet efter Dantes 7 niveauer til himlen - i AROS regi er himlen denne glorie.

En glorie ovenpå en virkelig elitær bygning..

Katrine Møller

Nu har Olafurs værker altid hørt mere hjemme på experimentarium end på kunstmuseum. Blandt hans mest kendte værker findes blandt andet noget der ligner en sol, en tåge eller et vandfald.

Gå dog ud og glo på en regnbue i stedet.

Maj-Britt Kent Hansen

Hommage à Goethe m.fl.?

Skal farvelæren promoveres eller opmærksomheden fjernes fra den kedelige bygning?

At bygningen er og bliver grim, kan selv en regnbue ikke ændre på.

Eliasson har altid haft format til at udsmykke storcentre og lignende. Og denne fejlplacerede tallerken retter desværre ikke op på en kunstbygning, der altid har været et fejlplaceret skrummel...

odd bjertnes

Mangler der et 'Prisme' på taget af Aros ?
Den Gamle By har som bekendt et yderst generende prisme i øjet, som generer den voldsomt, - og stor ekspertise i at flytte bygninger .
;-D