Læsetid: 6 min.

Danny Glovers kulturelle modgift

Danny Glover nye dokumentarfilm, 'The Black Power Mixtape 1967-75', sætter fokus på Black Panther Party: 'Jeg er barn af borgerrettighedsbevægelsen,' siger Glover
Indsigt. Danny Glovers dokumentar °ØThe Black Power Mixtape 1967-75°Ø giver et flot indblik i den vestlige verdens f©™rende sorte radika°©listers liv p? et eksplosivt tidspunkt i USA°Øs historie.

Indsigt. Danny Glovers dokumentar °ØThe Black Power Mixtape 1967-75°Ø giver et flot indblik i den vestlige verdens f©™rende sorte radika°©listers liv p? et eksplosivt tidspunkt i USA°Øs historie.

Regis Duvignau

13. oktober 2011

»Jeg mener, at vi er nødt til at være meget opmærksomme som forbrugere,« siger Danny Glover: »De mennesker, vi ønsker at være, kan afspejles i vores kulturelle frembringelser. Det kan vi værdsætte. Det kan være underholdning, det er der ikke noget galt med. Men det kan også være oplysende. Man har et valg.«

Danny Glover holder en pause og fortsætter: »Man behøver blot at se på, hvilken type film der produceres nu. Det er, som om filmindustrien er vendt tilbage til en slags fortidens syn på status quo. Se på, hvilke film der bliver lavet, og hvilke film der ikke bliver lavet. Man kan iagttage, hvad teknologien har udrettet, og hvordan den bliver brugt i filmindustrien til at forherlige usle symbolske figurer som Transformers, Batman eller Iron Man.«

Danny Glover griner: »Det ender altid med, at folk bliver utålmodige, men filmindustriens ledere sidder hver søndag aften og venter nervøst på opgørelsen over weekendens billetsalg. Det har intet med folks liv at gøre.«

Hollywood-skuespilleren Danny Glover er i storform denne torsdag morgen kl. 07.45. Han er blevet 65 år, og om en halv time skal han løbe sin daglige tur på fem kilometer langs stranden ved sit hjem i San Francisco. Men Glover har ikke travlt. For en gangs skyld skal han ikke tale om sine roller i Farven lillaeller Dødbringende våben-filmene, men i stedet om sit liv og samfundsengagement. Hans begejstring er imponerende.

Udenforstående

Glover er midt i den hektiske markedsføring af The Black Power Mixtape 1967-75, en usædvanlig dokumentarfilm, som han har produceret for svenskeren Göran Hugo Olsson på baggrund af materialet i et filmarkiv i Stockholm. Selv om filmen er optaget af udenforstående — hvide europæere i sandaler fremstår som den diametrale modsætning til filmens meget amerikansk hovedpersoner — giver optagelserne et flot indblik i den vestlige verdens førende sorte radikalisters liv på et eksplosivt tidspunkt i USA's historie. Man kan f.eks. høre Stokely Carmichael, den tidligere leder af Student Non Violent Committee, tale velartikuleret om sin frustration over begrebet ikkevold. Man kan høre »den politiske fange« Angela Davis tale bittert i sin fængselscelle om den undertrykkende arv efter slaveriet. Og så er der medstifteren af det militante Black Panther Party, Eldridge Cleaver, som er træt af at kæmpe og ved at overtale sig selv til at gå i eksil. På lydsporet er der nye interview med Erykah Badu, Questlove fra Roots og Melvin Van Peebles, som forklarer, hvor meget bevægelsen har betydet for deres liv og arbejde.

Genopfrisket erindring

Filmen landede hos Glover via hans produktionsselskab, Louverture Films. Tilfældigvis befandt skuespilleren sig på det tidspunkt i Sverige for at optage en lavbudgetfilm med titlen Dear Alice. »Göran tog et fly fra Stockholm for at møde mig i en lille by,« erindrer Glover: »Vi talte sammen et par timer for at forsøge at sætte materialet ind i en form for sammenhæng. Jeg ville fortælle ham om min egne oplevelser, fordi perioden også afspejler min egen politiske modning. Jeg boede i San Francisco, da Black Panther Party blev dannet, og var medlem af Black Student Union. Jeg var faktisk en del af ledelsen af Black Student Union, og vi havde et meget tæt forhold til Black Panther Party og folk som Huey Newton, H. Rap Brown og Eldridge Cleaver.«

Havde han ikke set nogen af optagelserne i forvejen? »Slet ikke. Ikke en eneste af dem. Men de genopfriskede min egen minder om denne periode. For både mig selv og andre har før forsøgt at se på perioden og forstå den. Der har været flere 'genforeningsfester' for medlemmerne af Black Student Union, hvor vi har diskuteret, hvad der skete i denne periode. Når man har oplevet en periode, som vi gjorde, især strejken på San Francisco State University i 1968, har man ofte en tendens til at forskønne, hvad der skete. Og så forstår man på en måde ikke begivenhedernes reellr betydning for datiden.«

»Jeg er jo et barn af borgerrettighedsbevægelsen,« funderer han: »Jeg blev født for 65 år siden, så jeg står lige midt i det. Men hvad betyder alt det, før bevægelsen og efter bevægelsen? Denne film har på en måde sat en hel periode i perskektiv for mig. Den satte periodens betydning ind i en sammenhæng og fremkaldte refleksioner om nogle mennesker, der efter min mening forsøgte at gøre noget ekstraordinært. De prøvede at gentænke hele ideen om borgerdeltagelse og demokrati. Det er det, det betyder for mig. Det gav folk en mulighed for at se sig selv som aktører i en nyfortolkning af, hvad demokrati egentlig betyder.«

Krigen mod aktivisme

Faktisk er det mest overraskende ved The Black Power Mixtapemanglen på en politisk dagsorden. Det svenske filmhold gør ikke andet end at lytte og optage: »Det er lige det,« siger Glover: »Husk på, at når folk som Bobby Seales og Huey P. Newton var på hjemmebane, når de var hjemme i USA, var de konstant under angreb. Under overvågning. De blev også angrebet af de store medievirksomheder. Så når de endelig kom til orde, blev alt, hvad de sagde og gjorde, filtreret i en slags propagandaapparat. J. Edgar Hoover sagde, at ideen om at give amerikanske børn gratis morgenmad var den største trussel mod USA's sikkerhed! Tanken om, at det skulle udgøre en sikkerhedsfare at give børn morgenmad, er latterlig. Så på svensk tv kunne disse mennesker frit give udtryk for disse ideer.«

Glover nævner sin familie som en forberedelse til sit politiske engagement som studerende på San Francisco State University. Begge hans forældre var medlemmer af National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), men deres medlemskab af postarbejdernes nationale fagforbund, der blev mere og mere politiseret som følge af borgerrettighedsbevægelsen, var endnu vigtigere. Han mindes at have set protesterne i Montgomery på tv, da han var ni år gammel, og at hans forældre fagforening fejrede revolutionen på Cuba, da han var 12 år. Er han så ked af, at Black Power-bevægelsens fremdrift efterhånden forsvandt, som man kan fornemme i dokumentarfilmen: »Ja, det var det, der skete,« sukker han: »Folks energi forsvandt. Vi taler jo om en lang periode. Mange gik i eksil, og der skete også en masse ting i andre bevægelser. Det, der skete ved Demokraternes konvent i Chicago i 1968 (hvor demonstranterne blev mødt af svært bevæbnet politi og kunne imødese lange fængselsstraffe, red.) var virkelig begyndelsen på krigen mod aktivisme og aktivister, eftersom regeringen og de store medier forsøgte at svine deres handlinger og overbevisninger til.«

Glovers platform

Men Glover har ikke mistet sit politiske engagement og blev for nylig arresteret i Maryland under en demonstration for lønmodtagernes rettigheder. Glover er en mand, der holder af »at fortælle magthaverne sandheden«, men er det ikke farligt, når offentligheden ikke bryder sig om skuespillere, der blander sig i politik? Det mener han ikke: »Jeg får ikke lavet meningsmålinger for at finde ud af, hvad folk tænker om det, jeg mener. Det er ikke mit ansvar. Jeg agerer som borger, og det holder mig ikke vågen om natten, hvis der er nogle, der tager anstød af det. Som sort skuespiller i filmindustrien er jeg selvfølgelig underlagt visse begrænsninger. Men som kunstner er jeg så heldig at have Louverture Films, og det giver mig en platform.« En platform til hvad? Glover tøver ikke: »En platform til at vise, hvad kulturelle frembringelser kan og burde være.«

© Guardian & Information 2011. Oversat af Mads Frese

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu