Læsetid: 3 min.

Anarkistiske bymiljøer skal have nyt liv nedefra

Siden 80'erne har Tim Jones arbejdet med at skabe liv i forladte bygninger og nedslidte kvarterer. Men sprudlende, kreative lokalmiljøer er ofte svære at skabe og lette at ødelægge
Siden 80'erne har Tim Jones arbejdet med at skabe liv i forladte bygninger og nedslidte kvarterer. Men sprudlende, kreative lokalmiljøer er ofte svære at skabe og lette at ødelægge
23. august 2011

Canadieren Tim Jones er både kunstneraktivist og direktør men ligner mest det sidste.

Siden midtfirserne har han stået i spidsen for den canadiske nonprofit-organisation Artscape.

»Grundlæggende så forsøger vi at revitalisere områder nedefra ved at inddrage kunstnere, projektmagere og lokalbefolkning. Vi kalder det creative placemaking,« forklarer Tim Jones.

Artscape opstod som et forsøg på at tale det dårligt organiserede kunstnermiljøs sag, under Torontos daværende byggeboom, der erstattede mange af de nedslidte, billige og ofte illegale kunstværksteder med dyre kontorer og lejligheder. Sidenhen er Artscape vokset betragteligt og har gennem årene organiseret en lang række tidligere industriområder til forskellige kunstneriske og sociale formål.

Kreativ monokultur

Information møder Tim Jones til Think Space konferencen på Prags Boulevard 43, hvor han tidligere på dagen har været hovedtaler. Noget han efterhånden er til mange konferencer, for de seneste år er opmærksomheden om organisationer som Artscape eksploderet.

»Der er en bølge i gang, som startede efter årtusindskiftet. Grunden til, at creative placemakning er så populært i de her år, er, at man har opdaget, at de her steder ikke altid opstår af sig selv, og hvis de gør, så er de ofte meget sårbare. Så man bliver nødt til at gå ind tænke dem ind i en strategisk byudvikling,« siger Tim Jones.

»Og man har selvfølgelig også fået øjnene op for det økonomiske aspekt. Man kan ikke længere ignorere, at der skal være plads til de her miljøer. De kan en lang, lang række positive ting. De her steder kan blive platforme for alle former for sociale og kreative udvekslinger, derfor er de interessante.«

»Men stederne er også meget skrøbelige. Hvis du ser på et sted som Prags Boulevard 43 er der en meget fri energi og en anarkistisk stemning. Men det er let at udrense det. Hvis det er for bureaukratisk eller for dyrt, eller hvis stedet bliver for adskilt fra lokalområdet«

- Så udfordringen er ikke kun at skabe rammerne for de her miljøer, men også at bevare dem på sigt?

»Ja. Da Artscape startede. troede vi, at man bare skulle samle en masse kreative mennesker i en bygning, så ville magien opstå. Og gæt en gang? Det skete bare ikke. Det kræver hårdt arbejde at opbygge et fællesskab i en bygning. Så en af de vigtige ting, vi har lært, er, at det er dumt bare at samle en masse kunstnere i en kreativ monokultur. Kunstnerne skal blandes med grupper, der arbejder med forskellige politiske problemstillinger såsom fattigdomsbekæmpelse, med borgergrupper eller private kulturvirksomheder. Det er i selve mikset, at de spændende ting sker. Når forskellige grupper bumper ind i hinanden. Det er derfor at store firmaer som Google indretter deres kontorer, så folk mødes ved vandkøleren«

Frugtesløs diskussion

- Hvordan forholder I jer i Artscape til det evigt tilbagevendende problem, at de alternative miljøer ofte er med til at skabe udvikling i et område, hvorefter de selv sammen med områdets lavindkomstgrupper bliver fortrængt på grund af stigende ejendomspriser (den proces, der også kaldes gentrifisering)?

»Debatten om gentrifisering er oversimplificeret til et punkt, hvor folk tror, at gentrifisering er dårligt, og status que er godt. Men lokalsamfund har altid ændret sig, og for lokalsamfund, der er nedslidte og socialt forarmede, giver det ikke mening at lade være med at gøre noget, bare for at forhindre gentrifisering. De områder har jo brug for at blive løftet. Men hvis gentrifiseringen bliver giftig og begynder at udrense folk, så er det vigtigt, at man har en offentlig politik til at modvirke den. For eksempel ved at bygge flere billige boliger i områder, der gentrifiseres. I mange byer er man begyndt at have en inklusionszone-praksis, hvor man kræver, at der indgår en vis procentdel lavindkomstboliger i nybyggerier,« siger Tim Jones og forklarer, at Artscape på et tidspunkt blev opfattet som venstrefløjsregeringens dengse, hvilket kom organisationen til skade, da højrefløjen kom til magten i Canada.

»Derfor forsøger vi at holde os fri af de politiske fløje. Det handler i stedet om at være aktivistisk og blive ved med at skubbe til udviklingen. Men jeg finder den frugtesløse diskussion om gentrifisering ret uproduktiv. Den bliver enten meget akademisk eller meget følelsesmæssig hvem er god, og hvem er ond?«

Serie

Alternativ kultur som vækstmotor

De alternative, kreative miljøer er blevet entreprenører og kommuners nye darling, og de indgår i stigende grad i strategisk byplanlægning for at skabe vækst. Information sætter i de kommende dage fokus på områder og miljøer, der er en del af tendensen.

Seneste artikler

  • De alternative miljøers dilemma

    24. august 2011
    Vil man overhovedet skabe alternativer? Eller har man det fint nok som kreative brikker og vækstdrivere i et økonomisk system, der i disse år endnu en gang beviser, hvordan det på fascinerende vis formår at inkorporere alt, hvad der minder om oprør, i en vækstdiskurs?
  • Forår på Prags Boulevard

    23. august 2011
    Organisationen givrum.nu vil være forbindelsesled mellem virksomheder, alternative miljøer og kommunale embedsfolk og politikere. Støttet af Realdania vil man skabe kulturelle og sociale aktiviteter i forladte bygninger, og en gammel malingfabrik på Amager er første skridt på vejen
  • Brugerstyring mellem kommune og kapital

    22. august 2011
    Kulturhuset Bolsjefabrikken i Københavns Nordvestkvarter søsætter nu en indsamlingskampagne for at kunne købe de bygninger, der indtil videre kun er til låns. Målet er et at fortsætte det brugerstyrede kulturhus og at undgå kommerciel og kommunal omklamring
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer