Læsetid: 4 min.

Det virtuelle kødmarked har ændret vores søgen efter kærlighed

Netdating har ændret jagten på kærligheden på to afgørende fronter. Brugerne vil i højere grad søge efter nogen, der ligner dem selv, og dræber derved myten om, at modsætninger mødes. Og når vi lægger kærlighedsjagten i hænderne på cyberspace, bliver det sværere at slå sig endeligt ned
Netdating har ændret jagten på kærligheden på to afgørende fronter. Brugerne vil i højere grad søge efter nogen, der ligner dem selv, og dræber derved myten om, at modsætninger mødes. Og når vi lægger kærlighedsjagten i hænderne på cyberspace, bliver det sværere at slå sig endeligt ned
20. juni 2011

Det er kun 12 år siden, at netdatingen i Danmark begyndte at gribe fat i befolkningen.

»Jeg tror egentlig bare, det var en meget stærk interesse for kvinder, der gjorde, at vi fik lyst til at starte hjemme- siden,« fortæller Morten Wagner, der var en af tre unge drenge, som i 1998 startede dating.dk, det første danske datingsite.

»Vi syntes, det var en oplagt mulighed for at komme i kontakt med det modsatte køn, fordi man kunne skrive til dem. Det er noget nemmere end at gå hen og rive én i armen på et diskotek og spørge, om hun vil have en drink,« siger han.

Dating.dk begyndte at ligne et millionforetagende, efter TV 2 i 1999 lavede et tv-indslag om hjemmesiden, hvor alle kunne indlede jagten på kærlighed.

Begyndelsen var ellers hård for netdatingbranchen. Ifølge forsker Troels Schultz Larsen var datingsiderne på nettet på ingen måde noget, der favnede bredt.

»Jeg kan huske, at når vi sad og stenede ude på RUC, så var en af yndlingsbeskæftigelserne at gå ind på dating.dk og tjekke ud, hvilke nørder det var, der brugte internetdating,« siger han.

Men i dag er sagen en anden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lone Sæderup

"Casper Høeg Radil, sociolog fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på KU og ekspert i dating, forklarer, at det handler om at iscenesætte sig selv og skabe et individuelt produkt."

Vi er mennesker, ikke produkter.

Niels Mosbak

»Det er blevet helt legitimt i dag at date på nettet, næsten alle har prøvet det, unge som gamle,fortæller Troels Schultz Larsen."

Gedigent vrøvl - "næsten alle" - kan vi lige få sat nogle procenter på det.

Niklas Monrad

Det er sgu da sjovere at drikke sig fuld, se hende dybt i øjnene, og med forpjusket hår og skjorten halvt ude af bukserne sige noget forvrøvlet sludder og så opleve at hun, trods alt det, stadig vil med hjem i kanen ...

Peter Jensen

"»Problemet er, at man hele tiden tænker på, at der måske kommer noget bedre om tre måneder. Datingmarkedet står jo altid åbent. Nogen vil kalde det kynisme, men det er såmænd bare modernisering. Vi søger altid videre i datingverdenen, græsset er altid grønnere på den næste datingside,« siger Tem Frank Andersen."

På samme måde som den kapitalistiske vækstfilosofi antager at det gode liv skabes via overproduktion af ubrugelige varer, bliver flere og flere individer i den kapitalistiske verden fanget ind af en antagelse om at den personlige vækst, som garant for det gode liv, skabes ved at gøre sig attraktiv på det mellemkønslige marked og for evigt jagte lykken rundt om hjørnet. I samme bevægelse overser denne relationsforbruger at lykken som en konstant slet ikke findes ... og at den da slet ikke indeholdes i en temporær erobring af et andet menneskes gunst, begær og interesse.