Læsetid: 3 min.

Den administrerende teaterchefs udfordringer

Teaterchef Erik Jacobsen har været generalen i slagsmålet med medier-ne efter historier om, at der angiveligt florerer kokain i Den Kgl. Ballet. Men håndteringen af krisen har været kritisa-bel fra chefens side, mener eksperter. Måske fordi han er administra-tor mere end mediemand
12. juli 2011

Erik Jacobsen er en mand med administrativ erfaring. Således havde han i mere end 25 år siddet i administrative job som departementschef i div. ministerier og økonomidirektør i Københavns Kommune, da han i 2008 kom til Det Kgl. Teater.

Den tidligere departementschef er kendt som en stabil og hårdtarbejdende talknuser, og der har aldrig været lagt skjul på, at han er en administrerende leder.

»Det er nødvendigt, at teatrets kunstneriske ambitioner afbalanceres med en ledelse, der har indsigt i økonomi og offentlig administration,« sagde teatrets bestyrelsesformand, Mads Øvlisen, i 2008, da Erik Jacobsen blev præsenteret som ny teaterchef.

På den måde skiller Erik Jacobsen sig ud fra den forhenværende teaterchef, der besad samme rolle som administrerende leder, men var mere aktiv i medierne.

»Hvor Michael Christiansen havde en enorm evne til at starte en diskussion i offentligheden, virker Erik Jacobsen mere tilbagetrukket. Som leder griber han ikke jobbet an på samme måde som sin forgænger,« siger Jens Nielsen, der er chef for Center for Kultur og Fritid i Greve, ekspert i kulturel ledelse og tidligere lektor på CBS.

Kritisk krisehåndtering

Søren Friis Møller er ph.d.-stipendiat på CBS og forsker i kulturel ledelse. Han kan godt se, at »Erik Jacobsen kom fra en anden verden ind i et felt, der var nyt i forhold til hans tidligere administrerende job.«

Han mener aldrig, at sagen burde være blevet en kioskbasker, hvis den var håndteret anderledes.

»Offentligheden har selvfølgelig krav på at vide, hvad der foregår på Det Kongelige, men der kunne være taget hånd om problemerne i opløbet, inden de nåede ud til offentligheden. Det er ledelsens ansvar at være på forkant med situationen,« siger han.

Særligt den lidt arrogante attitude har skaffet Erik Jacobsen medierne på nakken, mener centerchef Jens Nielsen: »Man kan ikke affeje det hele som urigtigt. Man skal jo i den situation signalere, at man tager problemet seriøst. Erik Jacobsen afviste på en alt for kontant måde, at der skulle være et problem.«

Håndteringen af sagen, der netop nu ruller gennem medierne, ligner, at Erik Jacobsen for første gang er ude i en krise, som ikke er økonomisk, men som til gengæld skal håndteres gennem medierne.

Det mener Kim Ruberg, administrerende direktør i kommunikationsbureauet Jøp, Ove og Myrthu, der specialiserer sig i krisehåndtering i virksomheder.

»Jeg har meget respekt for den erfaring, departementschefer opsamler. Men det ligner ikke, at Erik Jacobsen har tilpasset sig fra den administrerende kasket, han sad med før. For det er et meget anderledes job at være den forreste i rækken i en forvaltning. Særligt en offentlig institution som Det Kongelige,« siger han.

»Det, der er vigtigt, er, at man som teatrets forreste mand får lukket spørgsmålene. Efter sigende har Nikolaj Hübbe jo selv bedt om lov til at lave en kokaintest, så at Erik Jacobsen siger nej til det, virker mærkværdigt.«

Rapporten bag det hele

Flere medier har sat spørgsmålstegn ved, om ikke teaterchefen bør offentliggøre rapporten, der i første omgang sparkede liv i debatten om kokainproblemer i Det Kgl. Teater. Men det mener Jens Nielsen ikke: »Det er en personalesag, så egentlig synes jeg, det er en fin beslutning af Erik Jacobsen.«

Søren Friis Møller er af samme overbevisning:

»Hvis det er personfølsomme oplysninger, der står i rapporten, kan man med rimelighed sige, at den ikke skal offentliggøres. Men så må der andre tiltag til, for at man kan lægge sagen ned igen«

Hvilke andre tiltag kunne det være?

»En proces, der netop tager højde for, at balletten på den ene side skal leve op til skyhøje kvalitetskrav og på den anden side skal fungere som en moderne offentlig virksomhed, der forvalter samfundets penge og interesser,« siger han og sammenligner situationen med den, andre erhvervsledere ofte ender i.

»Det er ikke så meget anderledes end andre virksomheder og organisationer, der lever af, at medarbejderne udnytter deres kompetencer bedst muligt og det er ledelsens ansvar at sørge for, at det sker inden for de rammer, der er stillet til rådighed.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu