Læsetid: 2 min.

Spørg bare Erling

Café Teatret har skabt sig selv en flot placering i det danske teaterland-skab. Christian Lollike har en stædig arv at løfte efter kollektivledelsen, der takker af efter 40 år
29. juni 2011

Café Teatret fylder 40 år. Det er i sig selv en bedrift for et dansk teater med kæmpeambitioner og minibudget. Men Café Teatret skifter også ledelse fra kollektiv til enmandsledelse, når Erling Larsen & Co. overgiver det vilde hus til Christian Lollike.

Teatret er i god kunstnerisk stand. Kollektivledelsen har fulgt med tiden og satset modigt. Både på den nye, danske dramatik med navne som Aleksa Okanovic, Morten Kirkskov og Thor Bjørn Krebs og ensembler som Livingstone Kabinet. Men også på internationale navne til rette tid såsom Mark Ravenhill og Sarah Kane. Og på KafCaféen, den skønne barfoyer med spejle og messingmørke, har man de sidste 20 år kunnet opleve de særeste cabareter, fra Schwanzen Sänger Knaben til Han, Hun, Vov og Pelsen.

Ansøgningskongen

Der er ikke mange i dansk showbiz, der sætter deres lys under en skæppe. Men det gør Erling Larsen. Desto mere grund er der til at hylde ham sammen med Lisa Thorslunde, Søren Glad og Niels Skjoldager. De har som ledelse om nogen støttet kunstnere med brændende idéer og ditto bankkonti. Erling Larsen har desuden gjort sig til specialist i at hjælpe teaterfolk med projektbeskrivelser og regnskaber diskret, men fermt. Hvis Jørn Langsted er manden, der kender alle dansk teaters paragraffer, så er Erling Larsen manden, der kender alle dansk teaters støttemuligheder. Og selv om han har erstattet smøgerne med tyggegummi, så ligner han stadig én, der bliver siddende oppe, til tallene passer. Klynk over nedskæringer? Nej enten har Erling reageret med offentlig vrede eller med total tavshed, men altid med politisk tæft. Og så er det gået alligevel.

Bag ledelsen står administratoren Jette Ludvigsen, der har holdt projekterne sammen, mens pressepersonen, Tine Berthelsen, typisk har serviceret ikke bare Café Teatret, men også en række sæsonprægede teatre. Billetoraklet Signe Kjøller har også været at finde på festivaler, der kræver logistisk overskud. For hvis Cafè Teatret har en belægning på 90 pct, så har dette kollektivteam mindst en arbejdseffektivitet på 110 pct. Men på torsdag kl. 16 slukkes telefonerne. Så er der farvel.

Voldtægtsdebattøren

Mens resten af Teaterdanmark har vokseværk, så skal scenograferne stadig knække intimkoden på Skindergade sådan som da Rikke Juellund skabte en bid af den russiske permafrost for Tammi Øst og Olaf Johannessen i Krasnoyarsk. Eller som da Birgitte Mellentin lod Solbjørg Højfeldt slentre på international catwalk nede i minikælderen i Elfriede Jelineks Jackie.

Christian Lollike er endnu ikke fyldt 40 år. Til gengæld har han forlængst erobret en position i dansk teater som uforudsigelig dramatiker og som en intens instruktør. Hans spændvidde gjorde ham velegnet som medrektor på Dramatikeruddannelsen, og den vil antagelig passe godt på Café Teatret. Også når han skal fortsætte Café Teatrets Dramatikerworkshops, som tilbage i 2003 var hans eget afsæt for voldtægtsforestillingen Dom over Skrig. Han har produktionslederen Laura Ramberg med sig som administrativ leder.

Om deres team har styr på tallene, vides vist ikke helt. Men ellers kan de jo altid spørge Erling.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu